۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۰۷:۲۰
کد خبر: ۳۰۴۸۲۸

عطنا - محتوا پادشاه است؛ جمله‌ای معروف از بیل گیتس که امروزه تبدیل به مثالی درباره اهمیت محتوا شده است. محتوا در حوزه‌های مختلف مانند بازاریابی، برندسازی و ... به عنوان یک فاکتور مهم و با اهمیت شناخته می‌شود و یکی از ارکان اساسی و مهم روابط عمومی است. روابط عمومی‌ها همواره به دنبال برقراری ارتباط موثر، دوطرفه و سودمند هستند و محتوا به عنوان ابزاری برای تحقق اهداف و برنامه‌ها در خدمت آنان است.

محتوا، همان پیامی است که به عنوان یکی از ارکان اساسی ارتباطات مدنظر متخصصان ارتباطات است. روابط عمومی یکی از حوزه‌های ارتباطات است که به صورت هدفمندانه و برنامه‌ریزی شده برای برقراری ارتباط و ایجاد تصویری مثبت از برند تلاش می‌کند و برای دستیابی به اهدافش به محتوا نیازمند است. محتوا در روابط عمومی به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر موفقیت این حوزه مطرح می‌شود. محتوای درست و اصولی نقش مهمی در برقراری ارتباطات، جذب و حفظ مخاطبین و بهبود نگرش آن‌ها ایفا می‌کند.

محتوا مجموعه‌ای از داده‌ها است که خبر، پیام، احساس و ... را منتقل کند و در قالب‌های متفاوت از جمله متن، تصویر، ویدئو، صدا و یا مجموعه‌ای از چند قالب محتوایی (چند رسانه ای) برای برقراری ارتباط استفاده می‌شود. از نام یک برند و لوگو و رنگ سازمانی تا مطالبی که در وبسایت و صفحات شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود؛ همگی محتوا هستند. اما جایگاه آن در روابط عمومی چیست؟

اغراق نیست اگر بگوییم روابط عمومی با محتوا زنده است. از بخش مهم انتشارات که به صورت مستقیم با تولید محتوا سر و کار دارد بگذریم در سایر بخش‌های روابط عمومی از جمله تبلیغات، رویدادها، ارتباط با رسانه و ... نیز نقش مهم محتوا به چشم می‌خورد. ماهیت کار روابط عمومی‌ها با تولید محتوا گره خورده است؛ از یک پیام تبریک تا برگزاری یک نشست خبری محتوای خوب حرف اول را در موفقیت روابط عمومی می‌زند.

اگر به صورت خاص محتوا در روابط عمومی را تولید محتوا در نظر بگیریم؛ یک مدیر روابط عمومی باید همه جوانب از جمله انتخاب موضوع، لحن پیام، قالب و فرم محتوا، کیفیت و صحت اطلاعات، زیبایی بصری، رعایت اصول نگارش و فنی محتوا، تحقیقات و انتخاب صحیح منبع و ... را در نظر بگیرد و محتوا را در زمان درست و به موثرترین روش در مناسب‌ترین رسانه منتشر کند تا موثرترین ارتباط را برقرار کند.

ابزار و مهارت فنی تولید محتوا یکی از دغدغه‌های جدی مدیران روابط عمومی است. از ابزارهای گرافیکی و تدوین مانند فتوشاپ، ایندیزاین، افترافکت، پیریمیر و ... برای ایجاد یک تصویر و ویدئو گرفته تا توانایی نگارش و ویراستاری یک محتوای متنی یا نوشتن یک خبر همه از مهارت‌های مورد نیاز واحد روابط عمومی است. چاپ و بسته بندی، هویت بصری، طراحی سایت و سئو نیز از مهارت‌هایی است که با محتوا گره می‌خورد و روابط عمومی باید به آن‌ها توجه داشته باشد.

اما با نگاهی کلی و عام‌تر باید گفت کار روابط عمومی‌ها در بخش محتوا صرفا به تولید محتوا ختم نمی‌شود. پایش محتوا و مانیتورینگ محتواهای تولید شده درباره سازمان، ارزیابی پاسخ‌ها و واکنش‌ها به محتواهای تولید شده توسط سازمان، تحلیل محتوا و ... از جمله اقدامات مهمی است که از قبل از تولید محتوا تا بعد از انتشار محتوا باید در دستور کار یک کارشناس روابط عمومی باشد.

نام روابط عمومی با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی عجین است و اطلاع رسانی جز از طریق ارائه محتوا و اطلاعات میسر نیست. بنابراین ایجاد و ساماندهی بخش محتوا از گام‌های اولیه در هر واحد روابط عمومی است و تسلط بر مفهوم محتوا و قالب های آن، آگاهی از اصول و فنون تولید محتوا و شناخت ابزارهای تولید محتوا را می توان از عوامل موفقیت یک مدیر روابط عمومی دانست.

نویسنده: کیمیا محقق، نشریه انجمن علمی - دانشجویی روابط عمومی دانشکده ارتباطات

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار