۱۷ دی ۱۴۰۱ ۰۷:۰۹
کد خبر: ۳۰۴۵۵۹

عطنا - شانزدهمین نشست تخصصی تبیین سیاست‌های کلی برنامه هفتم با محوریت روزآمد و ارتقا نظام آموزشی و پژوهشی کشور برگزار شد.

در این نشست حسن ملکی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی به علل عدم تحقق سند تحول آموزش و پرورش در سال‌های گذشته پرداخت و اظهار داشت: عدم اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آنقدر تکرار شده است، بازگویی آن احساس خوبی به آدم دست نمی‌دهد. که می‌طلبد به‌طور جدی به علل عدم تحقق آن به‌طور جدی پرداخت و این مهم در اولویت مسئولان آموزش و پرورش قرار بگیرد.

وی با تاکید بر پذیرش معلم بر اساس شایستگی‌های نظام آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر دانشگاه فرهنگیان اقدامات خوبی را در این حوزه در دستور کار قرار داده است اما باید این موضوع در برنامه هفتم توسعه جز اولویت‌های اصلی قرار بگیرد. بعد از گذشت ۴۳ سال از انقلاب معلمان در تراز انقلاب اسلامی باید تربیت و به بدنه آموزش و پرورش تزریق شوند.

ملکی با تشریح علل این مهم، راهکارهای پیشنهادی تربیت معلمان در تراز انقلاب را ارائه داد و گفت: دانشگاه فرهنگیان مأموریت تربیت معلم را دارد و هر چه زمان می‌گذرد، احساس می‌شود تربیت معلم در بعد کمی و کیفی برای کارآمد کردن نظام آموزش و پرورش ملموس‌تر می‌شود و باید برای حل این مهم باید اندیشید که باید ظرفیت دانشگاه را بالا برد یا ظرفیت مدیریت را ارتقا داد. همه می‌دانیم اگر معلم کارآمد نباشد، کتاب درسی هرچقدر ارتقا پیدا کند، معلم است که آن را ارتقا می‌دهد و باید دقت نظر بیشتری شود و فاصله با شرایط مطلوب را کاهش دهیم و راهکارهای لازم برای حل این معضل را در برنامه هفتم مورد توجه قرار دهیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان این‌که کسی بر توجه دولت سیزدهم به رفع این نقیصه تردید ندارد، خاطرنشان کرد: ممکن است توجه به تربیت معلم در میان مشغله‌های دولت مورد کم‌توجهی قرار بگیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر قابل انعطاف بودن نظام برنامه‌ریزی درسی برابر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: علم نافع در نظام تربیتی و محتوای کتاب‌های درسی از دیگر مطالبات رهبر معظم انقلاب که امید است توجه جدی به این عرصه صورت پذیرد. نظام تربیتی از جمله موضوعات مغفول مانده است و لازم است معلمانی با مبانی اسلامی اسلامی تربیت شوند و این خلأ را به شایستگی پر کنند.

ملکی با اشاره به وضعیت پیشبرد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بیان داشت: تحقق این سند تاکنون در حد انتظار نبوده است و با بررسی علل اجرایی نشدن آن طی سالیان گذشته، راهکارهای عملیاتی تحقق آن باید در دستور کار قرار بگیرد. وضع خوبی ندارد و مه مسئولان آموزش و پرورش مسئول هستند، اما برخی کار کردند و نتوانستند و برخی را نگذاشتن کار کنند که باید مورد بررسی قرار گیرد. فقط عزم دولت برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش کافی نیست و باید بدنه اجرایی ضمن اعتقاد و باور عمیق داشتن به این سند در این مسیر مجدانه گام بردارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با انتقاد از خلاء سند تحول بنیادین دانشگاه‌ها و مراکز علمی تصریح کرد: سند گریزی و بی‌اعتنایی به سند در ادوار گذشته مشهود است و این موضوع دلایل متعددی دارد که تغییر نگرش در مورد این سند از مهمترین مولفه‌ها در راستای تحقق این مهم است.

وی تنوع مدارس کشور را یکی دیگر از آسیب‌های سر راه نظام آموزش و پرورش برشمرد و خاطرنشان کرد: تنوع مدارس از سویی یک فرصت و از جهتی دیگر یک تهدید است چراکه شاهد سلیقه‌های متعدد در اداره مدارس هستیم و بعضاً حتی شاهد این هستیم در برخی مدارس کتاب‌های درسی را کنار گذاشتند که این آسیب است.

ملکی عدم همگرایی در نظام آموزش و پرورش را یکی دیگر از چالش‌ها خواند و گفت: بعضاً نسبت به برخی موضوعات در بدنه خود آموزش و پرورش شاهد عدم همگرایی هستیم که این موضوع مانع پیشرفت و اجرای دقیق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از لحاظ مفاد و مفاهیم نیز نتوانسته با مخاطبان موانست برقرار کند، بیان داشت: برخی نکات موجود در سند آن را قدری غیرقابل دسترس، آرمانی و بی‌توجه با واقعیت‌های آموزشی در ذهن متواتر می‌کند که با بازنگری در تحلیل مفهومی و محتوایی سند و گفتمان‌سازی و ایجاد انگیزه و خلق اراده جدی می‌توان این معضل را برطرف کرد.

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار