۰۱ خرداد ۱۴۰۲ ۰۷:۱۲
کد خبر: ۳۰۴۹۲۰

عطنا - نشست خبری همایش ملی پیشگیری از اسیب های روانی، اجتماعی و فرهنگی با تمرکز بر سلامت معنوی، روز دوشنبه 25 اردیبهشت، با حضور ابوالقاسم عیسی مراد، اکبر رشیدی و احمد برجعلی، در دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

در ابتدا ابوالقاسم عیسی مراد نکاتی را در رابطه با همایش پیش رو بیان کرد و گفت: همایش ملی پیشگیری از آسیبهای روانی، اجتماعی و فرهنگی با تمرکز بر سلامت معنوی است؛ نامی که ما انتخاب کردیم با جمع بندی آرای که دوستان علمی در دانشگاه بوده است.

وی ادامه داد: محور اصلی کار، پیشگیری از آسیب ها است، آسیب هایی که در ابعاد تنگاتنگ و پیوسته و بسیار جدی بین آسیب های روانی اجتماعی و فرهنگی در دنیا سال ها به آن تاکید شده است و اما چیزی که این همایش را از دیگر همایش ها متمایز کرده است، تمرکز بر سلامت معنوی است، بنابراین هدف ما نیز در همین سه تا نکته جاری است پیشگیری از آسیب ها و شناسایی و تمرکز بر سلامت معنوی است.

عیسی مراد افزود: تمرکز بر این موضوع این ضرورت را دارد که ما باید ببینیم در گذر فرآیند تحول، خصوصاً در دوره نوجوانی و جوانی در موضوعات مختلف اجتماعی که با آن درگیر هستیم، چه آسیب هایی وجود دارد، مبانی آن چیست، در کجا دچار چالش هستیم، آیا شناخت آسیب ها و مدلهای و رویکرد هایی که در رابطه با شناسایی آسیب ها، آیا ب طور جدی آن تمرکز اصلی را داریم یا نه فقط از آسیب ها سخن بگوییم مسئله را از ما حل می‌کند. 

وی گفت: قاعده این است که ما بدانیم چگونه از این آسیب ها در گذر زمان پیشگیری کنیم، بنابراین حرف ما، مدل های مختلف در پنل های چهارگانه است که این پیام را منتقل می کنیم که ما در موضوعات مختلف اجتماعی و مسائل روانی فرهنگی و امثال آن آسیب هایی که در سطوح مختلف کودکان و نوجوانان و جوانان می بینیم چگونه برطرف کنیم، بنابراین تمرکز اصلی ما در جامعه برای برون رفت از نگرانی های اجتماعی این است.

 وی ادامه داد: یکی از نشست‌های ما آسیب های نوپدید و آسیب های مجازی با تمرکز بر سلامت معنوی است، مباحثی مانند مباحث شناختی، معرفتی، اعتقادی، مباحث مرتبط با جنگ های ترکیبی و بازی های کامپیوتری، رایانه‌ای و نابهنجار و انواع آسیب های شبکه های اجتماعی، رسانه ها، تبلیغات و امثال آن اعتیاد رفتاری که در انجام های بین المللی تکمیلی انجام شده است؛ البته نو اندیشی ها و اندیشه های التقاطی و فرقه ها حتی گاهی به نام معنویت، اسلام، امام زمان و مباحث فرهنگی و دینی ما متاسفانه مشکلاتی را ایجاد کرده‌اند که می‌تواند ذهن فرزندان ما را با تفکر بیمارگونه گره بزند. 

 عیسی مراد درباره پنل دوم همایش گفت: در پنل دوم معضل اجتماعی که گاه ما را دچار ایراد های جدی می کند این است که، از آسیب هایی که در حوزه های مرتبط به ازدواج و خانواده با تمرکز بر سلامت معنوی پیشگیری کنیم، مشکلاتی در حوزه ازدواج های معیوب، زیست های مجردی، تاخیر ازدواج و همچنین فرزندآوری و فرزند پروری و خشونت های خانوادگی که گاه ما را دچار مشکل می کند مواجه هستیم و با تمرکز بر این بحث، موضوعاتی که در حوزه خانواده است را رصد کنیم. 

وی گفت: پنل سوم یکی از کارهای اصلی این همایش خواهد بود، اما دچار ایرادات اساسی در حوزه روش شناسی و متدولوژی هستیم و روش مندی های متقابل آن را باید ببینیم، مطالعات ما در حوزه هات مرتبط با بسته های سلامت معنوی و آسیب های روانی اجتماعی فرهنگی و مربوط به آنچه را که در جامعه به صورت واقعیت میگذرد این سوال را برای ما ایجاد می کند که، آیا روش‌شناسی ما مناسب است و اگر روش‌شناسی ما تناسب خوبی نداشته باشد با آن رویکرد هایی که در مباحث فرهنگی علمی و پژوهشی باید داشته باشیم ما را دچار چالش جدی می کند؟

وی افزود: پس در این بحث، مدل ها، تئوری ها و ماهیت سلامت معنوی را خواهیم داشت و از راه هایی که مرتبط به عصب روانشناسی سلامت معنوی و ارزیابی و سنجش سلامت معنوی و آموزه ها و شاخص هایی که می تواند به ما کمک کند بهره می بریم، و موضوع جدیدی که در این راستا می تواند کمک کند بحث مخاطب شناسی است.

عیسی مراد به پنل آخر اشاره کرد و گفت: پنل آخر پیشگیری از آسیبهای روانی اجتماعی فرهنگی با رویکرد معنوی است، این نام را به این دلیل انتخاب کردیم که اختلالات روانی در دنیا تعریف خاص خود را دارد و یک ارتباط و پیوستگی با اختلالات اجتماعی ندارد، بنابراین نگاه ما صرفاً به موضوع نیست بلکه پیوستگی این گروه از اختلالات و آسیب ها در کنار یکدیگر قرار دارند.

وی ادامه داد: در این راستا سوالی که ایجاد می شود این است که آیا آسیب ها، در روند زندگی، زیست تعلیم و تربیت، زیست اجتماعی خانوادگی و شهروندی ها کم نیستند و ارتباط این ها چگونه است به همین دلیل یکی از موضوعات اصلی ما این خواهد بود.

وی درباره نحوه برگزاری همایش گفت: ما اساتیدی از دانشکده های مختلف در این بحث مشارکت و سخنران داریم؛ نکته مهم تر این است که سازمان های درگیر مباحث مربوط، مانند آموزش و پرورش، آموزش عالی، وزارت بهداشت، معاونت فرهنگی شهرداری و همچنین دانشگاه های معتبر مرتبط با این بحث هستند به صورت بین رشته ای در گیر کردیم؛ همایش ما از یک زاویه دیگری به سلامت معنوی، تمرکز کرده است و آن این است که بسیار عملیاتی و دقیق باشد و به اینگونه که، آسیب ها چیست و راه های پیشگیری از این آسیب ها چگونه است؟

در نهایت عیسی مراد گفت: شرکت کنندگان تا ۳۰ اردیبهشت فرصت دارند، مقالات خودشان را ارسال کنند و ۵ خرداد فرایند داوری انجام می شود و ۹ خرداد زمان برگزاری همایش است و در نهایت مقالات برگزیده به صورت مجموعه الکترونیکی و کتابچه محدود و چکیده مقالات اجرا می شوند.
 
گزارش از فائزه دولت شناس

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار