۲۴ اسفند ۱۴۰۱ ۰۸:۳۹
کد خبر: ۳۰۴۷۶۶

عطنا - بیش از دو ساله که واژه قره باغ به گوش هممون می رسه و همه ی ما تصورمون اینه که ماجرا یه جنگ ساده بین ارمنستان و آذربایجان بر سر یه تیکه خاکه.

اما ماجرا اینقدرها ساده نیست و این جنگ به طور جدی به آینده ایران و حفظ مرزهای کشور گره خورده. بعد از جدی تر شدن رابطه ایران،روسیه و چین و شکل گیری یه محور قدرتمند برای به چالش کشیدن کشورهای غربی؛بسیاری از کشورها مثل اعضای ناتو احساس ناامنی جدی کردن و هر روز به یه بهانه ای به دنبال از بین بردن روابط راهبردی این کشورها باهمند. برای همین اونا از پروژه دالان تورانی ناتو به عنوان یک توطئه راهبردی ضد ایران روسیه و چین پرده برداری کردن.

دالان تورانی ناتو با قصد خنثی کردن موقعیت استراتژیک جغرافیایی ایران در اتاق فکر ضد ایرانی با محوریت جمهوری آذربایجان و ترکیه به قصد آسیب های امنیتی،انرژی و ترانزیتی در دهه ۹۰ میلادی به ابتکار یک آمریکایی به نام پل گوبل مطرح شد و  تو سال 2020 بعد از جنگ ۴۴ روزه قره باغ به طور جدی طرح ریزی شد.

اما سئوالی که ایجاد میشه اینکه چرا این پروژه ضد ایرانی الان باید عملیاتی بشه؟ جوابش ساده است:ترس از ایران قوی و ضد تحریم.

الان که روسیه، چین و ایران دنبال برپایی سه تا طرح تجاری راه ابریشم نوین برای اتصال شرق آسیا به اروپا،دالان شمال جنوب برای اتصال هند به روسیه و کریدور خلیج فارس به دریای سیاه برای اتصال ایران به اروپا هستند؛ایران محور همه ی مسیرهای ترانزیتی قرار گرفته.

دالان تورانی ناتو دنبال ایجاد کریدورهایی مانند لاجورده که قصد حذف ایران از تجارت منطقه و فعال کردن خطوط انتقال کالا و انرژی با محوریت ترکیه رو داره.

هممون می دونیم بعد از جنگ روسیه و اوکراین مسئله کمبود انرژی برای اروپا جدی شده. این طرح می تونه نقش محوری روسیه و ایران رو برای تامین انرژی جهان کمتر بکنه و قصد داره گاز ازبکستان،قزاقستان و ترکمنستان رو از دریای کاسپین به باکو و بعد از اون به قلب اروپا انتقال بده.

این فقط همه ماجرا نیست و انتقال نیروهای ناتو به بیخ گوش ما هدف نهایی این طرحه. ناتو می خواد با استفاده از این طرح مستقیما وارد مرزهای شمالی ایران،جنوبی روسیه و غربی چین در سین کیانگ بشه.

فراموش نکنیم که ایجاد کریدور امن برای انتقال تکفیری ها به مرزهای ایران،چین و روسیه از جمله پیامدهای این طرحه؛که به گسترش تجزیه طلبی و افراطی گری در منطقه ختم میشه. مثل واقعه غم انگیز شاهچراغ در آبان ماه.به نظر میرسه مدتهاست که ایران قوی داره میشه کابوس خیلی از کشورها و گرنه انقدر برای از بین بردنش خرج نمیکردن.

 البته ایران با برگزاری دو مانور نظامی در مرزهای شمال غربی به علیف و اردوغان هشدار داده که حد خودشون رو بدونن و بیشتر از این میلیون ها ایرانی وطن دوست رو عصبانی نکنن.

این مانورها به علیف و اردوغان حالی کرده که شانسی برای ایجاد دالان تورانی ناتو و قطع مرز ایران با ارمنستان نداره و لذا علیف عصبانی شده و به شبکه های تلویزیونی این کشور دستور داده ادعاهای ارضی ضد ایران مطرح کنن و به مردم کشورمان توهین کنن.

 البته دیکتاتور باکو که سالهاست شیعیان و قومیت های مختلف آذربایجان مثال تالشی ها و لزگی ها رو آزار می ده و مانع از برگزاری هر نوع مراسم مذهبی یا تجمع سیاسی میشه، باید بونه که صبر و تحمل ایران هم حدی داره و این کشور کوچک با منابع محدود باید هر چه زودتر در برابر عظمت ایران سر تعظیم فرود بیاره:

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار