۳۱ خرداد ۱۴۰۲ ۰۸:۱۱
کد خبر: ۳۰۵۰۱۶

عطنا - دکتر مهدی واحدی، معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی در اجلاس بین المللی سنت پترزبورگ (SPIEF) که ۲۶ خردادماه در روسیه برگزار شد، در سخنرانی خود با موضوع "نظم نوین جهانی و جایگاه علم و فناوری و نقش دانشگاه­ها در آن" به ارائه دیدگاه‌های خود پرداخت.

او در این اجلاس بین المللی که بزرگترین اجلاس در روسیه است که با حضور رئیس جمهور این کشور برگزار می‌شود، در پنل گسترش و توسعه استعدادیابی: اکوسیستم‌های نوآورانه ملی و همکاری‌های بین المللی در سخنانی که به صورت آنلاین برگزار شد، به بررسی چشم انداز‌های همکاری‌های علمی و آموزشی ایران و روسیه پرداخت.

دکتر واحدی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی اکثریت تحلیل گران باور دارند که وضعیت جهان در حال تحول و دگرگونی بنیادین است، گفت: نظام جهانی در دوران انتقالیِ سرنوشت‌سازی قرار دارد به‌گونه‌ای که مسیر حرکت پیشین خود را تغییر داده و به تبعِ وقوع تحولات گسترده با شتابی شگفت‌آور در مسیر جدیدی حرکت می‌کند. او افزود: تحلیلگران و صاحب‌نظران، قرن ۲۱ را قرن آسیا می‌دانند و معتقدند قاره کهن در حال بازخیزش است و در این قرن به منزلت کانونیِ سابق خود باز خواهد گشت.

عضو هیات علمی گروه آموزشی تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه با بیان اهمیت نقش دانشگاه‌ها در نظم نوین جهانی که در حال رقم خوردن است، گفت: عصر هژمون آمریکا به پایان رسیده است و جهان در آستانه‌ی یک نظم جدید است. بر اساس شرایط روز جهان، اتفاقات مختلف نیازمند بررسی‌های دقیق علمی است و دانشگاه‌ها اصلی‌ترین نقش را در این باره عهده دار هستند.

دکتر واحدی، در ادامه با بیان این که در حال حاضر دنیای غربِ استعماری مبتلا به بحران‌هایی است که همین موارد زمینه‌های اضمحلال او را رقم خواهد زد، به تشریح مصادیقی از دلایل آن پرداخت. او بحران‌های اخلاقی و معنوی، تعارض جدی میان شعار‌های به ظاهر زیبا و فریبنده با رفتار‌های عینی در دنیای واقعی، استفاده فراوان از خشونت، زور و تروریسم و همچنین ناتوانی در برابر آگاهی و ایستادگی ملت‌ها را از مهم‌ترین بحران‌های غرب برشمرد.

معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه با بیان این که این بحران‌ها در نهایت زمینه ساز تحقق نظم نوینی در جهان خواهد شد، با اشاره به طرح انزوای آمریکا خاطرنشان کرد: «کاهش نقش ایالات متحده آمریکا به عنوان بازیگر اصلی در عرصه بین‌المللی و خروج آن از مهم‌ترین روند‌های کلی نظم نوین بین‌المللی اولین نشانه تغییر است.»

او در ادامه، بازگشت قدرت به آسیا را از دیگر مصادیق نظم نوین جهانی برشمرد و افزود: جهان شاهد تغییر قدرت از غرب سرمایه‌داری به سوی شرق است. این تغییر همراه با انتقال قدرت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و حتی علمی از غرب به آسیا خواهد بود. آسیا در آینده‌ای نه چندان دور مرکز قدرت اقتصاد، سیاسی، نظامی و علمی دنیا خواهد شد.

دکتر واحدی گسترش جریان مقاومت را از دیگر مصادیق مهم و تعیین کننده در تحقق این مهم برشمرد و اضافه کرد: تفکر مقاومتِ در مقابل زورگویی، دیگر محدود به ایران یا کشور‌های اسلامی جبهه مقاومت نیست و امروزه بسیاری از ملت‌ها و کشور‌های آزادی خواه در مسیر مقاومت در برابر سیاست‌های استعماری دنیای غرب به رهبری امریکا هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه با بیان دیدگاه خود در زمینه وظیفه استراتژیک کشور‌های متعلق به جریان نوپدید آسیایی در مقابل نظام سلطه و تک قطبی جهان بیان داشت: تشکیل بلوک‌های متحد اقتصادی، نظامی، سیاسی و علم و فناوری در گام اول و سپس قرار نگرفتن در دام خطا‌های شناختی و اشتباهات محاسباتی در بزرگ پنداری غرب استعمارگر و نیز خودکم پنداری و تسلیم نظام ارزشی او نشدن از ضروریاتی است که باید به آن توجه کرد.

دکتر واحدی با بیان اهمیت و تعیین کنندگی علم و فناوری در نظم نوینی که در جهان ایجاد خواهد شد، تصریح کرد: پیشرفت‌های خیره‌کننده علم و تکنولوژی، موجب شده است تا تمامی معادلات آینده جهانی حول محور «علم و دانش» قرار گیرد و در این میان جوانان و دانشگاهیان محوری‌ترین نقش و وظیفه را بر عهده دارند.

او با بیان اشکالات نظام علم و فناوری در دنیای استعماری غرب از جمله؛ نگاه اومانیستی، تفکر سکولاریستی به علم و جدا کردن آن از ارزش‌های انسانی و استفاده ابزاری از علم، تصریح کرد: بر این اساس نمی‌توان این نظام را الگو قرار داد.

دکتر واحدی با تاکید بر اهمیت دوری از پذیرش سلطه علمی غرب و ضرورت باورمند بودن به امکان تولید علم مبتنی بر سعادت انسان و سیاست گذاری برای حرکت در مسیر علم نافع خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها باید تحلیل‌ها و تبیین‌های عمیق و درست از وضعیت در حال تغییر جهان به دانشجویان ارائه نمایند و آنان را برای آمادگی در مسیر نقش آفرینی در نظم نوین جهانی آماده نمایند.

ایشان در ادامه سخنان خود با تاکید بر اهمیت همکاری‌های منطقه­ای و فراسرزمینی نظام‌های آموزش عالی کشور‌های موثر در نظم نوین جهانی با هدف ایجاد دانشگاه­هایی در خدمت بشریت، تصریح کرد: تاسیس دانشگاه‌های مشترک و ایجاد شعب برون مرزی دانشگاه­ها برای گسترش داد و ستد‌های علمی در قالب تبادل استاد و دانشجو و به اشتراک گذاری محصولات تولیدی در حوزه علم و فناوری می‌تواند بسیار موثر باشد.

وی در پایان سخنانش با اعلام آمادگی دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان تنها دانشگاه تخصصی در حوزه علوم انسانی در ایران برای ایفای نقش در تحقق این مهم تصریح کرد: این دانشگاه آمادگی دارد که سهم خود را برای تحقق اهداف و ماموریت مورد اشاره به خوبی ایفا نماید.

گفتنی است اجلاس بین المللی اقتصاد سن پترزبورگ (SPIEF) ‎رویدادی مهم و تاثیرگذار در دنیای اقتصاد و تجارت است که از سال ۱۹۹۷ برگزار می‌شود. این اجلاس از سال ۲۰۰۶ تحت حمایت و با مشارکت رئیس جمهور فدراسیون روسیه و با مدیریت آندری فورسنکو مشاور ولادیمیر پوتین برگزار می‌شود.

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار