۱۲ تير ۱۴۰۲ ۰۶:۴۸
کد خبر: ۳۰۵۰۵۲

عطنا - این کتاب را فریدریش فون هایک نوشته و فریدون تفضلی و حمید پاداش آن را ترجمه کرده‌اند. این کتاب در سال ۱۹۴۴ خلق شده است. شامل ۵۵ صفحه مقدمه و پیش گفتار و به طور کلی ۳۰۳ صفحه است که از اول کتاب را به سوسیالیست‌های تمام احزاب تقدیم می‌کند. موضوع کتاب کاملا سیاسی است و به صورت تخصصی مباحث سیاسی و اقتصاد جهانی را بیان می‌کند. به بخش‌های مختلف تقسیم شده است و در هر بخش به موضوع خاصی پرداخته که در ابتدا عوامل را توضیح می‌دهد و سپس کم کم وارد تخصصی شدن بحث سیاسی و اقتصادی و سوسیالیسم می‌پردازد.

فریدیش فون هایک در سال ۱۸۹۹ در اتریش به دنیا آمده. اقتصاددان و فیلسوف سیاسی سده‌ی بیستم و برنده‌ی جایزه نوبل اقتصاد در سال ۱۹۷۴ بود. رشته‌ی حقوق و علوم سیاسی را دردانشگاه اتریش به پایان رساند و در سال ۱۹۳۱ در مدرسه‌ی اقتصادی لندن دعوت شد و باعث شد که وی درباره‌ی سیاست پولی و تورم آشنا شود. او به طور مداوم در دانشگاه‌های آمریکا حضور داشت. وی به قصد دانشگاه به شیکاگو رفت و در سال ۱۹۶۱ پس از شیکاگو به آلمان رفت و در شهر فرابیگو در سال ۱۹۹۲ در سن ۸۹ سالگی درگذشت.

مقدمه مترجم درباره‌ی نویسنده و موضوع متاب و اهداف نویسنده نوشته شده و همچنین مقدمه‌ی به قلم میلتون فریدمن هم با جزئیات کتاب را بررسی کرده و نظر خود را درمورد مطالب آن نوشته است.

کتاب راه بردگی درباره‌ی آزادی است و اثری کلاسیک و تأثیرگذار در فلسفه‌ی سیاسی، تاریخ اندیشه و فرهنگ، و اقتصاد به شمار می‌آید، برای بیش از نیم قرن است که الهام بخش سیاستمداران، پژوهشگران و مخاطبین عام بوده است.

در نظر فردریش فون هایک، نگرش جامعه گرای مبنی بر قدرت بخشیدن به دولت از طریق افزایش کنترل اقتصادی، نه تنها به تشکیل جامعه‌ای آرمانی منجر نمی‌شود بلکه ممکن است در خدمت تشکیل حکومت‌هایی مخوف همچون آلمان نازی و دولت فاشیست ایتالیا قرار گیرد. کتاب راه بردگی از همان بدو انتشار به اثری فوق العاده تأثیرگذار و پرمخاطب تبدیل گردید و در ماه‌های اول عرضه‌ی خود، موفق شد تا به فروشی چند ده هزار نسخه‌ای دست یابد.

نویسنده: بهاره احمدی آذر

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار