۱۹ آذر ۱۴۰۱ ۰۶:۴۰
کد خبر: ۳۰۴۴۶۳

عطنا - سرقت میراث فرهنگی و معنوی ایران توسط کشورهای همسایه خصوصا باکو به مسئله ای روزمره تبدیل شده و گویا حکام رژیم علیف به نام خود زدن مفاخر و مشاهیر ایران را در برنامه کار قرار داده و تلاش هایشان برای این مسئله بی وقفه است.

این سرقت ها تا جایی پیش رفته که حتی صنعت مسگری را به نام خود ثبت نمودند اما چرا ایران در برابر این مسئله سکوت کرده و اقدامی انجام نمی‌دهد تا برای همیشه به این گونه گستاخی ها خاتمه دهد؟ این مسائل تا جایی پیش رفته که باکو به خود اجازه داد تا مفاخر و مشاهیر ایرانی را در یونسکو به نام خود ثبت کند. معرفی و بزرگداشت نقش ارزنده شخصیت‌ها در خلق و توسعه تمدن بشری از جمله رسالت‌های یونسکو به‌شمار می‌رود.

دکتر محمود بشیری عضو هیات علمی دانشکده زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی در این رابطه به خبرنگار عطنا گفت: « برای مقابله با این مسئله مهم‌ترین کاری که می‌توان انجام داد شفاف سازی و تحقیق است. به عنوان مثال ما می دانیم که شاعر بزرگ ایرانی نظامی گنجوی که آذربایجان به اصرار او را از مشاهیر خود می نامد؛ در منطقه اران یا همان آذربایجان امروزی متولد شده است. اما با تحقیقات انجام شده و از جمله پژوهش های دکتر عباس ماهیار مشخص شده که نظامی و خاقانی هیچ کدام ترکی بلد نبودند و حتی یک شعر به ترکی ندارند پس هر دوی آنها از مفاخر فرهنگی ایران هستند.»

وی افزود: شاعر بزرگی چون نظامی حتی یک بیت شعر به زبان ترکی ندارد؛ حتی اگر در همان منطقه متولد شده باشد و ادعا کنند ایرانی نیست که البته این ادعا نیز غلط است. اما چه مدرکی میتواند معتبر تر از این باشد که او حتی یک شعر به زبان ترکی ندارد؟ علاوه بر این نظامی در یکی از اشعار خود می گویید؛ همه عالم تن است و ایران دل / نیست گوینده زین سخن خجل.

او در نهایت گفت: راه مهم دیگر جلوگیری از این گونه اقدامات سایر کشورها این است که برای مشاهیر و مفاخرمان بزرگداشت هایی برگذار کنیم و فرهنگ و اشعارشان را تبلیغ و ترویج کنیم و به سایر ملت ها نشان دهیم زبان و فرهنگ این افراد به ایران باز می‌گردد. در این صورت دست اندازی امثال باکو به مفاخر ایران زمین پایان می یابد.

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار