۱۶ خرداد ۱۴۰۲ ۱۱:۲۱
کد خبر: ۳۰۴۹۶۵

عطنا - ۰۱  سوره مبارکه القصص آیه ۵
وَنُريدُ أَن نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ استُضعِفوا فِي الأَرضِ وَنَجعَلَهُم أَئِمَّةً وَنَجعَلَهُمُ الوارِثينَ
ما می‌خواهیم بر مستضعفان زمین منّت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم!
۰۲ سوره مبارکه المجادلة آیه ۲۱
غلبه راه پیامبران، قانون قطعی خداوند
خدای متعال در قرآن مکرّر گفته؛ کَتَبَ اللهُ لَاَغلِبَنَّ اَنا وَ رُسُلی‌. «کَتَبَ اللَه» یعنی قانون قطعی خدا است که راه پیغمبران غلبه پیدا خواهد کرد و دیگر بحثی ندارد. اِنَّ اللهَ یُدافِعُ عَنِ الَّذینَ آمَنُوا؛  خدا از مؤمنین، دفاع خواهد کرد؛ در این هیچ تردیدی نیست. یا «وَ نُریدُ اَن نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ استُضعِفوا فِی الاَرضِ وَ نَجعَلَهُم اَئِمَّة»؛  در این هیچ تردیدی وجود ندارد؛ این قول خدای متعال است.۱
 ۰۳ سوره مبارکه الحج آیه ۳۸
إِنَّ اللَّهَ يُدافِعُ عَنِ الَّذينَ آمَنوا ۗ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ كُلَّ خَوّانٍ كَفورٍ
خداوند از کسانی که ایمان آورده‌اند دفاع می‌کند؛ خداوند هیچ خیانتکار ناسپاسی را دوست ندارد.

 معجزات پیامبران نوعا متناسب با درخواست هایی بود که مردمان زمانه آنان داشتند. و این درخواست ها بر حسب ، میزان پیشرفت عقل و علم و دانش و فرهنگ زمانه آنان بود. معجزه  چهارده قرن پس از ظهور اسلام و آمدن پیامبر،  ختم المرسلین،  در هزاره سوم میلادی ، در جهانی  که  مملو از گردش اطلاعات و ارتباطات و آمد و شد  ایسم ها و تجربه تمدن ها ، و تسخیر ماه و سلطه بر طبعیت و هوش مصنوعی و فناوریهای برتر و ناب بشر در الکترونیک و برق و هوا فضا و پزشکی و ...  باشد ، قاعدتا باید از جنس زمانه ی خود باشد یعنی  از جنس  درک و فهم و تفکر و تعمق و تامل در قدرت نمایی خداوند در حوزه نرم افزاری و فکر افزایی باشد.

پس آیا این معجزه نیست که خداوند متناسب با سطح علم و عقل و پیشرفت بشر امروزی نشان داده است که می تواند از یک راهپیمایی تعدادی روستاییان و کشاورزان کم بضاعت که اصولا کسی آنان را نمی دید، از مردمان ورامین در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ در حمایت از مردی ناشناخته و  بی آوازه بنام سید روح الله خمینی که درد دین داشت  و غم مردم  می خورد و  عشق خدا  در سر داشت و سودای اهل البیت در دل ، آیا این غلبه و پیروزی  معجزه قرن  نیست،  که خداوند  از آن ۱۵ خرداد ملتی را به برکت توسل به اسلام و حماسه آفرینی و استقامت و ایثار در راهش به ملت ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ برساند که بزرگترین ابرقدرت جهان از مقابله و نابودی آن پس از ۴۵ سال شرارت و خباثت و هزینه میلیاردها دلار،  امروز به ستوه آمده است، و روز به روز در باتلاق  فرهنگ و تمدنی که خود بنا نهاده ، گرفتار می شود.

آیا پیروزی مردم ایران در این ۴۵ سال معجزه نیست ،  قطعا معجزه هست ، اما معجزه و اعجاز غلبه عقل و دین و علم و خرد و پایداری و عشق به خدا بر جهل و خود پرستی های مدرنی  که مدرنیته در قالب امانیسم ، سکولاریسم و ابژکتیویسم و فرهنگ برهنگی و منجلاب تن پرستی برای بشریت به ارمغان آورده است.

 آیا تحقق آیاتی که در بالا ذکر شد ، معجزه نیست،  مگر عقل و درک و فهم  بشر امروزی و خاصه مردمان ایران زمین و جوامع اسلامی  در حد مردمانی  است که از پیامبر خود به عنوان معجزه  بیرون آوردن ناقه ای را از کوه ، درخواست کنند .  فهم امروز بشر و جهان مدت ها است از  سنگ و جمادات و شتر عبور کرده است و به حرکت جوهری ملاصدرا و اعتباریات اجتماعی علامه طباطبایی و به عمق معرفت توحیدی قاضی طباطبایی بزرگ و به علم و دانش و  عمل و معرفت سیاسی خمینی رسیده است ، پس معجزه قرن ، چیزی جز انقلاب اسلامی  نیست و اراده ای برتر و بالا تر از اراده خدا در پیروزی اهل ایران و عراق و یمن و لبنان  و .. بر ابرقدرت آمریکا و حامیانش نیست،

این که من و  جنابعالی کجای این ماجرا هستیم ، این مهم است،  زیرا  بهشت ابدی را به بها می دهند و نه به بهانه ، زیرا خداوند اساس دنیا را بر امتحان قرار داده است و در کوره کوران های حوادث قرار دادن تا به قول لسان الغیب ؛

خوش بود گر محک تجربه آید به میان
تا سیه روی شود هر که در او غش باشد
امروز آزمون کشف حجاب ، روی دیگر آزمون هشت سال دفاع مقدس است.
امروز جهاد تببین و حمایت قاطع و صریح و بی پرده از رهبری عزیر و حکیم و مقتدر روی دیگر سکه حمایت از امام خمینی ره است.
امروز ، ایمان آفرینی و امید افزایی  در جامعه،  در شبکه های اجتماعي در فضای ذهنی جوانان و... روی دیگر سکه جهاد چمران و باکری و کاظمی و همت و متوسلیان و... است .
و امروز این رفتار و گفتار و روش و منش ما است که نشان می دهد در جبهه زینبی هستیم  یا یزیدی ؟!

نویسنده: ابوالقاسم فاتحی

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار