۰۲ اسفند ۱۴۰۱ ۰۸:۱۶
کد خبر: ۳۰۴۷۰۲

عطنا - روزهای پایانی سال برای هر شخصی حال و هوا و رنگ و بویی دارد، از هر کسی اگر درباره اسفند ماه و بخصوص روزهای پایانی آن بپرسید تعبیری برای خودش دارد و این روزها را به شکلی تعریف و تعبیر می‌کند، یکی یاد خاطرات قدیمی می‌افتد و یکی از کارهای انجام شده در سالی که گذشت می‌گوید و برنامه‌هایش برای سال آینده را مشخص می‌کند.

روزهای پایانی سال برای مسوولان کشور نیز بنا به مسوولیتی که دارند رنگ و بوی خاصی دارد و مسوولان هم در این روزهای پایانی معمولا با نگاهی به عقب، سال گذشته و عملکردشان در این سال را مرور کرده و برنامه‌هایشان برای سال آینده را مشخص کرده و به راهبرد اجرای برنامه‌ها می‌اندیشند.

ما در این روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ و با شروع آخرین ماه این سال به سراغ مسوولان دانشگاهی و اساتید دانشگاه رفته و در گپ و گفتی صمیمی و خودمانی از آن‌ها درباره نگاهشان به سالی که گذشت و دیدگاه‌شان درباره سالی که خواهد آمد پرسیده‌ایم.

یکی از مسوولان دانشگاهی کشور عبدالله معتمدی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی است که همیشه وقتی پای پاسخ به سوالات مردم و بخصوص قشر دانشگاهی به میان می‌آید جزء نخستین نفرات برای پاسخگویی است.

معتمدی متولد ۱۳۴۱ در شهرکرد، فارغ التحصیل رشته روانشناسی در مقطع کارشناسی دانشگاه اصفهان بوده و تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه علامه طباطبائی طی کرد، همچنین مقطع دکتری خود را در رشته روانشناسی در دانشگاه تربیت مدرس به پایان رساند و در حال حاضر استاد تمام رشته روانشناسی بالینی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه‌طباطبائی و رئیس این دانشگاه است.

گفت‌وگوی صمیمانه و خودمانی ما با رئیس دانشگاه علامه طباطبایی را در زیر می‌خوانید:

* ۱۴۰۱؛ سال ناامیدی مجدد دشمنان انقلاب

سال ۱۴۰۱ را در یک جمله یا یک نگاه یا یک کلمه به تعبیر خودتان تعریف کنید.

معتمدی: سال ۱۴۰۱ را سال چالش‌های کوچک و بزرگ می‌دانم، این سال را سال ناامیدی مجدد دشمنان انقلاب اسلامی از اجماعی که درست کرده بودند و رسانه‌ها را به کار گرفته بودند. سال درک اهمیت جهاد تبیین، سال مضیقه‌های مالی دانشگاه‌ها، سال حضور مسوولانه مردم در دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی و سال تجربه گسترده فعالیت‌های میدانی پس از کرونا می‌دانم.

به سال ۱۴۰۱ چه امتیازی می‌دهید؟

معتمدی: برای دستاوردهایی که داشته است امتیاز ۷۵ و برای تلاش‌های مدیران در راستای رفع دغدغه‌های مردم امتیاز ۶۰ و برای نتیجه عملکرد خودمان در دانشگاه امتیاز ۷۰.

* همت بلند، تلاش فراوان و حمایت ملی می‌طلبد

آیا در این سال به اهداف شخصی و کاری خود رسیدید؟

معتمدی: واقعیت آن است که تلاش زیادی داشتیم اما آنچه می‌خواستیم همچنان محقق نشده است.

به نظر شما آیا کشور در تمام زمینه‌ها و بخصوص در حوزه کاری شما که حوزه آموزشی و دانشگاهی است به اهداف مدنظر رسید؟

معتمدی: کشور اهداف بلندی در حوزه دانشگاهی دارد که اولا تحقق آنها در افق زمانی یک‌ساله میسر نمی‌شود و ثانیا همت بلند، تلاش فراوان و حمایت ملی را می‌طلبد.  

* ۱۴۰۲؛ سال رفع مشکلات مردم

چه کنیم تا سال ۱۴۰۲ بهتر رقم بخورد؟

معتمدی: ۱- تلاش برای وحدت و همدلی، ۲- هر کس در هر جایگاه و مسوولیتی که هست متعهدانه به وظایف خود عمل کند، ۳- از تجربه‌های گذشته درس بگیریم و نسبت به آنها کم توجهی نکنیم. ۴- تعیین اهداف فعالیت‌ها و برنامه‌ها برای سال آتی و مهیا کردن شرایط تحقق آنها و رصد و پیگیری تحقق آنها.

سال ۱۴۰۲ را چطور می بینید؟

معتمدی: ان‌شاالله سال پیشرفت و رفع مشکلات مردم باشد.

* شرایط علمی کشور افتخارآمیز است

وضعیت کشور را از نظر علم و آموزش در چه میزانی می‌دانید؟

معتمدی: الحمدلله شرایط علمی کشور امیدبخش و افتخار آمیز است، نقایصی اگر وجود دارد ان شاالله به همت جوانان دانشجو و استادان بزرگوار قابل اصلاح است. در برخی زمینه‌ها شرایط علمی بسیار عالی است و در حوزه علوم انسانی باید تلاش‌های بیشتری داشته باشیم.

برای سال ۱۴۰۲ چه باید بکنیم که از نظر علم و پژوهش و آموزش بهتر بشویم؟

معتمدی: باید ابتدا برنامه‌هایی را در راستای اسناد بالا دستی تنظیم و سپس شرایط تحقق آن برنامه‌ها را فراهم کنیم.

این برنامه‌ها باید در سطوح مختلف ستاد و صف یعنی وزراتخانه‌های متولی و دانشگاه‌ها و مراکز علمی تهیه و ارائه شود.

* رفع مشکلات مردم اولویت کشور است

اگر بخواهید یک اولویت برای بهبود وضعیت کشور در تمام زمینه‌ها در سال ۱۴۰۲ داشته باشید، آن اولویت چیست؟

معتمدی: تلاش برای رفع مشکلات اقتصادی مردم.

* تلاشم استفاده از تولیدات ایرانی است

چقدر به تولید ایرانی اعتماد دارید؟

معتمدی: تولید ایرانی به نسبتی که رونق بگیرد به معنای پیشرفت مملکت است، بنده معتقدم باید از تولید ایرانی حمایت کرد. البته همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند تولیدکنندگان نیز باید بر ارتقا کیفیت تولیدات خود توجه داشته باشند.

آیا خودتان و خانواده‌تان از محصولات ایرانی در حوزه‌های مختلف استفاده می‌کنید؟

معتمدی: بنده همواره تلاش کرده‌ام که از محصولات ایرانی استفاده کنم و به نظرم فرهنگ استفاده از تولیدات ایرانی با حمایت تولید کنندگان باید رونق گیرد.

سال ۱۴۰۲ سال خرگوش است، به نظر شما خرگوش به عنوان نماد سرعت می تواند تحقق اهداف ما را سرعت ببخشد؟

معتمدی: اینکه باید با سرعت در فکر پیشرفت مملکت باشیم صحیح است اما به نظرم نباید ضرورت‌ها و فعالیت‌های اساسی کشور را با امور ذهنی و غیر علمی پیوند بزنیم.

شما برای تدریس کلاس های درسی تان در سال ۱۴۰۲ برنامه جدیدی دارید؟

معتمدی: یکی از مشکلات مشترک دروس مختلف دانشگاهی عدم توجه به مهارت و نداشتن تمرکز بر مطالعات بومی است که امیدوارم در ترم جاری و برای سال ۱۴۰۲ بتوانیم این نقیصه را تا حدی برطرف کنیم.

نظر شما درباره اینکه خیلی از روزهای سال ۱۴۰۱ به دلایل مختلف کلاس‌های دانشگاه‌ها تعطیل یا غیرحضوری می‌شد، چیست؟

معتمدی: بخشی از تعطیلی‌هایی که منجر به تشکیل کلاس‌ها به شکل مجازی شد تا حد زیادی اجتناب‌ناپذیر بود. 

*در تدریس سخت‌گیرم

به نظر خودتان استاد یا مسوول سخت‌­گیری هستید؟

معتمدی: در تدریس سختگیرتر از فعالیت‌های اجرایی مرتبط با مسوولیتم هستم.

* زمان فراغت هم با دانشجویان

زمان فراغت خود را چطور می گذرانید؟

معتمدی: تقریبا فراغت قابل توجهی وجود ندارد، اگر فرصتی پیش بیاید معمولا برنامه ریزی برای امور دانشگاه یا رسیدگی به کار دانشجویان در این فرصت‌ها انجام می‌شود.

اگر فیلم میبینید، تماشای چه فیلمی را ترجیح می‌دهید؟

معتمدی: برخی فیلم‌های تلویزیونی را ممکن است بتوانم ببینم.

اگر کتاب می خوانید چه نوع کتاب‌هایی را مطالعه می‌کنید؟

معتمدی: به جز کتاب‌های تخصصی، کتاب‌های مذهبی، تاریخی و ادبی را نیز گاهی اوقات مطالعه می‌کنم.

اگر در کنار خانواده هستید چه تفریحات و سرگرمی‌هایی با خانواده دارید؟

معتمدی: معمولا اصلی‌ترین کار در این هنگام گفت‌وگو با اعضای خانواده است مگر آنکه فرصت‌های چند روزه‌ای پیش بیاید که به طور معمول به سفر می‌رویم.

اگر بخواهید به یک نقطه از کشورمان ایران سفر کنید کجا را برای مسافرت ترجیح می‌دهید؟

معتمدی: استان‌های مختلف که بستگان ما در آنجا ساکن هستند مانند قم، اصفهان، اردبیل، کرمانشاه و شهرکرد معمولا گزینه‌های اصلی سفر هستند.

* یار اصلی خانه‌تکانی هستم

اصلا شما به عنوان یکی از افراد شاخص کشور بخصوص در بخش دانشگاهی آیا در خانه تکانی‌ها به خانواده کمک می‌کنید؟

معتمدی: بله، به طور معمول در ایام خانه تکانی یکی از کمک کننده‌های اصلی هستم.

* از شبکه‌های مجازی ایرانی استفاده می‌کنم

روزانه چقدر از فضای مجازی استفاده می کنید؟

معتمدی: خیلی کم، به طور معمول فرصت این کار را پیدا نمی کنم، اگر آخر شب فرصتی پیدا شود در حدی که پیام‌هایی را که برایم فرستاده‌اند چک کنم در این فضا هستم.

بیشتر از کدام شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید؟

معتمدی: فعلا از شبکه‌های مجازی ایرانی ایتا و بله استفاده می‌کنم.

چقدر با دانشجویان رابطه صمیمی دارید؟

معتمدی: الحمدلله رابطه نزدیک و خوبی با دانشجویان دارم.

آیا با قشر دانشجو گروه‌های مجازی هم دارید؟

معتمدی: خیر.

* استاد خوب از نظر رئیس دانشگاه علامه طباطبایی

به نظر شما یک استاد خوب دانشگاه چه ویژگی‌هایی دارد؟

معتمدی: استاد خوب استادی است که در رشته خود متخصص باشد، برای دیگران و به خصوص برای دانشجویان احترام قائل باشد و آنها را دوست داشته باشد و برای سعادت دانشجویانش از هیچ تلاشی دریغ نورزد.

یک استاد نمونه ایرانی که در قید حیات باشد یا نباشد را نام ببرید.

معتمدی: استادان بزرگی هستند و بوده‌اند که هرکدام حق بزرگی بر گردن دانشجویانشان و دیگران داشته‌اند. از میان اساتیدی که در قید حیات نیستند، مرحوم دکتر غلامحسین شکوهی، دکتر احمد صافی و خانم دکتر دادستان انسان‌های بزرگ و اثرگذاری بودند.

همچنین از میان اساتیدی که در قید حیات هستند نیز آیت الله جوادی آملی و جناب دکتر خسروپناه به لحاظ علمی فوق العاده اثرگذار هستند.

مهم ترین سین سفره هفت سین ما ایرانی‌ها کدام است؟

معتمدی: سبزی.

* سبک متفاوت نوروز در گذشته

از نوروزهای کودکی‌تان خاطره‌ای دارید؟

معتمدی: سطح زندگی مردم به لحاظ اقتصادی در گذشته خیلی پایین بود، آنچنانکه در بیشتر ایام و ماه‌های سال مردم لباس نو نمی پوشیدند اما وقتی عید نوروز می‌شد بیشتر مردم لباس نو می پوشیدند و این مسأله در گذشته بسیار به چشم می آمد.

حتی نوع غذایی که در شب عید و روز عید می پختند با غذاهای معمول خانواده متفاوت بود. مهمتر از این رسم عید دیدنی بود که به صورت خیلی گسترده انجام می شد و علاوه بر فامیل، همسایگان و افراد غریبه نیز دید و بازدید داشته و به طور معمول به دیدار بزرگترها می رفتند و عیدی گرفتن به خوبی متداول بود به طوریکه بچه ها تا عیدی نمی‌گرفتند صاحبخانه را رها نمی‌کردند.

البته عیدی همیشه پول نبود و برخی خانواده‌ها به جای پول جیب بچه‌ها را از تنقلات پر می‌کردند.

چه بخشی از نوروز در کودکی برای شما جالب بود؟

معتمدی: همه آنچه که در پاسخ به سوال قبل گفته شد جالب بود اما اینکه معمولا در ایام عید پول دار می شدیم و می توانستیم با عیدی‌هایی که گرفته‌ایم خریدهای مورد علاقه‌مان را داشته باشیم برایم جالب بود.

* دعای معتمدی برای مردم ایران

تصور کنید الان سر سفره هفت سین هستیم و لحظه سال تحویل است، یک دعا برای مردم ایران و یک دعا برای دانشجویان و دانشگاهیان بکنید.

معتمدی: از خداوند بزرگ می خواهیم تا گرفتاری‌های مردم برطرف شوند و بهترین‌ها نصیب‌شان شود و به دانشگاهیان فرصت خدمت به بشریت و به طور اخص خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی را عنایت فرماید و دانشجویان ما انسانهایی عالم و متعهد باشند و در زندگی سعادتمند و عاقبت بخیر شوند.

دوست دارید عیدی وزیر به شما چه باشد؟

معتمدی: به ما بفرمایند که دغدغه‌های مالی دانشگاه برطرف شده است و از ما مطالبه برنامه‌های علمی و فرهنگی داشته باشند.

* کاش حاج قاسم بود

در این روزهای پایانی سال دلتان برای چه کسی بیشتر از همه تنگ شده است و دوست داشتید چه کسی لحظه سال تحویل کنارتان باشد که امسال نیست؟

معتمدی: برای خیلی از عزیزانی که در قید حیات نیستند و حضورشان احساس می شود. برای حاج قاسم عزیز که شهادتشان به رفتار و ذهنیت بسیاری از افراد جهت داد و مدیون او و دیگر شهدا هستیم.

یک توصیه به کنکوری‌ها برای استفاده از تعطیلات نوروز داشته باشید.

معتمدی: ان شاالله با برنامه ریزی از فرصتها به خوبی استفاده کنند و در کنار مطالعه دروس به امور معنوی خود نیز به خوبی بپردازند.

* عیدی رئیس دانشگاه علامه به دانشجویان

آیا برای سال ۱۴۰۲ خبر خوبی برای دانشجویان دارید که به عنوان عیدی سال جدید به آنها بدهید؟

معتمدی: برنامه مهارت آموزی برای دانشجویان به طور جد پیگیری خواهد شد و امیدوارم دانشجویان بتوانند از فرصت‌هایی که برای راه اندازی واحدهای فناور یا دریافت آموزش‌های مهارتی است به خوبی استفاده کنند.

منبع: خبرگزاری فارس

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار