۲۷ آذر ۱۴۰۱ ۱۳:۴۴
کد خبر: ۳۰۴۴۹۸

عطنا - هدف تجمع عناصر وابسته به شرکت طلای "آذری گولد" ( متعلق به خانواده علی اف) در اطراف دالان لاچین، بسترسازی برای تبلیغات جهت جایگزین کردن نیروهای غرب و ناتو بجای نیروهای روس در منطقه قراباغ است.

اورخان محمدوف، تحلیلگر برجسته اهل جمهوری آذربایجان در واکاوی تجمعی که حاکمیت طایفه ای جمهوری آذربایجان تحت عنوان تجمع طرفداران محیط زیست در منطقه قراباغ کوهستانی و در حاشیه دالان لاچین تشکیل داده است، گفت : « این تجمع در اصل تجمع عناصر وابسته به شرکت طلای "آذری گولد" ( متعلق به خانواده حاکم بر جمهوری آذربایجان) است که یک بخش از بازی تبلیغاتی و رسانه ای مربوط به معدن طلای "قیزیل بولاغ" است، اما بخش اصلی این بازی و هدف گردآوردن عناصر وابسته به شرکت "آذری گولد" در منطقه، بازی ژئوپلتیک برای جایگزین کردن نیروهای غرب و ناتو بجای نیروهای روسیه در قراباغ است.»

اورخان محمدوف گفت : « هم الهام علی اف، رییس نظام طایفه ای حاکم بر باکو و هم نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، از یک مرکز واحد اداره می شوند و هر دو در خدمت غرب و ناتو هستند. از این رو، بازی و رقابت و دشمنی که این دو نفر بازیگران آن هستند، در خدمت منافع غرب و ناتو طراحی شده است، گرچه الهام علی اف و نیکول پاشینیان ظاهرا در نقش دو نیروی متخاصم بازی می کنند.

وی افزود: «برای بازی اخیر در حاشیه دالان لاچین، سرمایه گذاران انگلیسی در حوزه طلا، ابتدا طبق قرارداد با حاکمیت الهام علی اف، معادن طلای منطقه کلباجار را در اختیار گرفتند و شرکت "آذری گولد" را از معادن طلای کلباجار کنار گذاشتند و این شرکت خانواده علی اف نیز برای جبران مافات، رو به سوی معدن طلای " قیزیل بولاق" در قراباغ کوهستانی کرد و تجمع حاشیه دالان لاچین را به بهانه حفاظت از محیط زیست و معادن جمهوری آذربایجان برگزار کرد. اما، هدف اصلی از این تجمع بیرون کردن نیروهای روس و جایگزین کردن ناتو است.»

اورخان محمدوف گفت: « این تلاش در تداوم همان طرح قدیمی گوبل برای تکمیل محاصره اقتصادی ایران است که در ابتدای دهه 1990 پس از فروپاشی شوروی و تشکیل دولت های به ظاهر مستقل در قفقاز ارایه شده بود، ولی در آن زمان به علت اینکه ایران در قفقاز از عوامل تعیین کننده اصلی بود، این طرح محقق نشد، ولی پس از جنگ دوم قراباغ ، غرب بر این باور است که فرصت مجددی برای اجرای همان طرح ضد ایران به دست آورده است. »

این تحلیلگر برجسته آذربایجانی افزود: « موضع گیری های خصمانه اخیر الهام علی اف و باکو ضد ایران نیز بخشی از همین بازی ژئوپلتیک است. زیرا، الهام علی اف و باکو براساس اطلاعات نادرستی که از غرب به دست آورد، به این باور رسید که ایران در حال تضعیف شدن است و او نیز می تواند سهمی از این ماجرا به دست آورد و به همین علت، الهام علی اف سیاست دیرین باکو ضد ایران را علنی و از بخشی از نیروهای خود ضد ایران رونمایی کرد.

وی تصریح کرد: اما، علی اف در این بازی به شدت دچار اشتباه شد. زیرا، اغتشاشاتی که اخیرا در ایران روی داد، به هیچ وجه در حد و اندازه ای نبوده است که بتواند در ایران تحول مورد نظر غرب را محقق سازد و این رویدادها همانند زخم حجامت بود که موجب خارج شدن خون کثیف از بدن ایران شد و موجب طراوت و سرزندگی هرچه بیشتر ایران خواهد شد. ایران و جبهه مقاومت به درجه ای از رشد و شکوفایی رسیده است که اکنون معادلات جهانی در اوکراین از نیروی ایران تاثیر می گیرد و جهت می یابد.»

شیخ اورخان محمدوف افزود: « زمانی که شهید تهرانی مقدم از روسیه موشک های اسکندر را درخواست کرده بود و روس ها با دادن آن به ایران مخالفت کردند، این سردار ایرانی گفته بود که ما باید موشک هایی بسازیم که روزی روسها آن را از ایران درخواست کنند و اکنون همان روز رسیده است و روسیه از ایران موشک های ویژه ای را درخواست کرده است.»

اورخان محمدوف توصیه کرد: « بهتر است ایران در مقابل تبلیغات ضدایرانی و ضداسلامی جاری در جمهوری آذربایجان به جای واکنش و دفاع و پاسخگویی محدود ، موضع تهاجمی و جدی اتخاذ کند تا ناگزیر به دفاع نباشد. اقدام شبکه سحر در خودداری از پخش مستند حیدر علی اف که برای دوم صورت گرفت، گرچه موضوعی غیرعادی نیست، ولی نشان داد که موضع دفاعی و انفعالی در مقابل تبلیغات ضدایرانی و ضداسلامی باکو موثر و مقرون به نتیجه و هدف نیست.»

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار