۰۵ فروردين ۱۴۰۲ ۰۷:۲۷
کد خبر: ۳۰۴۷۷۹

عطنا - مهم ترین نکات سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین روز فروردین ۱۴۰۲ در مشهد مقدس را از بعدی جامعه شناختی می توان به شرح زیر برشمرد:

تحول، ابعاد ، گونه ها و شرایط تحقق آن

رهبری عزیز سخنان خود را با الهام از دعای معروف تحول سال شروع کردند و تحول را شامل دو بعد فردی و چه اجتماعی به هم پیوسته معرفی کردند که، امری ،معرفتی ، اعتقادی، روان شناختی و جامعه شناختی است و تاکید فرمودند که اگر چه تحول و تغییر قلوب فرد و جامعه یک وجه قوی آن دعا و اراده خداوند در این تحول و تغییر دل ها است ، اما از سویی دیگر طبق سنت های الهی،تحول فرد و جامعه باید همراه با خواست، اراده و آگاهی و حرکت فردی و اجتماعی در جهت تغییر و تحول باشد.

هوشیاری و آگاهی سیاسی اعضای جامعه و نیز افکار عمومی جامعه نیز باید همسو با دعای برای تحول باشد، دعای بدون عمل و اراده و آگاهی به تنهایی کافی نیست. در ادامه رهبری حکیم و عزیز ، از دو گونه تحول سیاسی یاد کردند.یکی تحول انقلابی و دیگری تحول آمریکایی صهیونی ، در تحول انقلابی، تمامی وجوه تغییرات ساختاری و سازمانی دولت، جامعه و نظام اسلامی و همچنین تحولات روان شناختی اعضای جامعه بر اساس مبانی و شاخصه های هویت و فرهنگ ایرانی اسلامی و اهداف انقلاب و امام خمینی و مصالح و منافع مردم صورت می گیرد و رسانه ها و اصحاب قلم و روشنفکران مسئول، تحول را هدفدار در جهت منافع و مصالح مردم راهبری می کنند. اما در تحول آمریکایی، صهیونی ،این منافع اقتصادی و سیاسی آمریکا، اروپا و صهیونیست ها است که مبنای تحول و تغییر افکار عمومی قرار می گیرد. تغییر قانون اساسی، تغییر نظام اسلامی ،تغییر هویت نظام ، استحاله فرهنگ انقلاب اسلامی ، حذف و یا تضعیف نمادهای هویتی و فرهنگی انقلاب و نظام مانند، روز ۲۲ بهمن، روز قدس این ها همه از شاخصه های تحول آمریکایی است.

جابجایی آرام و تدریجی حکمرانی مردمی انقلاب و نظام اسلامی با حکمرانی به ظاهر دموکراسی آمریکایی به کمک رسانه ها

امروزه ، رسانه ها و شبکه های اجتماعی نوین که غالبا تحت سیطره و سلطه آمریکا و همپیمانانش هستند، شبانه روز تلاش دارند تا نوعی جابجایی در نگرش ها و ارزش های ایرانیان و در افکار عمومی مردم ایران از ارزش های ملی ، هویتی، فرهنگی و انقلابی خود به سمت و سوی ارزش های آمریکایی ایجاد کنند و بدین وسیله به خواسته ای که ۴۴ سال است بدان نرسیده اند، برسند. آمريکا از فردای ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ تاکنون زنجیره ای از دشمنی های آشکار و پنهان خود را برای بازگشت بر سر سفره رنگین و چرب و نرم منابع نفتی و فرهنگی ایران، سلسله وار انجام داد که متقابلا با مقاومت و هوشیاری چهل ساله مردم، دولتمردان کاخ سفید در همه ی این خصومت ها از مردم ایران سیلی خوردند. در این ۴۴ سال گاهی با حربه دمکراسی و حقوق بشر آمریکایی، گاهی با ابزار تهدید و تطمیع، گاهی با حربه های نهادهای بین‌المللی ، گاهی با تحمیل ۸ سال جنگ تحمیلی و گاهی با تحریم و تحریف به جنگ اقتصادی و هویتی و فرهنگی با مردم ایران آمدند و در همه ی این موار مفتضحانه شکست خورند به گونه ای که امروز نیروهای آمریکایی در سرگردانی سیاسی در منطقه قرار گرفته اند. اگر آمریکا بخواد در منطقه بماند، تنفر بیشتر مردم منطقه و افتضاح اخراج از منطقه مانند افتضاح خروج از افغانستان در انتظارش هست. اگر از منطقه بیرون برود، باید از مطامعی که سالیان سال ،،هزاران دلار برای آن خرج کرده است ، چشم بپوشد و بد تر از آن منطقه سوق الجیشی غرب آسیا را به رقبای تاریخی و دیرین خود مانند ایران، روسیه و چین و به طور کلی شرق واگذار کند و پس از آن شاهد غرق شدن کشتی تایتانیکی تمدن لیبرال دموکراسی آمریکا ی و غربی خویش باشد.

جنگ ترکیبی فعلی کاخ سفید با ابزار رسانه های نوین برای تغییر در شناخت و نگرش و افکار عمومی مردم ایران برای استحاله و تحول منفی و تحول آمریکا پسند نسبت به مهم ترین سرمایه و داشته هویتی و فرهنگی و سياسی خود است. یعنی ایجاد تحول و تغییر منفی در نگرش مردم ایران و بویژه در نسل های جدید نسبت به نمادهای فرهنگی ، سياسی و هویتی انقلاب‌اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران است. سرمایه‌ای که که امام خمینی به آنان هدیه کرده است. زیرا اگر مردم نسبت به انقلاب و نظام خود دچار تحول و تغییر از نوع آمریکا یی آن بشوند، راه بازگشت دوباره آمریکایی ها به خانه های مردم هموار و صاف می شود و آمریکایی ها با دست خودمان بر سر ما مسلط می شوند.

تبیین مفهوم تحول

تحول به مثابه حرکت از نقاط ضعف به قوت و به معنای حفظ داشته ها و کوشش برای رفع نواقص است. این تحول تکاملی و پیشرفت آور است. تحول یعنی بازخوانی روزآمد و کارآمد و حل مسئله ای موانع و مشکلات اقتصادیرپیش رو در چهارچوب مبانی و مبادی معرفتی و فرهنگی ایران اسلامی که مردمانش ، بزرگترین انقلاب سیاسی، قرن را رقم زده اند. این تحول ، تحولی مردم محور ، دانش بنیان و کارگشاست.

تلاش برای جابجایی نقاط قوت با ضعف

جابجایی نقاط قوت مردم و کشور مانند پیشرفتدهای علمی در بسیاری از فناوری‌های روزی دنیا،مانند پیشرفت در زیست فناوریه ها، هوافصا، هسته ای ، پزشکی، سلامت ،روابط خارجی، صنایع دفاعی و مانند آن با نقاط ضعف و کمبودها و کسری ها که اتفاقا ریشه بسیاری از این کاستی ها برخی حتی به پیش از انقلاب برمی گردد و بحشی هم به سیاست ها و الگوهای اقتصادی معیوب برخاسته از تفکر تکنوگرانی دولتمردان لیبرال مسلک و وامدار اقتصاد باز آزاد سرمایه‌داری، البته این مسئله نافی برخی کج کارکردی ها و برخی از سوء مدیریت ها و برخی از آسیب های درونی نیست، اما تحول واقعی یعنی رفع آسیب ها و نه نادیده گرفتن نقاط قوت نادیده گرفتن و کم رنگ کردن نقاط قوت و برجسته کردن نقاط ضعف و خیانت آمیز تر از آن نسبت دادن نقاط ضعف به انقلاب و نظام مصادیقی از تحول آمریکایی است.

هشدارهای اجتماعی به مردم

مصرف گرایی، تجمل گرایی، کاهش محبت اجتماعی ، کاهش صبر و تحمل اجتماعی در تعاملات اجتماعی و ارتباطی، کاهش حمایت مردمی از تولیدات داخلی از جمله مواردی بود که رهبری عزیز خواستند تا در فرهنگ عمومی مورد توجه بیشتر آحاد مردم ایران قرار گیرد .

امید آفرینی و پرهیز از یاس اجتماعی که بخصوص ذهنیت اجتماعی را در جوانان به سمت بن بست اجتماعی و سیاسی می کشاند ، امروز یکی از مهم ترین وظایف کسانی است که‌ دستی در رسانه ها دادند و به اصصلاح صاحب تریبون هستند .

نویسنده: ابوالقاسم فاتحی دهاقانی

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار