۱۰ بهمن ۱۴۰۱ ۰۹:۰۱
کد خبر: ۳۰۴۶۳۹
عطنا - عطنا برای نخستین بار تصاویری از پارک شهر در اواخر دهه چهل شمسی را همراه با مقاله ای کوتاه از دکتر سید جلال الدین فرجی در مورد نقش این پارک در شکل دادن به هویت شهری عصر پهلوی منتشر می کند:

«یکی از موضوعاتی که ما در شهرها با آن روبه رو می باشیم ابعاد کالبدی و فضایی شهرها می باشد که هویت ویژه ای را به شهرها می بخشند.
 
در این بین یکی از موارد مهم در هویت بخشی شهرها معماری منظر شهری می باشد که به شدت می تواند بر ابعاد هویت بخشی شهرها موثر باشد. در این ارتباط توجه به چگونگی فضای سبز شهری، چیدمان درونی آن، نظم بصری و تاثیری که بر محیط پیرامونی خود میگذارند از اهمیت قابل توجهی در معماری منظر شهری برخوردار می باشند.
 
شهر تهران به عنوان یایتخت ایران از دیرباز به دنبال این بوده است که خود را با هویتی یگانه و ویژه معرفی نماید. این امر ورود ایده های جدید و فضاهای منحصر به فرد را مورد توجه قرار داد. در این بین پارک شهر که در سال 1329 پیاده سازی شده است به عنوان یکی از المانهای شهری هویت ساز در دوره پهلوی به بدنه اصلی شهر تهران اضافه گردید تا از یک سو منظر شهر را متاثر سازد و از سوی دیگر معماری منظر با رویکردی فراتر از باغهای ایرانی که تا ان زمان معمول بود را به فضاهای شهری وارد نماید و از این طریق به سوی مدرن سازی هر چه بیشتر معماری منظر شهری قدم برداشته شود.
سفر به پارک شهر در نیم قرن پیش با فیلم اختصاصی عطنا
 
لذا در طراحی صورت گرفته به مرور زمان در کنار نظم دهی به فضای درونی پارک از گونه های ویژه ای از گیاهان استفاده گردید و علاوه بر آن ورود حیوانات وحشی در پارک عمومی شهری را مورد توجه قرار داد تا از این طریق رویکردی نوآورانه را در پیش گیرد.
 
پارک شهر تهران امروز نیز همواره به عنوان یک مکان زیبا و منحصر به فرد در فضای مرکزی شهر نقش آفرینی می کند. چرا که با دیوارهایی که از ابتدا اطراف آن کشیده شده و به نوعی تا کنون چندان دستخوش تغییرات نشده، کم کم در حال تبدیل شدن به نگینی تاریخی در قلب منظر شهری تهران می باشد.
 
سفر به پارک شهر در نیم قرن پیش با فیلم اختصاصی عطنا
مجموعه این موارد توجه به ابعاد هویت ساز این پارک را بیش از پیش مهم می سازد و ضرورت دارد که بتوان زوایای مختلف این پارک را مورد بررسی قرار داد و به عنوان یک بعد کالبدی فضایی مهم در معماری منظر شهری ایران بیشتر مورد توجه قرار گیرد و برنامه های متنوع و متعدد بیشتری را با محوریت این پارک در پیش گرفت.»

نویسنده: دکتر سید جلال الدین فرجی

عضو هیات علمی گروه مدیریت شهری دانشگاه علامه طباطباییمتخصص حوزه معماری منظر و مدیریت شهری
 
 
این فیلم فاقد باند صوتی است و موسیقی به آن افزوده شده
 

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار