۲۵ بهمن ۱۴۰۱ ۰۷:۱۸
کد خبر: ۳۰۴۶۷۹

عطنا - همان شبکه رسانه ای و عقبه امنیتی که پشتیبان برجام بود و در سال ۹۶ لشگر سلبریتی ها را پشت ستاد حسن روحانی بسیج کرد؛ حالا تصمیم گرفته از این سلبریتی ها در جهت پروژه سیاسی دیگری در سال ۱۴۰۱ استفاده کند. از همین‌رو «عقبه برجام» که ادغام ایران با نظام بانکی و امنیتی شرقی در چارچوب افزایش همکاری با چین و روسیه را برنمی‌تابد، به دنبال ایجاد یک اهرم فشار بر روی دولت ابراهیم رییسی است که وارد همکاری با شرق آن هم در بحبوحه جنگ اوکراین شده است.

شاید بتوان شهریور ۱۴۰۱ را شبیه به اکتبر ۲۰۱۹ در عراق قلمداد کرد جایی که عادل عبدالمهدی درست زمانی که داشت عراق را وارد پروژه جاده ابریشم می کرد بوسیله «جوکرهای نزدیک به سفارت امریکا» مورد چالش امنیتی قرار گرفت و مجبور به استعفا شد و جانشین او نیز از نزدیکی به چین اعراض کرد. آنچه در ۱۴۰۱ میبینیم نیز نقش آفرینی «عقبه برجام» است که همزمان با عضویت شانگهای، منافع خود را در خطر میبیند؛ در این بین طبقه متوسط شهری بعنوان پیاده نظام این الیت که دیگری خود را «اقتصاد دستوری» تعریف میکند نیز پای کار است.

لذا حرکت شهریور ۱۴۰۱ نتیجه طرح ریزی عقبه سیاسی و فرهنگی برجام علیه دولت رییسی آن هم زمانی است که وی وارد همکاریهای اقتصادی و امنیتی با شرق ذیل پیمانهای شانگهای و اوراسیا شده است. اینکه لشگر سلبریتی هایی که تا پنج سال قبل نقش آفرین ستاد روحانی بودند تا سازمان نایاک که مهمترین لابیست پروژه برجام بود حال وارد برنامه براندازی شده اند از همین‌ رو بود. درست مانند سالهای ۸۸ تا ۹۲ که نایاک از نظام تحریمها در دولت اوباما پشتیبانی میکرد. اینکه «کریم سجادپور» بعنوان محقق بنیاد کارنگی که یک دهه پیش از لابیست های برجام بود حال مدیر فوروم دانشگاه جرج تاون برای گردهمایی اپوزیسیون نظام سیاسی ایران شده است نشان دهنده حرکت «عقبه برجام» به سمت براندازی است.

ولی آنچه که در دانشگاه جرج تاون و در تجمع سران ضدانقلاب رخ داد حاوی دو پیام بود؛ پیام نخست برای داخل با توجه به بیانیه اخیر میرحسین موسوی بود که بنوعی عبور وی پس از سیزده سال از گفتمان «اجرای بدون تنازل قانون اساسی» و حمایت شورای چهارنفره جرج تاون از این بیانیه بود. بیانیه ای که نسرین ستوده و مولوی عبدالحمید نیز از آن جانبداری کردند. پیام دیگر این نشست برای دولتمردان غربی بود. از یکسو همزمان با نشست جرج تاون، نمایندگان دو حزب کنگره در یک ارتباط ویدئویی با سرکرده گروه مجاهدین خلق سعی کردند که وی را بعنوان بدیل جمهوری اسلامی طرح کنند. از سوی دیگر پیام اصلی جرج تاون برای غرب این بود که علیرغم «خاموش شدن خیابان» همچنان گزینه فشار حداکثری را از روی میز برندارند.

از سوی دیگر نشست جرج تاون پیامد شکست کارزار «وکالت میدهم» از سوی رضا پهلوی است که باعث شد وی در نشست جرج تاون در گوشه تصویر بنشیند و برخلاف خط مشی خود مبنی بر تمامیت ارضی در نشستی با حضور عبدالله مهتدی سرکرده کومله نیز شرکت کند. مهمترین بخش صحبت او مبتنی بر درخواست وی از غرب برای ادامه دادن فشار حداکثری است؛ ضمن اینکه نکته بسیار مهم این است که در زمانیکه مسیح علی‌نژاد بعنوان مخرج مشترک اسماعیلیون و پهلوی در مرکزیت تصویر قرار دارد؛ میتوان با توجه به حضور علی‌نژاد و همسرش در نایاک و نیز مدیریت نشست بوسیله نایاک متوجه شد که وی قصد دارد از خود بعنوان «بدیل» برندسازی کند.

نویسنده: نیما موسوی

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار