۱۷ مرداد ۱۴۰۲ ۰۷:۱۵
کد خبر: ۳۰۵۱۵۱

عطنا - اولین دوره از سلسله نشست تخصصی رویداد ریحان شهر با عنوان «شیوه‌های مردم‌سازی اداره شهر با محوریت زنان و خانواده» به دبیری یداله صادقی، مدیرگروه مطالعات فرهنگی و اجتماعی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران و مهدیه محمدتقی‌زاده، مدیر گروه و مشاور رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در امور بانوان و برگزار شد.

در ابتدای این جلسه یداله صادقی، مدیرگروه مطالعات فرهنگی و اجتماعی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران گفت: همکاری خوب بین مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران با سایر نهادهای علمی و اجرایی ازجمله اداره کل امور بانوان و همچنین دانشگاه علامه طباطبایی به برگزاری چنین رویداهای علمی و تخصصی منجر می­شود که با این حجم بی نظیر از استقبال، مواجه شده است. وی همچنین گفت: مباحث در این نشست می تواند از لایه ضرورت و چیستی و معنی شناسی محوریت بانوان و خانواده ها شروع و تا شیوه های اجرایی، ملاحظات و الزامات این امر را در برگیرد.

حمیده دباغی، استادیار گروه مطالعات زنان دانشگاه علامه طباطبایی و فعال حوزه کارآفرینی اجتماعی، مردمی‌سازی پروژه‌ها را ایده اصلی این نشست عنوان کرد و گفت: رویکرد ما نیز باید به این جهت تغییر یابد و البته تخصص­ های مختلف را مد نظر قرار دهیم.

وی همچنین توانمندسازی اجتماع محور و سیاست گذاری برای مردم و با مردم را مطرح کرد و افزود: حوزه‌های ورود مردم در عرصه تصمیم‌سازی محلی شامل تامین نیازهای اساسی، بهبود حکمرانی محلی، بهبود حکمرانی ملی و توسعه بازارهای حامی فقرا است که باید مورد توجه قرار گیرد.

تدوین شیوه‌نامه سرپرستی کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست

در ادامه این جلسه سید علی کاظمی، معاون وزیر دادگستری و دبیر مرجع ملی حقوق کودک گفت: هیچ حکومتی بدون مشارکت مردم به خواسته‌های خود نخواهد رسید. یک حکومت باید با مردم، نهادهای مردمی و حلقه‌های میانی در ارتباط باشد تا به اهداف خود دست یابد.

وی با تاکید بر اینکه مشارکت مردم مقدمه‌ای واجب برای حکمرانی اسلامی است، خاطرنشان کرد: دولت و مردم به موازات یکدیگر به دنبال اهداف خاصی هستند؛ مردم باید بتوانند بدون دخالت دولت ظرفیت‌های خود را فعال کنند و این نگرش را داشته باشند که فعالیت آن ها به صورت خودکفا دارای اهمیت خواهد بود. به تدریج، حاکمیت و مردم باید به یکدیگر نزدیک شوند.

معاون وزیر دادگستری به بیان شرایط پذیرش کودکان و واگذاری سرپرستی آنان به سازمان بهزیستی اشاره کرد و گفت: هفته گذشته شیوه‌نامه احراز صلاحیت موسسات، خانواده‌ها و نظارت بر موسسات تهیه و ابلاغ شد و اکنون ۳۵ هزار متقاضی فرزند خواندگی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرند.

ریحان ‌شهر، فضایی برای دمیدن روح انسانی و زنانه در شهر

مریم اردبیلی، مشاور شهردار تهران و مدیرکل اداره کل بانوان معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نیز با حضور در این جلسه، مردمی شدن، مردمی‌سازی و مردم محوری را رویکرد اصلی شهرداری تهران خواند و اظهار کرد: نوع نگاه ما به فعالیت‌های مردمی نیازمند اصلاح است، چراکه مردم در صحنه‌هایی که به آنها نیاز است حضور دارند.

وی سمن‌ها، گروه‌های جهادی، هیئت‌ها و ... را انواعی از حلقه‌های میانی خواند و گفت: گاهی این حلقه‌های گسترده بسیاری از زنان را اغنا نمی‌کند و برخی از آنان علاقه‌ای به پیوستن به آنها ندارند؛ گاهی نیز بسیاری از این حلقه‌ها بیش از حد نخبگانی می‌شوند که با کف میدان عمل فاصله می­گیرند و به سمت سوی دولتی شدن پیش می روند.

مشاور شهردار تهران مطالبه‌گری را یکی از آسیب‌های فعالیت این گروه‌ها خواند و افزود: دولت‌ها وظیفه دارند در راستای فعالیت‌های مردمی ریل‌گذاری و وظایف را تفویض کنند، با این حال اما شهروندان خود نیز باید وارد عمل شوند و میدان­داری کنند.

اردبیلی خاطرنشان کرد: باید بسیاری از فرصت‌های آینده را به خوبی ببینیم و در اجرایی شدن، ارزیابی و ماندگار کردن آنها کوشا باشیم.

وی عنوان داشت که اگر گروه میانی مساله‌ای را پیشنهاد داد که در اولویت مسئولان نبود، با این حال، ضرورت دارد که به آن توجه شود. چرا که این مسئله همان کیمیای گمشده ما است و باید بگذاریم مسیر خود را پیدا کند. همچنین بانوان باید در مدل‌های کنش‌ها ماندگار شوند و مدل‌های کنش زنانه باید در راستای نیازهای آنان شکل گیرد تا نقش آفرینی‌ها آنگونه که باید انجام شود.

مدیرکل اداره کل بانوان معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران همچنین اظهار کرد: اگر بخواهیم برای حل مسائل محلی نگاه خانواده محور در فضاهای پیش‌رو، شهری و آپارتمانی را داشته باشیم، وجه اشتراک آنان حضور بانوان و مادرانی است که مشتاق نقش آفرینی هستند و رفع مسئله‌های آنان، امید، اشتیاق و انگیزه را به همراه دارد.

اردبیلی تاکید کرد: در ریحانه شهر بر آن هستیم روح انسانی و زنانه در شهر بدمد، چرا که شهرمان برای حل مسائل، بازتولید جمعی معنا را نیاز دارد.

تاکید بر احیا و معاصرسازی ظرفیت‌های عمیق و انسانی شهر و خانواده

در ادامه نشست سید مجید امامی، دبیر شورای فرهنگی عمومی کشور و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: برای مردمی سازی شهر با محوریت زنانه، احیای رابطه مسجد، مدرسه و خانه و فناوری و نوآوری را پیشنهاد می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه تهران متشکل از چند شهر به هم ریخته است، عنوان کرد: یکی از راه‌های نجات آن، انتقال پایتخت است. در کلانشهرها به سبب خصلت مردسالاری حضور زنان کاهش می‌یابد و مشارکت آنان به مساله تبدیل می‌شود.

دبیر شورای فرهنگی عمومی کشور با بیان اینکه دوره فعلی شهرداری اما شعار خانواده محوری را در دستور کار قرار داده است، گفت: در صورتی که این شعار عملی شود، می‌توان محله محوری، محله باوری، باز اجتماعی شدن مدیریت شهر و باز زنانه شدن آن را فراهم کرد، در غیر این صورت فضا مرد سالارانه‌تر خواهد شد.

امامی با تاکید بر اینکه محله‌گرایی می‌تواند اتفاقات بزرگی را به همراه داشته باشد، گفت: فعالیت‌های محلی با زیست خانواده ارتباط مستقیم دارد و در آینده‌ای نزدیک، محله محوری به یکی از سیاست‌های کشور مبدل خواهد شد.

وی افزود: ما بر احیا و معاصرسازی ظرفیت‌های عمیق و انسانی شهر و خانواده تاکید داریم و در رویداد خانواده و فرهنگ عامه نیز این نگاه حاکم است.

تاکید بر قدرت زنان در مدیریت خانه

آسیه شریعت‌نژاد، مشاور حوزه بانوان معاونت توسعه و پیشرفت و محرومیت‌زدایی ریاست جمهوری، نیز با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری بر ضرورت حکمرانی مردمی و قدرت زنان در مدیریت خانه افزود: مبلمان شهری باید به گونه‌ای طراحی شود که بیانگر قدرت مدیریت خانواده باشد. مشاور حوزه بانوان معاونت توسعه و پیشرفت و محرومیت زدایی ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: زمانی به موفقیت دست می‌یابیم که بدانیم هنگامی که حلقه میانی، حل مساله را در دستوکار قرار می‌دهد، در حکمرانی سهیم است.

نقش شورای شهر در محوریت زنان و خانواده

بابکری علاقمندی شورای شهر و به ویژه کمیته اجتماعی این شورا نسبت به تقویت محوریت زنان و خانواده ها را یادآور شد و ابراز امیدواری کرد که با تداوم برگزای چنین نشست‌هایی و با عنایت به رویکرد علمی و تخصصی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، محوریت زنان و خانواده در شهر به خوبی میسر شود.

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار