۱۰ دی ۱۴۰۱ ۰۷:۱۱
کد خبر: ۳۰۴۵۳۱

عطنا - موسی عبداللهی عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به آیین بزرگداشت شب یلدا که در مجموعه فرهنگی اکو برگزار شد، اظهار کرد: در این مراسم رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، رئیس موسسه فرهنگی اکو، جمعی از سفیران و رایزنان فرهنگی کشورهای عضو اکو و هنرمندان و پژوهشگران افغانستانی مقیم تهران حضور داشتند.

اثری برای گسترش رابطه علمی و فرهنگی ایران و روسیه

وی با بیان اینکه همچنین در این مراسم از کتاب «نارت‌نامه» که در بردارنده روایت‌های اساطیری، افسانه‌ها و حماسه‌های قوم نارت است رونمایی شد، افزود: شرح داستان‌های قدیمی یا حماسی توسط بزرگ‌های خاندان معمولا از مواردی است که در شب یلدا در فرهنگ ایرانی‌ها پررنگ بوده است، به همین جهت در این مراسم که بزرگداشت شب یلدا بود از کتاب تارت‌نامه نیز رونمایی شد.

مترجم کتاب «نارت نامه» در ادامه عنوان کرد: این کتاب به طور مشترک با همکاری مریم مرادی عضو هیئت‌علمی گروه روسی دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی ترجمه شده است.

عبداللهی با اشاره به اینکه درون‌مایه‌های مشترکی بین این کتاب و شاهنامه وجود دارد، گفت: قهرمانی و پهلوانی در نارت‌نامه و شاهنامه از مولفه‌ها و ویژگی‌های ممتازی برخوردارند. این کتاب ادبیات و فرهنگ دیرینه‌‌‌‌‌‌‌‌ای را از اوست‌‌‌‌ها که یک گروه نژادی ایرانی در کوهستان‌‌‌‌‌‌‌‌های قفقاز هستند به نمایش می‌‌‌‌‌‌‌‌گذارد. حماسه نارت اساسی‌ترین حماسه اسطوره آمیز مردم اوستیا است که ریشه ایرانی دارد، اسطوره‌هایی که با نشانه‌های فولکلور درهم‌آمیخته است.

وی با بیان اینکه کتاب نارت‌نامه می‌تواند منبع خوبی برای افرادی باشد که مطالعات فرهنگی و مردم‌شناسی را در دستور کار خود قرار داده‌اند، افزود: روسیه و ایران روابط رو به رشدی را تجربه می‌کنند اما یکی از معضلاتی که در روابط دو کشور دیده می‌شود عدم شناختی است که ملت دو کشور نسبت به یکدیگر دارند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه رابطه سیاسی ایران با روسیه در سطح رسمی شاید گرم باشد اما نیاز است در سطح پایین‌تر به روابط اجتماعی و فرهنگی نیز توجه شود، گفت: تنش‌ها و نوساناتی که روابط سیاسی وجود دارد در روابط در سطح اجتماعی، فرهنگی و ادبی نیست. دانشگاه علامه طباطبایی در گسترش روابط علمی و فرهنگی با دانشگاه‌های روسیه پیشرو است و می‌تواند به‌عنوان یک دانشگاه مرجع و برتر در حوزه علوم انسانی نقش‌آفرینی مفیدی داشته باشد.

وی با بیان اینکه پان‌ترکیسم پدیده‌ای است که اطراف مرزهای ایران توسط برخی کشورهای همسایه که پیش‌تر جزوی از ایران بودند دنبال می‌شود، گفت: خیلی از مسائلی که در حال حاضر وجود دارد به خاطر عدم آگاهی و شناخت است، ایجاد هویت‌های مشترک می‌تواند سد محکمی در برابر گزافه‌گویی‌های جریان‌های حامی پان‌ترکیسم باشد.

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار