۲۴ تير ۱۴۰۲ ۰۷:۱۱
کد خبر: ۳۰۵۰۹۲

عطنا - دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی بر صلاحیت نداشتن هیات عمومی دیوان عدالت اداری در پرونده لطیفی، رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور تاکید کرد.

محمدرضا ویژه در نشست علمی "بررسی صلاحیت دیوان عدالت اداری در ابطال حکم انتصاب معاون توسط  رییس جمهور مطالعه موردی دادنامه ۹۲۰۶۰۰" درباره اینکه  آیا حکم انتصاب تصمیم اداری است یا سیاسی؟ گفت: صلاحیت هیات عمومی در این دادنامه،  نقطه ضعف جدی این دادنامه است؛ زیرا معمولا در رسیدگی قضایی باید مرجع قضایی صلاحیت خودش را  احراز  کند و بعد وارد ماهیت شود؛ متاسفانه به این ایراد  اصلا وارد نشده است.

وی افزود:  به نظرم هیات عمومی دیوان عدالت در این پرونده  صلاحیت نداشته است. مساله دیگر که می‌گویند عمل سیاسی است، باید گفت که  درست است که انتصاب سیاسی است ولی نباید فراموش کنیم که تمام مقامات سیاسی  وجه اداری هم دارند و انتصاب و ابلاغ انتصاب، عمل اداری است و در صلاحیت دیوان عدالت قرار می گیرد که  نظارت کند.

بررسی احکام انتصاب در صلاحیت هیأت عمومی دیوان عدالت اداری نیست

در ادامه این نشست، سید محمدمهدی غمامی، دانشیار دانشگاه امام صادق (ع) گفت: عدم صلاحیت هیات عمومی دیوان در رسیدگی به احکام انتصاب، یک اصل شناخته شده است. همه قضات به‌ اجماع می‌گویند که بررسی احکام انتصاب در صلاحیت هیأت عمومی دیوان عدالت اداری نیست.

وی با اشاره به ماده ۴۷ قانون مدیریت خدمات کشوری گفت:  طبق این ماده به کارگیری کارمندان شرکتها و موسسات غیردولتی برای انجام تمام یا بخشی از وظایف و اختیارات پستهای سازمانی دستگاههای اجرائی تحت هر عنوان ممنوع بوده و استفاده از خدمات کارمندان این گونه شرکتها و موسسات صرفاً براساس ماده (۱۷) این قانون امکانپذیر است. این ماده پایه رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری است و هم شاکی و هم هیات عمومی دیوان عدالت در این پرونده به این ماده استناد کرده اند.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون، نظر رئیس مجلس بر نظر دیوان عدالت اداری مقدم است، افزود: طبق قانون، مصوبات دولت را باید هیأت تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس بررسی کند. در خصوص حکم انتصاب معاون رئیس‌جمهور، رئیس مجلس نظر مخالف اعلام نکرده و آن را تأیید کرده است اما در حالی که موضوع شکایت و فرد مورد نظر و همچنین استدلال‌های قانونی برای صدور حکم دیوان عدالت اداری به نظر رئیس مجلس یکی است، اما دیوان عدالت اداری این حکم انتصاب را بر اساس همان موارد قانونی که رئیس مجلس تأیید کرده، رد کرده است.

رأی دیوان عدالت اداری برای میثم لطیفی باطل است

در ادامه محمدامین ابریشمی راد، عضو هیأت علمی دانشگاه سمنان گفت: رأی دیوان عدالت اداری برای میثم لطیفی  باطل است و از سه جهت تفسیر لفظی، توجه به واقعیت نظام اداری و سیاسی و توجه به رویه دیوان عدالت اشکالات زیادی به این رأی وارد است.

وی تأکید کرد: مهمترین نقطه اتکای یک رأی تفسیر لفظی است و تمامی مواد در این رأی دیده نشده است. همچنین این رأی به وضعیت‌های نظام اداری و سیاسی توجهی نداشته است.

وی درباره صلاحیت شعبه و رای هیات عمومی دیوان در این پرونده گفت: بنده طرح شکایت را منتفی می دانم.

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار