۱۶ اسفند ۱۴۰۱ ۰۷:۵۲
کد خبر: ۳۰۴۷۴۰

عطنا - نخستین همایش ملی وضعیت اجتماعی ایران به همت دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی و با همکاری سازمان امور اجتماعی و مرکز ملی رصد اجتماعی برگزار شد که در این خصوص با علی انتظاری، دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی و رئیس دانشکده علوم اجتماعی و همچنین دبیر علمی همایش به گفتگو نشسته‌ایم.

انتظاری با بیان اینکه بررسی وضعیت اجتماعی کشور به صورت دوره‌ای از لوازم هرگونه تعامل و سیاست‌گذاری واقع‌بینانه اجتماعی است، گفت: سازمان اجتماعی کشور با همکاری دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی تلاش کردند با مواجهه تفصیلی و کارآمد نسبت به وضعیت اجتماعی کشور از یک طرف در جهت مردمی کردن تعامل با آسیب‌ها و مسائل اجتماعی گام بردارند و از سویی دیگر فرصتی فراهم کنند تا کارآمدی گفتمان علوم اجتماعی به حکمرانی عرضه شود.

آپلود عکس

وی اظهار کرد: گفتمان علوم اجتماعی که نه تنها کاستی‌ها و خلأهای اجتماعی را به صورت افراطی بازنمایی نمی‌کند بلکه ظرفیت‌ها و قوت‌های جامعه ایرانی در مقابله با کاستی‌ها را نیز مورد توجه قرار می‌دهد. به نظر می‌رسد چنین مواجهه عادلانه‌ای نه تنها بر آسیب‌ها و مسائل سرپوش نمی‌گذارد بلکه از طریق شناسایی ظرفیت‌ها، امیدواری نسبت به تعامل کارآمد با آن‌ها را تقویت می‌کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در نخستین همایش ملی وضعیت اجتماعی ایران حدود 300 مقاله و چکیده علمی در ارتباط با مسائل و آسیب‌های اجتماعی کشور دریافت شد، افزود: این همایش با حضور پژوهشگران و نخبگان دانشگاهی در روزهای ۱۴ و ۱۵ اسفندماه سال جاری در محل وزارت کشور برگزار شد.

آپلود عکس

وی با اشاره به اینکه همایش ملی وضعیت اجتماعی ایران برای نخستین بار برگزار شده است، تصریح کرد: در مورد مسائل و آسیب‌های اجتماعی همایش‌های متعددی برگزار شده ولی با رویکردی که وضعیت اجتماعی ایران مورد بررسی قرار بگیرد این نخستین همایش بود و دومین همایش نیز در سال آینده برگزار خواهد. همچنین در زمینه‌های مختلف چکیده مقاله‌هایی داشتیم که این موضوع باعث شد تا با دست پر این نخستین همایش را برگزار کنیم.

انتظاری با بیان اینکه از سرفصل‌های مهم این همایش شناسایی ظرفیت‌ها و سرمایه اجتماعی جامعه ایرانی بود، عنوان کرد: در نخستین همایش ملی وضعیت اجتماعی ایران محورهایی از قبیل مسائل و آسیب‌های اجتماعی در ایران (گذشته، حال، آینده)، حکمرانی مسائل و آسیب‌های اجتماعی، ظرفیت‌های اجتماعی تعامل با آسیب‌ها و مسائل اجتماعی و سرمایه اجتماعی؛ فرصت‌ها و چالش‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: همچنین نارضایتی‌ها، اعتراضات و ناآرامی‌ها، اقتصاد، فقر و نابرابری اجتماعی، جمعیت و مهاجرت، تحولات سبک زندگی، آینده‌پژوهی ظرفیت‌ها و چالش‌ها و محیط‌زیست و مسائل جامعه ایرانی از دیگر محورها بودند.

آپلود عکس

دبیر علمی همایش بیان کرد: از اهداف و ضرورت برگزاری این همایش می‌توان به دست‌یابی به آخرین دستاوردهای ملی و بین‌المللی در حوزه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی، بازاندیشی در طرح‌ها و برنامه‌های اجرا شده با بهره‌گیری از نظرات نخبگان و اندیشمندان ملی و استانی، بررسی تجربه‌های بومی‌سازی کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی و دست‌یابی به الگوهای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی بر مبنای مشارکت‌های مردمی و جهادی اشاره کرد.

انتظاری با اشاره به اینکه این همایش آغاز یک تحول در نگاه به جامعه است، عنوان کرد: نگاه‌هایی که تاکنون وجود داشته آسیب شناسانه بوده با این همایش قصد داشتیم از این نگاه عبور کنیم و یک نگاه واقع‌بینانه‌تری نسبت به جامعه ایرانی داشته باشیم.

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار