۱۳ تير ۱۴۰۲ ۰۷:۴۴
کد خبر: ۳۰۵۰۵۶

عطنا - الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمْ فَلاَ تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينا آیه ۳ سوره مائده.

در آستانه روز عید غدیر هستیم، برک سبزی تحفه درویش ، شاید مقبول افتد. در طول تاریخ ، در درازی عمر هر یک از ما ، در رخدادهای بزرگ و کوچک جامعه، در اداره و محل کار ، در محیط های خانوادگی و دوستی و محله ای و شهری ، در قضاوت هایمان نسبت به یکدیگر ،در تصمیم گیری های سیاسی، و در ریز و درشت زندگی فردی و اجتماعی مان ، لحظاتی کوتاه اما تعیین کننده پیش می آید که با درازای تاریخ و درازی عمرمان و همه رخدادهای کوچک و بزرگ زندگی مان از نظر قدرت تعیین کنندگی و کیفیت ارزشی و اهمیت اصولا قابل مقایسه نیست.

غدیر مظلوم و مظلوم غدیر بی شک یکی از این تعیین کننده ها و شاید تنها تعیین کننده است. معیاری است که با آن می توان رفتارها و گفتارها و انگیزه های درونی مان را در هر کاری جزیی و مهم ، فردی و اجتماعی محک زد. این که فرموده اند ، امیرالمؤمنین علی علیه میزان است، صراط است، مقسم بهشت وجهت است، فرقان است، حقیقت و تجسم یافته قرآن است و خود قرآن است، و دیگر برجستگی های ممتاز و بی همتا ، کار را برای ما شیعیان بسیار سخت و دشوار می کند، زیرا قرار است ، رفتار و گفتار و قضاوت و همه ی حالات درونی و بیرونی شیعیان نه مانند امیرالمؤمنین علی علیه که همراستا و همسو و هم جهت با آن باشد. و حداقل در تعارض با روش و منش امیرالمؤمنین نباشد ، عمق فاجعه آنجاست که بسیاری از کارهای برخی یا بیشتر ماها با روش و منش امیرالمؤمنین علی علیه منافات دارد و انتظار داریم تایید آن حضرت را هم داریم.

اگر امام خمینی ، یک تنه توانست، بساط نظام ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی را برچیند ، نظام جمهوری اسلامی ایران را تاسیس کند و آن را از گردنه های سخت دهه اول با موفقیت عبور دهد، اگر مقام معظم رهبری توانست پس از امام ، همان پرچم امام را با همه ی موانع داخلی و خارجی همچنان برافراشته نگاه دارد ، اگر هریک از شهدای ما از چهره های درخشان علمی ، سياسی، اجتماعی و نظامی مانند چمران ، شهریاری ، رجایی ، باهنر ، سلیمانی ، فخری زاده ، کاظمی و... توانستد ، تاثیر گذار شوند و گواهی و تاییدیه شیعه بودن را بگیرند. همه و همه در یک کلمه و بخاطر یک کلمه بود و خواهد بود و آن این که آنان تا آن جایی که برایشان مقدور بود ، شب و روز با جهاد اکبر و اصغر خود ، خود را شیعه حقیقی امیرالمؤمنین کرده بودند. ملاک سنجش ادعاها و اعمال امروز من و شما رفتار آنان است که از جنس ما و در میان ما و همانند ما بودند. شهید بهشتی جمله ای معروف دارد که بهشت را به بها دهند و نه به بهانه ، بهای بهشت، میزان کمی و کیفی شخصیت ما به شخصیت امیرالمؤمنین است، حداقل دورو و منافق نباشیم ، نگوییم شیعه علی ابن ابیطالب هستیم ولی در انگیزه ها و رفتارها و گفتارها ، منطق معاویه ای داشته باشیم.

خدا رحمت کند مسیح کردستان ، شهید محمد بروجردی را که وقتی به او می گفتند بیایید تا در باره نقاط قوت دشمن که آن زمان کوموله و احزاب محارب بودند ، جلسه بگذاریم قبول نمی کرد و می گفت آنان نقطه قوتی ندارند، که بخواهم جلسه بگذارم ، نقاط قوت آنان نقاط ضعف ما است ، اگر بخواهید درباره نقاط ضعف و آسیب های خودمان جلسه بگذاریم ، موافقم ، شما عمق معرفت و ایمان ایشان را ببینید.به نظر بنده امیرالمؤمنین علی علیه در میان محبان و شیعیان خود هم مظلوم و غریب است. ما ادعای شیعه بودن داریم ، اما همسایه، همکار ، شهروند، شریک کاری و... نمی‌تواند به ما اعتماد کند و گاه از دست ما سیلی می خورد. ما شیعه هستیم ، اما دلمان پر از حسادت، کینه و عقده است و....درسته که این عمومیت ندارد و قابل تعمیم به همه نیست و ما شاهد شیعیان حقیقی هم هستیم ، اما آن چه امروز در فضای عمومی و اجتماعی یا فضای حاکم بر فرهنگ سازمانی می بینیم متفاوت از یک جامعه علوی است. آن‌ شالله به برکت صلوات بر محمد و آل، و با مراقبه و محاسبه خود ، حداقل کاری نکنیم که در تعارض با صفات شیعیان امیرالمؤمنین علی علیه السلام باشد.

نویسنده: ابوالقاسم فاتحی دهاقانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی. دوشنبه ، ۱۲ تیر ماه ۱۴۰۲

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار