۱۶ بهمن ۱۴۰۱ ۰۷:۱۶
کد خبر: ۳۰۴۶۵۱

عطنا - عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: با نگاهی به داشته‌های خود در تولید محتوا و سرمایه ملی کشور در این حوزه، می‌بینیم که سهم ما در بازار تولید محتوا از جمله محتوای دیجیتال سهم ناچیزی است و متناسب با داشته‌هایمان نیست.

سیدحبیب‌الله طباطباییان با بیان این مطلب افزود: در حوزه رسانه‌های دیجیتال آن چیزی که شاید خیلی مهمتر از فناوری زیرساخت‌های فناورانه باشد تولید محتوا است. وی تصریح کرد: وقتی به اقتصاد محتوا در اینترنت نگاه می‌کنیم می‌بینیم کشورهایی که تولید محتوای بیشتری دارند در شبکه‌های بین‌المللی هم درآمد بیشتری دارند. چون بر اساس ترافیک داده درآمد ارایه دهندگان خدمات مشخص می‌شود.

طباطباییان با اشاره به سرمایه تمدنی بزرگ ایرانی و علم جویی ایرانیان گفت: هویت ایرانی یک سرمایه بین‌المللی در اختیار ماست. چنین هویتی دست‌مایه‌های خیلی بزرگی دارد. برخی از کشورهای حتی ۱۰درصد سابقه تمدنی ما را هم ندارند اما در بازار تولید محتوا بسیار فعالند. این در حالی است که ما با این همه داشته فرهنگی، هویتی و ملی چقدر کم‌کاریم.

وی خاطرنشان کرد: مطمئنا برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی خصوصا برای رسانه‌ها که مهم‌ترین بستر انتقال محتوا هستند فرصت خیلی خوبی است که نگاهی درست به این فرصت‌ها به اقتصاد تولید محتوا در کشور توجه داشته باشیم.

طباطباییان گفت: آنچه در حوزه فرهنگ کشور غالب است رویکرد ماموریت‌گراست و اغلب نهادهای دولتی در حوزه ترویج و توسعه فرهنگی کار می‌کنند. حمایت خوب است اما کافی نیست.

وی با بیان این که حضور مردمی مبتنی بر شکل گیری کسب ‌ و کارهای مرتبط در این میان حایز اهمیت است افزود: ما به جنبه‌های اقتصاد فرهنگ و صنایع فرهنگی که اهم آن اقتصاد در تولید محتواست کمتر توجه کرده‌ایم.

این کارشناس مدیریت فناوری گفت: اگر دیدگاه‌های موجود که غلبه فرهنگی ماموریت‌گرا دارند به سمت دیدگاه‌های فرهنگی ‌و کسب و کارگرا بروند فرصت‌های بی‌نظیری پیش می‌آید که از شرکت‌های خلاق حمایت شود؛ شبیه همان حمایتی که از شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شود که بیشتر اینها بر خلاف شرکت‌های دانش بنیان که بیشتر شامل مهندس و پزشک می‌شوند، فعالان حوزه علوم انسانی و فرهنگ هستند.

وی اظهار داشت: محصولات شرکت‌های خلاق فرهنگی است که برد بیشتری نسبت به محصولات شرکت های دانش بنیان که فیزیکی است، دارند.

طباطباییان گفت: اگر به این شرکت‌های نگاه اقتصادی درستی داشته باشیم ارزش این گونه نمایشگاه‌ها بیشتر دیده می‌شود و امیدوارم این نمایشگاه عرصه‌ای برای معرفی شرکت‌های خلاق حوزه فرهنگ باشد و صرفا در حد نمایشگاهی صرفا برای حضور و گزارش دستگاه‌های دولتی کاهش پیدا نکند و عرصه را برای جوانان در حوزه شرکت‌های خلاق باز کند.

نمایشگاه فناوری‌های محتوای فضای مجازی CTEX به همت مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی، ۱۶ تا ۱۹ بهمن ماه امسال در محل مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

هدف از برگزاری این نمایشگاه که جلوه‌ای از هم‌افزایی ۲ نمایشگاه بزرگ و باسابقه رسانه‌های دیجیتال و بازی‌های رایانه‌ای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، حمایت از توسعه کسب و کارها، شناخت الگوهای موفق، معرفی آخرین دستاوردها، شناخت ظرفیت‌ها و تعامل کسب و کارها با حاکمیت است.

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار