۲۹ خرداد ۱۴۰۲ ۰۷:۱۵
کد خبر: ۳۰۵۰۰۷

عطنا - روند رشد تکنولوژی در سراسر دنیا همواره با سرعت زیادی پیش می‌رود، آیا ایران در آینده‌ی خود می تواند رشد چشمگیری در این فضای عظیم داشته باشد؟ یا بهتر است بگوییم آیا فضای مجازی که در ایران وجود دارد در آینده دست خوش تغییر و تحولات می‌شود؟ در این مقاله به این سوال بزرگ و اساسی با توجه به نوع نگاه بنده نسبت به‌ای فضا می‌پردازیم.

از اوایل دهه‌ی نود در ایران گسترش فضای وب باعث شد تا مردم ایران با این فضای نا آشنا صمیمیت بیشتری داشته باشند و دیگر تابو‌های اینترنتی کم کم جای خود را به استفاده روزانه مردم از آن‌ها بدهد. با گذر زمان و گسترش تکنولوژی در جهان، ایران نیز دست خوش تغییراتی شد که مردم از دنیای وب و فضای وب به سمت فضای شبکه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی کشیده شدند.

این دوره خود شروع انقلاب فضای تجاری در فضای تجاری بود. مردم همواره با استفاده روز افزون از این فضا نوعی اعتیاد به آن پیدا می‌کردند و جدایی از آن برایشان گا‌ها امکان ناپذیر و غیرممکن به حساب می‌آمد. در حال حاضر با گذشت سال‌ها مردم نسبت به فضای تجاری مجازی حس بهتری دارند و همواره سعی میکنند تا خرید‌های خود را به صورت اینترنتی انجام دهند تا هم در زمان خود صرفه جویی کنند و هم در هزینه‌های رفت و آمد خود برای تهیه موارد مورد نظر؛ و حال سوال اصلی و یا بهتر است بگویم سوال اصلی این مقاله این است که آیا این فضا اینگونه ادامه پیدا میکند یا تا همین مرحله متوقف می‌شود و یا بهتر از بگویم به چه شکلی ادامه پیدا میکند؟

نظری که خیلی از افراد در رابطه با آن معتقدند این است که متوقف میشود، ولی این مورد غیرممکن است، زیرا این نوع از تعاملات و ارتباطات تجاری حال بخشی از زندگی مردم شده است و امکان حذف آن به هیچ عنوان وجود ندارد. همیشه پس از مدتی که نوعی تعاملات و تکنولوژی در جهان ایجاد میشود آن تکنولوژی نیز وارد ایران میشود. هم اکنون در سرتاسر دنیا حرف از هوش مصنوعی زده میشود که چه تاثیری بر زندگی افراد می‌گذارد با توجه به رشد و گسترس هوش مصنوعی در جهان میتوان مواردی را پیش بینی کرد که برای ایران نیز اجرا خواهد شد. با آمدن هوش مصنوعی کار‌هایی که در گذشته با سرعت کمتری انجام میشد در آینده‌ی نه چندان دوربا سرعت بیشتری انجام خواهد شد. در آینده‌ی ما انسان‌ها حضور منابع انسانی کمتر است. این به این معنا است که بیشتر شغل‌هایی که در جهان ودر ایران وجود دارند یا به کلی نابود میشوند یا دستخوش تغیرات بنیادی میشوند و یک مثالی که میتوان از گذشته زد، وجود خیاطی‌های مختلف در محله‌ها بود به نوعی که افراد مرحله برای تهیه لباس به سراغ این افراد می‌رفتند، ولی در حال حاضر چنین مواردی یافت نمی‌شوند و یاتعدادشان بسیار کم است، زیرا سلیقه مردم با توجه به تحولات تکنولوژی و فرهنگی دچار تغییر شده و مردم امروز به سراغ لباس فروشی‌های مختلف سطح شهر می‌روند.

مواردی که در آینده پیش بینی میشوند این است که دیگرفروشندگانی در سطح شهر وجود نخواهند داشت که در مغازه هایشان نشسته باشند و محصولات خود را بفروشند و مردم به سمت ایجاد فروشگاه‌های اینترنتی می‌روند، زیرا مزیت‌های بیشتری نسبت به روش سنتی دارد. برای مثال یک موردی که همواردی گفته میشود فروشگاه‌های زنجیره‌ای سوپرمارکت‌ها هستند که در آینده دیگر نیازی به تهیه اقلام مورد نیاز نیست زیاد هوش‌های مصنوعی عمل فروش وتحویل محصولات را با قیمتی کمتر و همینوطور در سریع‌ترین زمان خود انجام میدهند.

انقلاب‌های تکنولوژِی و تجاری بزرگی در آینده نه چندان دور برای کشور عزیزمان ایران اتفاق می‌افند. به ویژه در زمینه‌ی تجاری و اگر شما از این فرصت به وجود آمده نهابت استفاده را نبرید شما هم مانند خیاط‌های گذشته تنها بخشی از تاریخ خواهید شد، ولی با استفاده از این فرصت در کشور میتوانید منافع قابل توجهی چه برای خود در زمان حال چه برای خود در زمان آینده در همین کشور خود ایجاد کنید.

نویسنده: حسین علائیان

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار