۲۷ دی ۱۴۰۱ ۰۷:۲۸
کد خبر: ۳۰۴۵۸۸

عطنا - داود دانش‌جعفری، در میزگرد تبیین سیاست‌های عرضه خودرو در بورس کالا که با حضور وزیر اقتصاد، رییس سازمان بورس و مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، گفت: قیمت‌گذاری دستوری در اقتصاد مطلوب نیست، همچنین روش عرضه خودرو در بورس کالا خوب است اما جای اصلاح دارد.

این استاد دانشگاه، تصریح کرد: قیمت‌های خودرو نیز باید به گونه‌ای اصلاح شود که هم برای مصرف‌کننده و هم برای تولیدکننده منصفانه باشد.

این اقتصاددان خواستار حل مشکلات موجود به صورت جمعی و با نگاه همه جانبه شد و گفت: حل مشکلات نیازمند یک طرح پژوهشی است.

وزیر اقتصاد نیز در این میزگرد تخصصی ابراز داشت: نباید به مصرف کننده اجحاف شود و نباید به خاطر مصرف کننده، با اعمال سیاست‌های دستوری چشم‌انداز تولید را تیره و تار کرد.

احسان خاندوزی ادامه داد: برای به ثمر نشستن و انگیزه دادن به تولیدکننده غیر از سیاست تحریک تقاضا، نیازمند این هستیم که در سمت عرضه به نحوی عمل کنیم که چشم‌انداز سودآوری برای تولیدکننده مبتنی بر بهبود کیفیت مثبت باشد و تولیدکننده انگیزه این را داشته باشد که با تمام ظرفیت کار کند.

وی تصریح کرد: در سال تولید، دانش بنیان و اشتغال‌آفرین، تولید کمتر از ظرفیت‌های موجود، محصول سیاست‌های کلان و نادرست است و در همین راستا برای رشد تولید و اشتغال باید سیاست‌های صحیح اتخاذ شود.

­وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه دولت سیزدهم به دنبال محدود کردن ویژه خواری هاست، افزود: دسترسی‌ها و قیمت گذاری‌های منصفانه برای مصرف کننده، هدف دیگر ماست.

او گفت: برای به ثمر نشستن تولید و دادن انگیزه به تولیدکنندگان، علاوه بر محدود کردن تقاضا‌های سوداگرانه که در اقتصاد ما متاسفانه پررنگ است، باید چشم انداز خوبی برای سودآوری مبتنی بر کیفیت و بهره وری برای تولیدکنندگان ترسیم کنیم.

ادامه مسیر با شرایط فعلی برای خودروسازان مقدور نبود

مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار هم در این میزگرد ابراز داشت: صنعت خودرو حدود ۴ درصد از ارزش بازار را در اختیار دارد، اما ۲۰ درصد ارزش معاملات را به خود اختصاص داده که نشان‌دهنده علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران به این صنعت است.

رییس سازمان‌بورس، صنعت خودروسازی را شبیه بیماری دانست که عارضه‌های مختلفی دارد و گفت: بیماری‌هایی مانند قیمت‌گذاری دستوری، مقیاس تولید، چالش‌های مالی، مدیریت و مالکیت دولتی و ضعف‌های مدیریت اجرایی این صنعت را طی سالیان متمادی ضعیف کرده است.

وی ادامه داد: انباشت زیان 150 هزار میلیارد تومانی قابل ادامه نبود و این صنعت در صورت ادامه روند قبل، حتما با یک توقف تلخ مواجه می‌شد. امیدواریم که بتوانیم این چالش و معضلی که سال‌ها است گریبانگیر مردم و تولید کننده است را حل کنیم و صنعت را توسعه دهیم.

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار