۰۵ تير ۱۴۰۲ ۰۸:۰۲
کد خبر: ۳۰۵۰۳۰

عطنا - سوالی که همیشه پرسیده می شود این است که آیا ارائه ی خدمات ، سود آور تر است یا فروش محصولات فیزیکی ؟ در مقاله سعی داریم تا تمام جنبه های مورد بحث این دو را بررسی کنیم و به این سوال پاسخ دهیم و قابل ذکر است که فضایی که این دو را در آن مورد بررسی قرار میدهیم فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بوده و نه محیط های سنتی .

نکته ی اول این است که شما در ارایه ی خدمات برای تهیه آن نیاز به سرمایه ی مالی زیادی ندارید و گاها می توانید خدمات خود را به صورت رایگان تهیه کنید و به مخاطبان خود ارائه دهید ولی از طرفی برای فروش محصولات شما نیازمند خرید محصولات خود هستید تا بتوانید آن موارد را به فروش بگذارید و این تفاوت اصلی میان این دو رکن است در مقابل آن شما برای ارائه ی خدمات و پرداخت هزینه ی مخاصبان برای خدمات شما نیازمند تخصصی و توانایی موضوعی هستید که بتوانید آن را در قالب خدمات و یا ارایه ی دوره ی خاصی به مخاطبان خود ارائه دهید ولی در مقابل برای فروش محصولات فیزیکی شما به کمترین مقدار توانایی و تخصص برای فروش محصولی نیاز دارید به غیر از فروش محصولات خاص که نیازمند شناخت اولیه مفاهیم خاصی است که باید به آن موارد تسلط کافی داشته باشید .

این به این معنا نیست که شما به یادگیری نیازی ندارید ، شما باید دائما در حال  یادگیری و افزایش دانش و تجربه ی خود باشید که در مقاله های بعدی مفصل به آن پرداخته می شود ولی نسبت آن با موارد خدماتی می تواند کمتر باشد . مورد بعدی که میتوانیم آن را بررسی کنیم میزان فروش و میزان مخاطبان آن است . در این مورد اختلاف نظراتی وجود دارد ولی به صورت کلی ارائه ی خدمات میتواند محدود به افراد خاصی باشد ، برای مثال ارایه ی خدمات آرایشی برای بانوان که مخاطب آن بانوان هستند و آقایان نمی توانند به عنوان مخاطبان فعال این حوزه شناخته شوند ولی برای مثال فروش محصولات آرایشی میتواند هم مخاطبان آقا داشته باشد و هم مخاطبان خانم زیرا آقایان نیز می توانند برای همسرشان موارد آرایشی تهیه کنند ولی نمی توانند از خدمات آن برای خود استفاده کنند .

مورد بعدی این است که با توجه به اینکه میزان مخاطبان آن بیشتر است پس می توانیم اینگونه نتیجه بگیریم که فروش محصولات در زمینه های مختلف می تواند برای شما گاها سود بیشتر ایجاد کند تا ارائه ی خدمات به مخاطبان . و حال سوال پایانی این است که برای شروع یک تجارت ، بهتر است افراد ارائه ی خدمات برای خود داشته باشند یا فروش محصولات فیزیکی ؟ بنده هر دو صورت را کار کرده و به عقیده ی من فروش محصولات تجاری می تواند گزینه ی بهتری باشد این به این معنا نیست که شما با ارائه ی خدمات نمی توانید رشد و پیشرفت کنید به این دلیل می گویم فروش محصولات چون نیازمند سرمایه ی تخصصی کمتری نسبت به فروش فیزیکی دارد و بیشتر افراد با تمرین می توانند در آن کسب مهارت داشته باشند ولی در ارائه ی خدمات شما بایستی یک تخصص اولیه داشته باشید و در آن حرفی برای گفتن داشته باشید تا در مقابل رقیبان خود متفاوت باشید تا بتوانید رشد و پیشرفتی برای شما صورت بگیرد و گاها بر اساس تجربه ی شخصی زمان بیشتری نیاز است تا شما به نقطه ی سودهی خود برسید .

به صورت کلی شما می توانید برای رشد سریع تر خود از هر دو به عنوان دو اهرم و یا دو بازوی تجاری برای خود استفاده کنید . برای مثال شما می توانید محصولات مورد نظر خود را در فضای مجازی در ابتدا تولید محتوا کرده و آن ها را به مخاطبان و جامعه ی هدف خود به فروش بگذارید و در کنار آن برای کامل تر شدن تجارت خود از آن محصولات خدمات ، نیز ارایه دهید تا مشتریان و مخاطبان خود بتوانند هم از محصولات شما استفاده کنند و هم بتوانند خدمات محصول شما را داشته باشند .ولی بهتر است تا تمرکزخود را روی یک کدام از این دو بگذارید و برای رشد و پیشرفت در این مسیر جذاب قدم بگذارید زیرا همواره مولفه ی تمرکز به عنوان حیاتی ترین و همینطور اساسی ترین معیار برای  رشد و ترقی افراد موفق در این زمینه به حساب آمده است.
 
حسین علائیان
مطالعات ارتباطی
دانشگاه علامه طباطبایی

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار