۱۲ دی ۱۴۰۱ ۰۷:۲۳
کد خبر: ۳۰۴۵۱۹

عطنا - شخصیت شهید سلیمانی برای نسل جدید و دهه هشتاد چگونه قابل ترجمه است. این جستار تلاشی شتابزده برای این مقصد است. شهید سلیمانی باید تکثیر و تولید انبوه شود.

شهید سلیمانی یک قهرمان ملی است و در نزد ایرانیان در قامت یک اسطوره ظاهر شده است. اسطوره های ایرانی همچون آرش و رستم.

شهید سلیمانی نه تنها یک قهرمان ملی که قهرمان ملت‌های آزادی خواه است. امروزه به جای عکس چگوارا در بسیاری از کشورهای شمال آفریقا و آمریکای لاتین عکس شهید سلیمانی مشاهده می شود.

او قهرمانی بود که به منافع شخصی نمی‌اندیشید و با  فراموشی خود و خودشکنی، به خدابینی رسیده بود: تو خود حجابِ خودی/ حافظ از میان برخیز

او قهرمان اخلاص و کار برای خدا بود و می کوشید که دیده نشود. هرکس برای دیده شدن کار نکند، خدا برای دیده شدن او کار می کند.

یک روستازاده از روستاهای کرمان بود؛ اما به جایی رسید که تاریخ ساز شد و به یکی از استراتژیست‌های طراز اول جهان تبدیل شد. جنرال بی سایه و مردی بود که سیاستمداران دنیا عطش دیدنش را داشتند.

او نشان داد که حتی از موقعیت‌های ناامیدکننده می توان موفق بود و همواره از تجربه زیسته خود می گفت "من با تجربه می گویم، میزان فرصتی که در بحران ها وجود دارد در خود فرصت ها نیست. اما شرط اول آن است که نترسید و نترسیم و نترسانیم."

به چنان بلوغی رسیده بود که عناوین و مدارک تحصیلی و رتبه های نظامی از نظرش حقیر می آمد. به پیشنهاد افراد برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری گفت "من نامزد گلوله ام" و وصیت کرد قبرش ساده باشد و بر آن کلمه سرباز قاسم سلیمانی بنويسند و نه عبارت های عنوان دار.

عقلانیت معطوف به آخرت داشت. مرگ آگاه و در دنیا غریبه بود. روحش از این دنیا حتی در زمان حیات به آخرت سفر کرده، فرزند آخرت بود و به مقام «مُوتُوا قَبلَ اَن تمُوتُوا» رسیده بود.

بعد از جنگ هم همواره عطر معنویت دوران هشت ساله دفاع مقدس را حفظ کرده بود و سایه مرگ را بالای سر خود حس می کرد. این مرگ اندیشی او را می‌ساخت و در صراط نگه می‌داشت. اندیشه به مرگ نیازی است که به طور راهبردی منطق محاسباتی ما را از بنیاد دگرگون می کند. اندیشه به مرگ رفتار کنشگران پاییز ۱۴۰۱ را متحول می سازند. ما "ابد" چند هزار میلیارد ساله در پیش داریم.

او انسانی معنوی، خود فراموش و آخرت اندیش بود. انسان ها به میزانی که این گونه می شوند، برای جامعه سودمند می شوند. اوج این ویژگی ها شهید است که با شهادت، خود به غایت می رسد و همزمان منافع جامعه و منافع ملی کشور خود را محقق می‌کند.

اضطراب "شهید نشدن" داشت. بازمانده جنگ هشت ساله بود و بسیاری از سربازان، یاران و دوستان او شهید شده بودند. در جنگ های تکفیریون داعش و پیروزی در این واقعه ۷ ساله نیز بسیاری از لشکر های چندگانه اش شهید شده بودند و اکنون همچنان در اضطراب "شهید نشدن" بود. این اضطراب او را به این گزاره سوق می‌داد که برای شهید شدن باید شهید بود. یعنی در زندگی چون شهدا زندگی کرد. سرانجام زمان چیدن میوه فرا رسید.

او جاذبه و مغناطیس داشت. سعه صدر و بینش و بلوغ فکری او را از تنگ نظری های  سیاسی و حزبی و جناحی رها کرده بود. او حتی بانوان و دخترانی که حجاب ناکامل داشتند را طرد نمی کرد و آنان را دختران خود مخاطب قرار می‌داد. اسلام او صفر و صدی نبود.

شهید سلیمانی قهرمان شکار زیبایی ها بود. درهیچ موقعیتی خود را منفعل، شکست خورده و بازنده نمی دانست. شطرنج بازی بود که ناگوار ترین شرایط را تحویل می گرفت و بهترین وضعیت را تحویل می داد. برای اولین بار بعد از دوره هخامنشی، عمق استراتژیک ایران را تا مدیترانه گسترش داد و او این کار را (در قالب)وارونه کردن تهدید داعش علیه ایران انجام داد و ایران را به نوعی بازدارندگی رساند که در ۳۰۰ سال گذشته بی سابقه است.

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار