۰۱ بهمن ۱۴۰۱ ۰۷:۲۳
کد خبر: ۳۰۴۵۹۸

عطنا - دکتر محمد شرفی مدیر مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی، ضمن معرفی این مرکز و اقداماتی که تاکنون صورت گرفته، عنوان کرد: مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه در مقام بزرگ‌ترین دانشگاه علوم انسانی و اجتماعی کشور همانند سایر انتشارات مراکز دانشگاهی در دو بخش اصلی نشریات دانشگاهی و کتب علمی فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: این مرکز از زمان تأسیس تاکنون بیش از 650 عنوان کتاب منتشر کرده که قریب به 200 عنوان از این آثار تجدید چاپ شده است و چندین عنوان نیز تا بیش از 30 مرتبه تجدید چاپ شده که به عنوان کتاب درسی و مرجع علمی سایر دانشگاه‌های کشور نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

مدیر مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی بیان کرد: در زمینه نشریات نیز با همکاری گروه‌های علمی تاکنون بیش از 50 عنوان نشریه منتشر شده که در ارزیابی‌های وزارت عتف در یک سال اخیر 13 عنوان نشریه برتر و در سطح الف و 21 عنوان رتبه ب و حدود 10 عنوان نیز در حال ورود به فرآیند ارزیابی هستند.

دکتر شرفی با اشاره به برنامه‌های مورد نظر برای ارتقاء انتشارات عنوان کرد: با توجه به سیاست‌ها و راهبردهای اصلی دانشگاه مبنی بر مرجعیت علمی دانشگاه، مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه نیز به تبع آن، راهبردهای لازم برای حصول به این مهم را طراحی و در پیش گرفته است.

وی در ادامه افزود: در بخش نشریات در نظر داریم برای گروه‌های علمی فاقد نشریه، پروانه انتشار دریافت کنیم ولی مهم‌تر از آن توسعه کیفی نشریات در اولویت است که اقداماتی در این باره انجام شده و در حال برنامه‌ریزی برای استاندارد کردن نشریات بر اساس مؤلفه‌های پایگاه‌های اطلاعات علمی معتبر بین‌المللی مانند scopus و ISI هستیم.

دکتر شرفی با اشاره به برنامه‌های مورد نظر در بخش کتاب گفت: در این در بخش مواردی از قبیل سفارش و دریافت آثار درسی و مرجع بر اساس سرفصل‌های وزارت علوم را در نظر داریم که برای دروس علوم انسانی و اجتماعی کشور نیاز اساتید و دانشجویان را مرتفع کند.

مدیر مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی افزود: همچنین به دنبال توسعه همکاری با انتشارات معتبر کشور مانند سمت، الهدی، مرکز نشر دانشگاهی و سایر دانشگاه‌ها هستیم تا ضمن انتشار آثار علمی از ظرفیت هم‌افزایی در سایر امور انتشارات استفاده کنیم.

وی با اشاره به راهبردهای در نظر گرفته شده برای سال 1402 در هر یک از فعالیت‌های اصلی مرکز گفت: در بخش نشریات، راهبرد اول تدوین نقشه راه برای رؤیت‌پذیری نشریات در دو سطح داخلی و بین‌المللی است که در سطح داخلی مواردی از قبیل ارتقا نشریات در رتبه‌بندی‌های داخلی وزارت عتف و افزایش تعداد نشریات دارای رتبه الف، به‌روزرسانی نشریات دارای تأخیر و زمینه‌سازی برای ورود این دسته از نشریات به فرآیند ارزیابی، ارتقا نشریات در رتبه‌بندی ISC و اخذ مجوز راه‌اندازی نشریات جدید بر اساس نیازهای علمی گروه‌های آموزشی مطرح است.

شرفی ادامه داد: در سطح بین‌المللی نیز دو موضوع نمایه بین‌المللی نشریات از قبیل نمایه‌های تخصصی هر یک از رشته‌ها، اسکوپوس و ایجاد پروفایل شبکه‌های اجتماعی برای نشریات در جهت رویت پذیری و افزایش استنادها را در نظر داریم. راهبرد دوم عدم تمرکز و خودگردانی نشریات از طریق واگذاری امور مربوط به فرآیندهای اجرایی و مالی به دانشکده‌ها از قبیل پرداخت هزینه‌ها است.

وی با بیان اینکه در بخش کتاب راهبرد اصلی چاپ آثار مرجع، فاخر و ماندگار است، افزود: بازنگری آئین‌نامه‌ها و فرآیندهای چاپ و نشر در جهت تسهیل و چابکی، افزایش کمی و کیفی تعداد آثار چاپ شده مرجع و درسی دانشگاه بر اساس خلأ موجود در هر رشته علمی، تسهیل و تسریع در چاپ آثار به‌ویژه برای اعضای هیئت‌علمی ممتاز و سرآمد، همکاری با ناشران معتبر ملی و بین‌المللی برای چاپ آثار مشترک، تنوع‌بخشی به محصولات و مدیریت هزینه‌های چاپ و نشر و چاپ الکترونیکی آثار از موارد مدنظر در این بخش هستند.

کتاب برگزیده گروه علوم اجتماعی و رفتاری

دکتر شرفی در ادامه با اشاره به انتخاب کتاب «بن‌مایه‌های توسعه‌یافتگی و توسعه‌نیافتگی» به عنوان کتاب سال دانشگاهی گفت: در بیست و هفتمین جشنواره کتاب سال دانشگاهی که هرساله توسط دانشگاه تهران برگزار می‌شود، کتاب سه‌جلدی «بن‌مایه‌های توسعه‌یافتگی و توسعه‌نیافتگی» اثر فاخر محمد ستاری‌فر که به همت مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه چاپ‌شده به عنوان کتاب برگزیده گروه علوم اجتماعی و رفتاری انتخاب شد.

وی اظهار کرد: موضوع این کتاب به گفته صاحب اثر برخاسته از سؤالات و پرسش‌هایی بوده که از دوران تحصیل و سپس فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، اجرایی و مدیریتی، ذهن نگارنده را تاکنون به خود مشغول کرده است؛ از این جهت پرسش اصلی که مبنای کلی تألیف کتاب را شکل داده است، در خصوص چرایی پی‌ریزی چرخه بنیادین و بن‌مایه «قدرت جامعه قوی-قدرت دولت قوی» برای دستیابی به توسعه است.

شرفی با بیان اینکه این کتاب ضرورت پرداختن نگاه همه‌جانبه به مسئله توسعه‌نیافتگی و طرد رویکردهای عجولانه و تقلیدی به مبحث توسعه را بررسی می‌کند، افزود: در مجلد دوم کتاب به چیستی‌ها، چارچوب‌های مفهومی و نظری در پیدایش بن‌‌مایه‌های توسعه‌یافتگی و علل دستیابی اروپاییان به توسعه‌یافتگی پرداخته شده است.

مدیر مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی گفت: جلد سوم کتاب عوامل فرهنگی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی تأثیرگذار بر دستیابی و ناکامی ایرانیان به توسعه‌یافتگی را مورد مداقه و بررسی قرار داده است، از این رو مطالعه این کتاب به خوانندگان علاقه‌مند به این حوزه توصیه می‌شود.

شرفی در پایان خاطرنشان کرد: مرکز چاپ و انتشارات بر اساس برنامه راهبردی دانشگاه، همواره از ظرفیت‌های علمی و حرفه‌ای اعضای هیئت‌علمی در تألیف و تدوین کتب درسی برای کسب مرجعیت علمی دانشگاه استقبال می‌کند.

کتاب «بن‌مایه‌های توسعه‌یافتگی و توسعه‌نیافتگی» هم‌اکنون از طریق فروشگاه اینترنتی انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی قابل دریافت و سفارش است.

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار