۱۳ تير ۱۴۰۲ ۰۷:۵۲
کد خبر: ۳۰۵۰۵۷

عطنا - سینما همواره بستری برای ذهن‌های خلاق برای کشف مرزهای جدید و جابجایی مفاهیم و تصورات بوده است. از داستان های علمی تخیلی گرفته تا اکتشاف فضا، تفکر آینده نگر نقش مهمی در شکل دادن به سینمای امروزی داشته است.

با پیشرفت فناوری  و دنیایی که دائماً در حال تغییر است، فیلمسازان دائماً درگیر تصور غیرقابل تصور هستند.قدرت تخیل توانایی تصور چیزی که هنوز وجود ندارد یکی از قدرتمندترین ابزارهایی است که انسان در اختیار دارد. این به ما امکان می دهد از هیچ ،چیزی بسازیم و آینده ای را تصور کنیم که فراتر از واقعیت فعلی ماست. در سینما، این قدرت تخیل در کانون توجه قرار می گیرد، زیرا فیلمسازان از خلاقیت خود برای زنده کردن دنیاها و مفاهیم آینده نگرانه بر روی پرده استفاده می کنند.

ژانر علمی تخیلی: داستان های علمی تخیلی مدت هاست که یک ژانر محبوب در سینما بوده است، با فیلم هایی مانند Blade Runner، The Matrix و Interstellar که با به تصویر کشیدن فناوری های پیشرفته و تمدن های بیگانه، مخاطبان را مجذوب خود می کند. این فیلم‌ها با ارائه سناریوهایی که به نظر خارق‌العاده می‌آیند، که البته برخی ممکن است روزی به واقعیت تبدیل شوند، درک بینندگان را از آنچه ممکن است به چالش می‌کشند و به سوی احتمالات جدید سوق می دهد.

اکتشاف: یکی دیگر از موضوعات رایج در سینمای آینده نگر اکتشاف است – چه کاوش در فضای بیرونی یا کشف دنیاهای جدید در اینجا وبر روی زمین. فیلم‌هایی مانند 2001: A Space Odyssey یا Contact بینندگان را به سفرهایی در زمان و مکان می‌برند و در عین حال به آنها الهام می‌بخشند که چه چیزی ممکن است اگر بشریت بخواهد ریسک کند و در قلمروی ناشناخته بپذیرد.

دیستوپیا در مقابل اتوپیا: تفکر آینده نگر همچنین می تواند به عنوان ابزاری برای تفسیر اجتماعی با به تصویر کشیدن جوامع دیستوپیایی یا اتوپیایی بر روی صفحه نمایش ظاهر شود.فیلم‌هایی مانند Mad Max یا Elysium خطرات پیشرفت تکنولوژیکی کنترل نشده را نشان می‌دهند، در حالی که فیلم‌هایی مانند پیشتازان فضا، دیدگاه‌های امیدوارکننده‌ای از همکاری بشریت برای آینده‌ای بهتر ارائه می‌دهند.به عبارتی ، تفکر آینده نگر نقش اساسی در شکل دادن به درک ما از آنچه پیش روی بشریت است ایفا می کند. از طریق تکنیک‌های روایت و داستان سرایی تخیلی که در طول تاریخ سینما حضور دارند، می‌توانیم اجمالی از آنچه ممکن است در آینده رخ دهد، ببینیم یا تجسم کنیم. همانطور که ما به کاوش و جابجایی مرزها ادامه می دهیم، سینما بدون شک به ما الهام بخش دیدگاه هایی از آنچه ممکن است ادامه خواهد داد. در این مسیر نوعی کنش متقابل میان تصور و تخیل انسان و سینمای آینده نگر در حال بروز و ظهور است که میزان خلاقیت و بلندپروازی های داستانی اعم از ممکن و محتمل را افزون می کند.

در حوزه آینده پژوهی " تفکر آینده پژوهانه "  و مهارت های ماخوذ از آن ابزار موثری برای فیلمسازان و نویسندگان فیلمنامه می تواند باشد...

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* :
* نظر:
هنر و فرهنگ1
کرونا؛ نادانی انسان در عصر علم و فناوری قرن بیست و یکم
کتاب چشم انداز‌های ارتباطی پاندمی منتشر شد:

کرونا؛ نادانی انسان در عصر علم و فناوری قرن بیست و یکم

کتاب«چشم انداز‌های ارتباطی پاندمی»جدیدترین اثر دکتر هادی خانیکی با گردآوری وتدوین حبیب راثی تهرانی، با نگاهی ارتباطی به بیماری کرونا، به‌تازگی ازسوی مرکز نشر دانشگاهی منتشر و راهی بازار نشر شده است.
فحش دادن بخشی از ابزار کار و سنت ماست!
حمایت بی‌شرمانه شاهین نجفی از فحاشی و توهین عناصر ضدانقلاب به مردم ایران:

فحش دادن بخشی از ابزار کار و سنت ماست!

شاهین نجفی خواننده هتاک، فحش دادن را بخشی از ابزار کار خود و از سنت‌های خود و عناصر ضد انقلاب دانست و خواست که مردم فحاشی کردن را به عنوان بخشی از فرهنگ و سنت‌های خود بپذیرند!!
هنر و فرهنگ2
دروازه‌بانی، تاثیر مستقیمی بر برداشت ما از واقعیت‌های اجتماعی دارد
معرفی کتاب: "دروازه بانی"، اثر پاملا شومیکر، ترجمه دکتر حسین افخمی:

دروازه‌بانی، تاثیر مستقیمی بر برداشت ما از واقعیت‌های اجتماعی دارد

بنابر نظر پاملا شومیکر، استعاره "دروازه‌بانی" را می‌توان برای هرموقعیت تصمیم گیری و با هرمیزان اطلاعات به کار برد؛ چه این انتقال از طریق کانال‌های جمعی و چه از طریق کانال های بین‌فردی باشد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار