۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۰۷:۰۹
کد خبر: ۳۰۴۸۷۳

عطنا - کتاب موضوعات کلیدی در نظریه رسانه ها را دن لافی نوشته و یونس نوربخش آن را ترجمه کرده و مشتمل بر 398 صفحه است. در پشت جلد کتاب به طور خلاصه درمورد خود نویسنده نوشته شده و همچنین اهداف نویسنده و موضوعاتی که مطرح کرده تشریح شده، از جمله اینکه ایده های نظریه پردازان حوزه رسانه اجتماعی در کتاب درج شده و به گونه ای است که مخاطب را کنجکاو به دست یافتن به پاسخ سوالات پشت جلد کتاب می‌کند. در مقدمه، همان نوشته های پشت جلد کتاب با توضیحاتی بیشتر نوشته شده که به نظرم سعی بر جلب خواننده برای دنبال کردن محتوای کتاب است.

دن لافی در اوتلی متولد شد و در ایکلی یورک شایر پرورش یافت. اکنون در لیدز زندگی می‌کند و اوقات خود را بین انگلیس و تایلند، جایی که همسر وی زندگی می‌کند، تقسیم می‌کند. وی در دانشگاه لیدز سخنرانی می‌کند. وی دارای مدرک لیسانس انگلیسی در دانشگاه منچستر و مدرک فوق لیسانس مطالعات ارتباطات از دانشگاه لیدز و دکترای جامعه شناسی از دانشگاه سالفورد دارد.

ترجمه ی کتاب بسیار روان و راحت انجام شده و متنی ساده و قابل فهم در اختیار خوانندگان قرار داده شده و همچنین از پاورقی برای نوشتن معادل انگلیسی بعضی از اسم های خاص یا اصطلاحات استفاده شده است. متن کتاب فاقد ایراد نوشتاری است و بنظرم برای کار نوشتاری در حوزه مطبوعات می‌تاند کمک کننده باشد و مخاطب را از نظر نوشتاری و دستوری به بیراهه نکشاند.

کتاب دارای 10 فصل است که در هر فصل سوالات و عناوینی مطرح شده و به طور کامل رفع ابهام می‌کند و پاسخ می‌دهد و مطالب مربوط به موضوع است و حاشیه ندارد و قابل فهم است. در فصل اول این کتاب به تعاریف نظریه و نقش و اهمیت آن در فهم پدیده ها، در فصل دوم به اثرات رسانه بر رفتار، در فصل سوم به مدرنیته و نظریه های آن، در فصل چهارم به نظریه های ساختارگرایی، در فصل پنجم به نظریه های تعامل گرایی، در فصل ششم به نظریه های فمینیسم، در فصل هفتم به اقتصاد سیاسی و نظریه های پسا استعماری، در فصل هشتم به پسامدرنیته، در فصل نهم به مصرف گرایی و در نهایت در فصل دهم به رفع ابهامات و پاسخ به سوالاتی از بابت نظریه رسانه ها می‌پردازد که به نظر من طبقه بندی شده و منظم پیش رفته و اول به طور کامل ذهن خواننده را از اطلاعات لازم پر میکند و وی را آماده ی خواندن پاسخ های سوالات تخصصی درباره ی رسانه ها می‌کند. در هر فصل قبل از اینکه به نظریه ها و توضیح عناوین بپردازد، یک مقدمه ی کوتاه درمورد آن موضوع ارائه میدهد به طوری که خواننده از تاریخچه و ریشه ی آن اطلاع می‌یابد.

در بعضی از قسمت های کتاب از جدول و اشکال مختلف استفاده شده تا مفاهیم را تفکیک کنند و بهتر موضوع را درک کنند. در قسمت آخر، واژه نامه وجود دارد که نه به این معنا معادل انگلیسی به فارسی باشد بلکه واژه های تخصصی جامعه شناسی و نظریه ی رسانه اجتماعی به صورت کامل و قابل فهم و با استناد به منبع، توضیح داده شده است.

کتابی که مطالعه کردم بسیار جذاب و آموزنده بود و نمی‌توان گفت رمان است چراکه حالت درسی دارد و در تحصیلات آکادمیک از آن استفاده می‌شود. نوع علمی و آموزنده بودن آن در سطحی نیست که صرفا برای یک گروه خاص  باشد، بلکه به نظرم تمام سنین میتوانند از آن بهره ببرند و در زندگی روزمره خود به کار گیرند چراکه شکل نوشتاری و محتوای کتاب طوری است که هنگام مطالعه در ذهن مخاطب تصوری تداعی میکند و آن را ملموس می‌کند.

به طور کلی کتاب از نظر من ایرادی نداشت و متنی کامل و واضح برای خواننده چاپ شده و همچنین قضاوت شخصی نویسنده درحد توضیحات خود در فصل آخر درباره کلیاتی  از رشته های مختلف نظریه رسانه است و در قسمتی از کتاب نویسنده تصریح کرده من نظر خودم را دارم ولی در کتاب قضاوت شخصی وجود ندارد.

نویسنده: بهاره احمدی آذر

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار