۲۲ خرداد ۱۴۰۲ ۰۷:۱۴
کد خبر: ۳۰۴۹۸۰

عطنا - کتاب را گلوریا دی‌گاتانو نوشته و محمدرضا رستمی و فروغ ادریسی آن را ترجمه کرده اند و شامل ۲۶۹ صفحه است.

در پشت جلد کتاب معرفی کوتاهی از موضوع مطرح شده می‌دهد که برای نگاه اولیه بسیار مناسب است و خواننده را مشتاق خواندن کتاب می‌کند. در اول کتاب نیز معرفی و مقدمه مترجمان هست که هر دو به ضرورت دانستن مطالب و محتوای آن تاکید دارند و با دلایل مختلف مخاطب را توجیه می‌کند. به ۸ فصل مختلف تقسیم شده و در هر فصل هم به مفاهیم و عناوین مختلف تقسیم شده و به آن می‌پردازد که نظم و چینش موضوع هر فصل بسیار هنرمندانه طراحی شده طوری فصل اول به جالش‌هایی میپردازد که خواننده را جذب خود میکند و اشتیاق خواندن و ادامه مطالب را در وی ایجاد می‌کند و در فصل دوم به هویت می‌پردازد و تا فصل هفتم به پنج نیاز اساسی پرداخته طوری که هر فصل را به یک نیاز اساسی اختصاص داده و از جهات مختلف آن را بررسی می‌کند و درنهایت در فصل هشتم به فرهنگ پرداخته است.

توضیحات عناوین به کار برده شده در هر فصل مناسب آن است و مربوط است و ذهن مخاطب را گیج نمی‌کند و بیشتر از مثال استفاده شده تا ملموس‌تر بیان کند و خواننده مفاهیم را در ذهن خود تداعی کند و در زندگی خود نیز عملی کند. کتاب درکنار علم رسانه‌ای و اجتماعی بودن خود، بیشتر حالت روانشناسانه و آموزنده دارد و مطالعه آن هر خواننده‌ای را پربار می‌کند.

در توضیحات ابتدا به شکل کلی و از دید بزرگسالان و جامعه مطالب را بیان می‌کند و سپس همان مفاهیم را به کودکان ارجاع می‌دهد و تفاوت را بیان می‌کند و با همان مثال از دید آنان بررسی می‌کند تا کامل در ذهن خواننده تثبیت و درک شود. همچنین زمانی که از مفهوم و عنوانی علمی و روانشناسی استفاده می‌شود آن را کامل توضیح می‌دهد و معادل انگلیسی آن را نیز در پاورقی درج کرده است طوری که اگر کسی از روانشناسی آگاهی نداشته باشد، راحت می‌تواند از محتوا و جان کتاب و متن متوجه شود پس برای هر گروهی مناسب است و ابهام در کتاب مشهود نیست.

ترجمه بسیار راحت انجام شده و گنگی و پیچیدگی ندارد و از انسجام برخوردار است و همچنین شکل نوشتاری هم فاقد غلط املایی و نگارشی است.

در فصل آخر نویسنده بیشتر نظرات خود را با توجه به محتوا و توضیحاتی که در فصل‌های ماقبل خود داده است، بیان می‌کند و پاسخ به سوالات را فقط پنج نیاز اساسی بیان شده می‌داند و به کتاب‌های دیگر نیز استناد می‌کند تا مثال‌های خود را ملموس‌تر کند.

به طور کلی به نظرم کتاب خیلی آموزنده و کاربردی بود و ایرادی نمی‌توان از آن گرفت چراکه همه‌ی مطالب کامل بود و نیازی به توضیحات اضافه‌تر و یا حذف بعضی قسمت‌ها ندارد و مناسب عناوین به کار برده شده است و همچنین از جدول برای تفکیک مطالب استفاده شده و در آخر هر فصل از کادری با رنگی متفاوت به کار برده شده که در آن به توصیه‌هایی بابت همان توضیحاتی که در فصل بوده، به والدین می‌دهد.

نویسنده: بهاره احمدی آذر

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار