۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۰۸:۵۸
کد خبر: ۳۰۴۹۱۱

عطنا - در حاشیه برگزاری همایش در مسیر مردم سالاری دینی که توسط انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشکده حقوق و علوم سیاسی در ۱۸، ۱۹ و ۲۰ اردیبهشت ماه برگزار شد، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل مصاحبه‌ای با دکتر عباسعلی رهبر عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی انجام داده است.

دکتر رهبر در ابتدا گفت: در مردم سالاری دینی، نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که آیا تقدم و تاخری نسبت به اسلامیت و جمهوریت داریم یا خیر، با توجه به اندیشه سیاسی حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، هیچ تقدم و تأخری در این زمینه وجود ندارد. به همان اندازه که رای مردم در جمهوریت مهم است، تحکیم اسلامیت نیز انجام می‌شود، شورای نگهبان نیز هم بر جمهوریت و هم بر اسلامیت تاکید دارد. به نوعی با هم‌افزایی مردم سالاری و اسلامیت رو به رو هستیم، تقویت هر کدام به تقویت دیگری منجر می‌شود و بالعکس.

وی افزود: یکی از نکاتی که باید مورد توجه قرار گیرد و مشکل جدی نظام انتخاباتی ماست، تا کرسی مجلس رای مردم اهمیت دارد و بعد از کسب رای، هیچ بازخواستی از طرف مردم نسبت به آن نماینده صورت نمی‌گیرد و این امر بستگی به خود نماینده دارد که پیگیر کار مردم باشد یا خیر.

رهبر ادامه داد: بحث عدم نظارت و عدم پاسخگویی نماینده به مردم از آسیب‌های جدی در نظام انتخاباتی ماست. به نظر می‌رسد باید مجموعه‌ای از حزب و نگاه‌های فردی را داشته باشیم. نباید همه چیز به احزاب داده شود و همچنین نباید احزاب به طور کامل کنار گذاشته شوند. اگر بتوان این مورد را محقق کرد می‌توان تا حدی مشکل نظارت و پاسخگویی را بر طرف کرد. 

او تصریح کرد: نکته دوم، شفافیت و هم افزایی بین نهاد‌های مرتبط با امر انتخابات است. هنوز دو گانگی و دو قطبی سازی میان نهاد‌های انتخاباتی وجود دارد، نهاد اجرایی و نهاد نظارتی خود را در تقابل با یکدیگر می‌بینند. باید در یک مجموعه انتخاباتی کلان این امور را ادغام کرد و در عین حال تفکیک وظایف را نیز صورت داد. نکته سوم، نمایندگان مجلس باید به مسائل عامه و کلان توجه داشته باشند. امور شهری و جزئی باید به شورا‌ها سپرده شود.

مصاحبه کننده: محمد مهدی کجوری دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل در دانشکده حقوق و علوم سیاسی

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار