۰۴ تير ۱۴۰۲ ۰۸:۵۶
کد خبر: ۳۰۵۰۲۶

عطنا - در ۲۴ ساعت اخیر اخبار زیاد و متناقضی از روسیه به گوش می رسید. عمده اخبار به موضوع کودتا در این کشور و احتمال جنگ داخلی مربوط است. اما واقعیت چیست؟

در بین کشورهای غربی، مرسوم است که کشورها برای جنگ با مخالفان خود اقدام به استخدام نیروهای مزدور از بخش خصوصی می کنند. مثلاً آمریکایی‌ها از شرکت بلک واتر و اکنون روس ها از شرکتی به نام واگنر استفاده کردند.

گروه واگنر که در سال ۲۰۱۴ ایجاد شد هم اکنون تحت فرماندهی فردی به نام یوگنی پریگوژین قرار دارد و یکی از نیروهای پیشرو در حمله به اوکراین بوده که با جذب جوانان و ایجاد حس وطن خواهی و همراه کردن آن با پرداخت پول،  موفقیت های نظامی خوبی نیز نصیب روسیه کرده است.

چند روز پیش اتفاقاتی متوالی روی داد، که سبب ایجاد اختلاف این گروه با دولت روسیه شد. ابتدا وزارت دفاع روسیه خواهان انعقاد یک قرارداد جدید بین این گروه و دولت شد تا آنها به صورت متحد و زیر مجموعه ارتش اقدام کنند که پوتین از این موضوع حمایت کرد اما پریگوژین آنرا نپذیرفت.

بعد از این اختلاف یکی از مقرهای گروه واگنر در خاک اوکراین مورد حمله موشکی قرار گرفته به گفته اعضای این گروه بعد از آن، عملیات نظامی مانند خمپاره‌ای و بالگردی باعث کشته شدن تعداد زیادی از آنان شد.

این اتفاق بلافاصله توسط رسانه‌های مخالف روسیه منعکس شده و بر اختلافات دامن زده شد، به گونه‌ای که وزارت دفاع و ارتش روسیه متهم اصلی شناخته شده و توسط اعضای گروه، خائنینی معرفی شدند که از پشت به منافع روسیه خنجر می زنند.

هرچند دولت روسیه این حمله را محکوم و خبر ها را تکذیب کرد اما فرمانده گروه واگنر نپذیرفته و اعلام کرده است باید با خائنین خصوصاً وزیر دفاع و رئیس کل ارتش روسیه برخورد شده و آنان برکنار شوند.

حال بخش زیادی از این ارتش اجاره‌ای روسیه جنگ را ترک کرده و به سوی خاک روسیه در حال حرکت هستند تا به گفته رسانه ها باعث برکناری کسانی شوند که سبب قتل آنان شده اند.

در این بین آنچه صورت‌گرفته کودتا نیست و صرفاً یک اختلاف زیاد بین ارتش خصوصی و دولتی در روسیه بوده که در بدترین حالت می تواند به یک نزاع مسلحانه محدود بینجامد اما برای اوکراین، این فرصتی غنیمتی است که می‌تواند با آن شکست های اخیر خود را جبران کند. خصوصا اینکه حکومت نظامی و توجه ارتش و سیستم اطلاعاتی روسیه به درون، باعث کاهش تمرکز در خارج می شود.

از سوی دیگر نوع ادبیات پریگوژین نشان از حس وطن دوستی زیاد داشته و عدم برخورد جدی با او این گمانه را ایجاد می‌کند که شاید پوتین در حال یک تسویه حساب داخلی با بخشی از ارتش خود است که گروه واگنر مامور انجام آن هستند. باید منتظر تماشای حوادث در چند روز آینده بود.

نویسنده: سیدمحسن هاشمی

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار