۲۸ فروردين ۱۴۰۲ ۱۲:۳۴
کد خبر: ۳۰۴۸۳۰

عطنا - پیش نشست همایش ملی پیشگیری از آسیب های روانی- اجتماعی- فرهنگی با تمرکز بر سلامت معنوی، دوشنبه 28 فروردین ماه 1402 در دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد. 

در این نشست، ابوالقاسم عیسی مراد دانشیار گروه روان شناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: علاوه بر آسیب های جسمی آسیب های روانی، اجتماعی و فرهنگی نیز در جامعه وجود دارد و این اختلالات و آسیب ها جامعه را دچار اخلال کرده است. ما باید بر شناسایی آسیب ها و مراحل تحولی تمرکز داشته باشیم و تمرکز بر این موارد باعث سلامت معنوی خواهد شد.

دانشیار گروه روان شناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبایی خاطر نشان کرد: بر اساس تحقیق ها و پژوهش های انجام شده، باید روی معنویت کار کنیم تا بتوانیم وضعیت جامعه را بهبود دهیم. معنویت در جامعه باعث پیشگیری از آسیب های نوپدید مجازی مانند اعتیاد مجازی، بازی های رایانه ای و... کاهش آسیب های مربوط به خانواده مانند طلاق و کم توجهی به حجاب و تاخیر در ازدواج و مواردی از این دست می شود.

عیسی مراد افزود: باید در این مسیر از وقوع آسیب های مرتبط با روش شناسی نیز جلوگیری کرد و باید از آسیب های نظام تعلیم و تربیت نیز اطلاع پیدا کرد. مسئله دیگری که اهمیت دارد، بحث مخاطب شناسی است. ما باید مخاطب را بشناسیم و پیام درست را انتقال دهیم.

در ادامه دکتر محققی گفت: از منظر امام سجاد(ع) مهم ترین اولویت انسان باید سلامتی باشد و حفظ سلامتی در تمام دوران زندگی، از جمله در دوره های کودکی، نوجوانی، جوانی و حتی پس از مرگ هم اهمیت دارد. اما برخی سلامتی و عدم سلامتی را محدود به بیماری های جسمانی می دانند و به سلامت روانی و اجتماعی و... توجه چندانی نمی‌کنند.

محققی افزود: در این مبحث باید به چند نکته اساسی که از آن غافل شده ایم، توجه کرد. مانند نیازها و چالش های نسل جوان کشور و نقش فرهنگستان ها و فضای مجازی. این موارد نکات مهمی هستند و در نهایت باید برای امور انجام شده و نتایج مستند سازی کرد.

در ادامه نشست، دکتر خلعتبری گفت: اساس آسیب های روانی، دوری از معنویت است و نیاز به معنویت را خداوند در وجود ما نهاده و ما باید برای رفع این نیاز از دین و مکتب اهل بیت کمک بگیریم، زیرا ممکن است برخی افراد در دین افراط کنند و گروهی مانند داعش را به وجود آورند اما مکتب اهل بیت بدون افراط و تفریط است.

خلعتبری افزود: مورد بعدی، فضای مجازی است. زیرا در آنجا هم به سلامت نیاز هست و به همین دلیل این فضا باید رصد شود و فضای سالم به وجود آید.
 
خبرنگار: انوشا بدری

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار