۱۰ خرداد ۱۴۰۲ ۰۷:۳۹
کد خبر: ۳۰۴۹۶۰

عطنا - از زمان به قدرت رسیدن طالبان در آگوست 2021 تا امروز مرزهای شرقی ایران چندین بار ناامن شدند و نیروهای طالبان به مرزبانی‌ها و پاسگاه‌های مرزی ایران حمله کردند، البته ایران نیز این حملات را بی‌پاسخ نگذاشت.

تعامل با طالبان فرجامی ندارد/ این جریان برای ایران قابل اعتماد نیست

در پی درگیری‌های اخیر میان نیروهای مرزبانی ایران و نیروهای طالبان که بازخوردهای فراوانی را به همراه داشت، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه دولت طالبان اظهار کرد: ما نمی‌خواهیم روابطمان با کشورهای همسایه‌مان خراب شود. درخواست ما از تمامی کشورهای همسایه، از جمله ایران این است که این مسائل را از طریق کانال‌های دیپلماتیک حل کنند.

ابوالفضل ظهره وند، سفیر سابق ایران در افغانستان با بیان اینکه درگیری مرزی برای اولین بار نیست که رخ می‌دهد و بخشی از این موضوع مربوط به برخوردهای هیجانی طالبان است، گفت: طالبان نشان داد که یک جریان قابل اعتماد محسوب نمی‌شود و بیشتر یک متغیر وابسته به دیگران است که به‌صورت نیابتی این تنش‌ها را شکل داده است. برای ریشه‌یابی این تنش‌ها باید به بازیگران بین‌المللی در منطقه توجه کنیم که به دنبال تنش در منطقه هستند و تلاش دارند تا نظم ژئوپلیتیک منطقه را به هم بزنند.

وی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها به شکل جدی در تحولات منطقه در رابطه با پاکستان و افغانستان دخالت می‌کنند، افزود: موضوع درگیری مرزی در حال حاضر متوقف شده اما می‌تواند با عوامل دیگری از سر گرفته شود، آمریکایی‌ها تنها کاری که در منطقه دارند بحران سازی در پاکستان و افغانستان است. طالبان در حال استفاده از اهرم‌های فشار خود است.

سفیر سابق ایران در افغانستان با اشاره به اینکه مفهومی به نام دولت ملت با طالبان نمی‌تواند شکل گرفته و اتفاق بیفتد، عنوان کرد: طالبان یک دولت بی ملت است البته که دولت هم محسوب نمی‌شود چون کار ویژه دولت را ندارد، طالبان بیشتر یک جریان مذهبی و سیاسی است.

ظهره وند با تأکید بر اینکه تعامل با همچنین جریانی فرجامی ندارد، تصریح کرد: طالبان می‌تواند یک پدیده خطرناک باشد، در حال حاضر شرایط دشواری دارد اما هرچه زمان بگذرد و امکانات پیدا کند حوزه بازیگری و تهدید آن نیز افزایش خواهد یافت.

وی تحویل سفارت افغانستان به طالبان را کار نادرستی دانست و در ادامه بیان کرد: باید توجه داشته باشیم تحولات پاکستان چه سمت و سویی پیدا می‌کند و طالبان در قبال این تحولات چه نقشی را می‌خواهد بر عهده بگیرد، روس‌ها نظر مساعدی نسبت به طالبان ندارند و شاید در آینده نه‌چندان دور چینی‌ها هم تجدید نظر کنند.

سفیر سابق ایران در افغانستان با اشاره به اینکه دیدگاه تعامل گرایانه‌ای که با طالبان وجود دارد ریشه آن به جریان اصلاحات مربوط می‌شود، افزود: این دیدگاه مربوط به دوره خاتمی می‌شود، در آن مقطع اصلاح‌طلب‌ها به دنبال این بودند که با طالبان تعامل کنند و آن‌ها را به رسمیت بشناسند که مقام معظم رهبری مانع این رسمیت شناختن شدند.

وی در خصوص نحوه برخورد با مهاجران افغان عنوان کرد: این افراد مهاجر نیستند بلکه پناهجو محسوب می‌شوند، به دلیل شرایطی که آمریکایی‌ها و طالبان به وجود آوردند مجبور شدند به ما پناه بیاورند، ایران نقش برادر بزرگ‌تر را دارد ولی افرادی که مشکوک هستند و اسناد و مدارک ندارند باید اخراج شوند چون می‌توانند عامل تهدید باشند.

ظهر وند در ادامه اظهار کرد: افراد پناهجو که مدرک دارند بخشی از سرمایه ژئوپلیتیکی هستند همان‌طور که رهبری تأکید داشتند از این افراد صیانت بشود باید از آن‌ها حمایت کافی صورت بگیرد، همچنین باید مراقب شیطنت و بازی آمریکایی‌ها در منطقه بود چون به‌جز به‌هم‌ریختگی به دنبال چیزی دیگری نیستند.

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار