۱۷ خرداد ۱۴۰۲ ۰۷:۱۳
کد خبر: ۳۰۴۹۵۷

عطنا - می توان رسانه‌های جدید را به واسطه سرعتی بودن به غذاهای فست‌فود تشبیه کرد . این رسانه ها حاصل زمانه و طرز تفکری هستند که حوصله پرداختن به مفاهیم عمیق و مفهومی را ندارد.

حیات رسانه‌ها به شرایط اقتصادی نهادها وابسته است و باید دانست مردم بعنوان یک منبع تولید محتوا چه نیازی به رسانه‌ها دارند و یا شبكه‌های اجتماعی چه تاثیری در سلیقه مخاطب و نگاه مردم خواهد گذاشت.

روزنامه و رسانه‌های چاپی در حوزه اقتصادی با اختلال روبرو هستند و قدرت و سیطره و نفوذ خود را نسبت به قبل از دست داده‌اند و این چرخه شامل مسائل تكنولوژیک و سلیقه افكار عمومی و همچنین زوایای ارتباطی است.

ابزارهای امروز بر اساس كوتاه گفتن، و اخبار هیجانی و پوپولیستی است و این مسئله مبتلابه تمام دنیاست كه در ایران بصورت خاص و ویژه دیده می‌شود. شبكه‌های اجتماعی در ایران كاملا خلأ‌های خبری را پر كرده‌اند ولی اساسا در حوزه‌های معنایی و محتوایی با مشكل روبرو هستیم.

این سوال که چرا در امروزه امثال حافظ و مولانا و… را نداریم ، جوابش این است که این بزرگان حاصل كشف و شهود و همدلی آدم‌ها با زمانه خود بوده‌اند ولی رسانه‌های جدید با واسطه سرعت و فست فودی بودن، حاصل هیجان زمانه‌ای هستند كه حوصله معانی عمقی و معنایی را ندارد.

در عرصه سیاست ترامپ مصداق تفكر مادی و سطحی نگرانه‌ی این روند رسانه‌ای است. مشكل بعدی به خود رسانه‌ها باز می‌گردد كه خود را با شرایط تطبیق داده و قادر به خلق مفهوم و معنا نبوده‌اند. یکی از دلایل اصلی ناتوانی رسانه‌ای ، ضعف مالی است . به نحوی میتوان گفت که ضعف مالی موجب شده تا رسانه سنتی قدرت خود را از دست بدهد.

با این تفاسیر معتقدم عصر رسانه‌ها تمام نشده و در آینده‌ای نه چندان دور از هیجان زدگی فضای مجازی فاصله می‌گیریم ، چرا که در پی هر افراطی یک تفریط پدید می‌آید تا در نهایت به تعادل برسد.

نویسنده: مهدی کاظمی لاری

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار