۲۷ فروردين ۱۴۰۲ ۰۸:۲۵
کد خبر: ۳۰۴۸۲۲

عطنا - رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۲ هجری شمسی، با تأکید بر اینکه امسال نیز اقتصاد، مسئله اصلی کشور است، شعار سال ۱۴۰۲ را «مهار تورم و رشد تولید» اعلام کردند.

بیش از ده سال است که مقام معظم رهبری شعارهای ابتدای هر سال را با رویکرد اقتصادی مشخص کرده‌اند. نام‌گذاری سال‌ها در ابتدای نوروز هر سال به سنتی تبدیل شده که ریل‌گذاری مسیر یک‌ساله کشورمان را مشخص می‌کند.

حال این روزهای اقتصاد کشور خوب نیست و مردم بیش از گذشته تحت فشارهای اقتصادی قرار دارند، دولت سیزدهم که تقریباً نیمی از عمر آن سپری شده باید هر تصمیمی که در این خصوص اتخاذ کرده را با جدیت و تلاش بیشتر پیگیری کند تا وضعیت نا به سامان اقتصادی کشور بهبود یابد.

برای تحقق شعار سال باید ابتدا جلوی قاچاق کالا را بگیریم

در این خصوص محمد صادق مشایخ، کارشناس اقتصادی و دیپلمات سابق وزارت امور خارجه با بیان اینکه جلوگیری از قاچاق کالا یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که در کشور باید صورت بگیرد گفت: همچنین در راستای تحقق شعار سال باید به دو موضوع کمک به بازسازی و بازگشایی کارخانجات غیرفعال و تخصیص یارانه برای تهیه مواد اولیه کارخانه‌ها برای تولید نیز توجه کرد.

وی ادامه داد: تولید کارخانجات سرمایه‌های ملی ما هستند که باعث می‌شوند تقاضا برای ارز کاهش پیدا کند و همچنین قیمت‌ها روند کاهشی به خود بگیرند و تولید ملی بالا برود. چندین برابر نیاز داخلی، ظرفیت صنایع داخلی است که نیاز به بازگشایی دارند.

این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: آقای رئیسی! قبل از اینکه رئیس قوه مجریه شود رئیس قوه مقننه بود و در آن زمان از بنگاه‌های بزرگ تولیدی بازدید کرد و دید که درهای آن‌ها بسته است و قفل‌ها زنگ زده‌اند، اکثر این بنگاه‌های تولیدی برای پیش از انقلاب هستند که باید بازگشایی بشوند تا تورم کاهش پیدا کند و اشتغال‌زایی صورت بگیرد.

مشایخ با اشاره به اینکه در حال حاضر برخی از بدترین خودروهای جهان که تولید چین است را وارد می‌کنیم، عنوان کرد: باعث شرمندگی است ملتی که پیش از انقلاب سوار خودروهای باکیفیت می‌شدند در حال حاضر باید سوار خودروهای بی کیفیت چینی بشوند که نشان می‌دهد در این حوزه نسبت به پیش از انقلاب پیشرفت خوبی نداشتیم.

وی ادامه داد: همچنین کارخانه‌های تولید ماشین در داخل داریم که تولیداتشان اصلاً ارزش سوار شدن ندارند، ما از تخصص خود استفاده نمی‌کنیم و روزبه‌روز بیشتر سقوط می‌کنیم، برخی دانشمندان گوشه‌نشین و حذف شدند و برخی افرادی که صلاحیت کافی ندارند به مدیریت رسیدند و در کشور بیشتر از عمل، شعار وجود دارد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی در کشور قابل حل است و همه دلایل آن را می‌دانند، گفت: سالی 30 میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور می‌شود، کسانی که قاچاق می‌کنند اول کرمک بودند ولی در حال حاضر تبدیل به کروکودیل شده‌اند و همه از آن‌ها می‌ترسند، برای حل مشکلات اقتصادی باید جلوی این امر گرفته شود.

مشایخ با اشاره به اینکه دلواپس نسل جوان هستم که حتی خرید خانه برای آن‌ها تبدیل به رویا شده است، تصریح کرد: عزم دولت در تحقق شعار سال را جدی نمی‌بینم چون این دولت چراغی تاکنون روشن نکرده است، باید جلوی دزدی و فساد را بگیریم وگرنه توافق با کشوری مانند عربستان که باعث دگرگونی وضعیت اقتصادی ما نمی‌شود. ایران یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیا محسوب می‌شود چون حدود 10 درصد منابع دنیا و یک درصد جمعیت جهان در ایران واقع شده است.

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار