۲۶ تير ۱۴۰۲ ۰۷:۲۴
کد خبر: ۳۰۵۰۹۶

عطنا - نشست «گفتگوی راهبردی روسیه و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس» روز دوشنبه ۱۰ ژوئیه (۱۹ تیر) در مسکو برگزار شد. در این نشست علاوه بر سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، وزرای خارجه قطر، عمان، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت و بحرین نیز حضور داشتند و ذیل بیانیه‌ای را امضا کردند که در آن حق حاکمیت ایران نسبت به سه جزیره بوموسی ، تنب کوچک و بزرگ را زیر سوال برده و خواستار حل آن از طریق نظامات حقوقی بین الملل شده بودند.

در این بیانیه آمده بود: «وزیران خارجه از تمامی تلاش‌های مسالمت‌آمیز، از جمله ابتکارات امارات متحده عربی و کوشش‌های این کشور در دستیابی به راه‌حلی صلح‌آمیز در مورد موضوع جزایر سه‌گانه تنب‌بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی از طریق مذاکرات دوجانبه با دیوان بین‌المللی دادگستری تاکید می‌کنند.»

علت چیست؟

در ۱۸ ژوئن (۲۸ خرداد) در حاشیه نشست مجمع اقتصادی سنت پترزبورگ روسیه (SPIEF) فیلمی از مجالست بین راهی پوتین و شیخ محمد بن زاید حاکم امارات پخش شده که شیخ محمد خطاب به پوتین می‌گوید:آقای رئیس جمهور، تهدیدات زیادی به سمت ما می آید، به ویژه با توجه به وضعیت فعلی روسیه، اما ما تصمیم گرفتیم و الحمدلله بدون توجه به شرایط غرب (در راستای همکاری با فدراسیون روسیه) گام بر داشتیم.

جنگ اوکراین باعث شده است که روس ها نه تنها دیگر شریکی در اروپا ، امریکای شمالی و شرق آسیا نداشته باشند بلکه با تبلیغات گسترده‌ی رسانه‌ای غرب یک هیتلر دیگر از پوتین و یک آلمان نازی دیگر از روسیه در اذهان بسیاری از مردم این جهان نقش بندد.پوتین که قبل از جنگ اوکراین مراودات گسترده انرژی ، تجاری ، تکنولوژیک ، امنیتی و اطلاعاتی با بلوک غرب به رهبری امریکا داشت اما حال همان شرکاء را دشمنان بالفعل خود می‌بیند که انواع تسلیحات سنگین و تغییر دهنده میدان نبرد و خطرناک من جمله:

موشک های کروز پنهانکار Storm Shadow و SCALP
موشک بالستیک ATACMS
جنگنده های F_16 Falcon و MIG_29 Fulcrum
موشک ضد تشعشع AGM_88 HARM
تانک های اصلی میدان نبرد Leopard 2A6 ، M1A1 Abrams و CHallenger_2
سامانه های دفاع هوایی IRIS_T SLM ، NASAMS ، MIM_104 Patriot ، SAMP_T
گلوله های توپ حاوی اورانیوم ضعیف شده
و انواع دیگری از تسلیحات سنگین و نفربر ها ، امرپ ها ، هویتزرها و... از جمله M2A2 Bradley ، Marder ، M_777 ، Sezar ، HIMARS و ...
را در اختیار اوکراین قرار داده‌اند که هزینه‌ی این کمک ها از 100 میلیارد دلار تجاوز کرده و توانسته است ارتش روسیه را مستهلک و تضعیف کند و حدود 8 درصد از خاک خود را در شمال کیف ، خارکف و خرسون را از اشغال نیروهای روسیه آزاد کند و هم‌اکنون نیز برنامه‌ی آن را دارد تا آخر پاییز سال جاری میلادی خود را به مناطق اشغالی ساحل دریای سیاه و شبه جزیره کریمه برساند.

در اینسو اما کسی جز ایران و کره شمالی در بخش نظامی ، اعراب و ونزوئلا در بخش انرژی و نفت ، چین و با اندکی اغماض برزیل در بخش سیاسی از روسیه حمایت نمی‌کنند به همین دلیل است که روس ها برای حفظ همین جبهه‌بندی و اندک شرکاء قدرتمند باقیمانده نیاز به جلب رضایت همگی آنها دارد ولو اینکه در بین آن شرکاء با یکدیگر در قبال روابط شان تضادهای بزرگی مانند امارات و ایران باشد.

پر واضح است که روسیه محاصره شده است از سمت غرب راهی به خشکی نخواهد داشت و از سمت شرق نیز راه‌آهن آن با تحریم های گسترده امریکا و اروپا مواجه شده است. تنها راه حیات اقتصاد روسیه از طریق جنوب یعنی ایران است. تنها شریک تامین کننده‌ی نظامی کلان و عمده‌ی روسیه نیز هم اکنون تنها ایران است. روسیه برای حیات به جنوب نیازمند است، ولو اینک از سر ضعف و استیصال مجبور شده باشد برای حفظ قیمت نفت به امارات و اعراب باج دهد.لکن همانگونه که روسیه خود را درگیر یک بازی بی ارتباط به او یعنی حاکمیت ادعایی امارات بر جزایر سه گانه ایرانی کرد در مقابل نیز ایران کما فی السابق ابدا حاکمیت آنها بر کریمه و مناطق اشغالی حال حاضر اوکراین را نخواهد پذیرفت.

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار