۰۳ دی ۱۴۰۱ ۱۰:۲۴
کد خبر: ۳۰۴۵۰۶

عطنا - در بیست و سومین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از دکتر «محمدتقی تقوی‌ فرد» عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان پژوهشگر برگزیده کشوری تجلیل شد. دکتر تقوی فرد استاد گروه مدیریت صنعتی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی است. از ایشان تاکنون بیش از 400 مقاله در مجلات معتبر و تراز اول بین المللی و علمی و پژوهشی و 11 کتاب به چاپ رسیده است.

تقوی فرد در گفتگو با خبرنگار عطنا در خصوص علت رسیدن به این موفقیت اظهار کرد: علاقه، پشتکار و شاید زمینه علمی و تحصیلات خوبی که در خارج از کشور داشتم، یعنی استفاده از تکنیک های مختلف تحلیلی و دانستن روش های مختلف ریاضی یا آماری، این موفقیت را نصیبم کرد. البته مدت زیادی مدیر یکی از سازمان های بزرگ دولتی و بانک و در واقع کارمند و مدیر بانک صنعت و معدن و همین‌طور مدیر چند شرکت وابسته به وزارت صنعت و معدن بودم. مدتی نیز به عنوان کارمند شرکت کالای نفت وابسته به وزارت نفت فعالیت می کردم.

وی افزود: درنتیجه احساس خیلی خوبی از این بابت داشتم و می‌دانستم صنعت چه نیازهایی دارد. هنگامی که تدریس می‌کردم، این ارتباط با صنعت به خوبی شکل گرفت. تحقیقاتم نیز بیشتر معطوف به این بود که تنها یک کار خشک علمی انجام نشود. پس سعی شد رویکرد به این شکل باشد که مشکل صنعت را حل کند. پس از آن، شروع به انجام پروژه های زیادی در قالب طرح های پژوهشی کردم. حدود ۲۰ طرح پژوهشی بزرگ داشتم که برای سازمان های مختلف خصوصی و دولتی کشور اجرا کردم. البته از طریق دانشگاه توانستم با خیلی از این سازمان ها برای اجرای طرح ها قرارداد ببندم. این شرکت ها که عمدتا دولتی بودند ترجیح می دادند که با دانشگاه قرارداد ببندند و با توجه به تخصصم در این زمینه، مجری را به آن ها معرفی می کردم. به همین علت باعث شد تا دستاوردهای خیلی خوبی در زمینه طرح های پژوهشی داشته باشم.

وی ادامه داد: حدود ۲۸_ ۲۹ سال سابقه تدریس دارم و استاد راهنما و مشاور دانشجویان زیادی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه های مختلف، خصوصا دانشگاه علامه طباطبائی بوده ام. این گونه توانستیم  مقالات علمی خوبی را چه از طرح های پژوهشی و چه از پایان نامه های دانشجویان استخراج کرده و در روزنامه های مختلف داخلی و بین المللی آن ها را به چاپ برسانیم.

این پژوهشگر تاکید کرد: لازمه انجام کارهای تحقیقی این است که انسان با ابزار مختلف تحلیل داده به خوبی آشنا باشد. فرض کنید اگر ماشینی خراب شود، هرقدر که ابزار و تخصص بیشتری در اختیار داشته باشید، بهتر می توانید ماشین را تعمیر کنید. پس داشتن ابزار به همراه علم مرتبط با موضوعات، به خوبی کمک می کند تا محقق به خوبی بتواند نتایج را تجریه تحلیل و حل کند‌ و راه حلی ارائه دهد. خیلی از اساتید که در دانشگاه ها مشغول فعالیت هستند، باید از نزدیک با مشکلات و مسائل جامعه و صنعت آشنا و به آن آگاه باشند. من رشته ام مهندسی صنایع هست ولی سال های زیادی است که در زمینه IT نیز فعالیت و تدریس می کنم‌. مجموعه ای عظیم از ابزارها، تکنیک ها و به روز کردن خود به همراه پیشرفت تکنولوژی باعث شد تا بتوانم در کارم موفق باشم. زمینه اصلی کاری من در سال های اخیر مدیریت دانش و مدیریت فرآیند های کسب و کار بوده است. ضمن این‌که در بحث بانکداری بین الملل هم فعالیت می‌کنم. پس علت اصلی موفقیت من، ارتباط با صنعت بوده است.

وی در پایان گفت: پس از اتمام تحصیلاتم در آمریکا، مستقیما به دانشگاه بر نگشتم و حدود ده سالی در صنایع مختلف کار کردم. البته بعدها مشاهده کردم که درحال دور شدن از تدریس و  تحقیق هستم. علی رغم درآمد های خیلی خوبی که آن زمان داشتم، اما دلخوشی های خودم و چیزهایی که به آن علاقه مند بودم، بیشتر تحقیق و تدریس بود. تدریس، یک هنر است و به مقدار زیادی علاقه به همراهی دانش نیاز دارد. یعنی امکان دارد کسی دانش داشته باشد ولی هنر انتقال مفاهیم را نداشته باشد، پس دانشجو خیلی ملتفت(متوجه) نخواهد شد. به استادهای دیگر و البته بیشتر به سياست گذاران کشور تاکید و توصیه می کنم که کار مدیریت همانند کارهای کلینیکی است. یک پزشک برای دوره انترنی به بیمارستان می رود، کار می کند و با مباحث از نزدیک آشنا می شود. استادان مدیریت نیز باید چنین رویکردی داشته باشند. با توجه به آشنا بودن آن ها با مفاهیم و داشتن علم خوب، این علم زمانی می تواند تسهیل شود که با تجربه همراه باشد و باید بدانند که مسائل مربوط به دانشگاه با مسائل مربوط به صنعت و جامعه گره می خورد.

گفتگو از: هیوانا حیدری

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار