۱۴ آذر ۱۴۰۱ ۰۷:۱۱
کد خبر: ۳۰۴۴۵۲

عطنا - ما درطول تاریخ همواره سرزمین هایی بوده اند که در نتیجه جنگ ها و دلایل دیگر، از بین رفته اند و دیگر نامی از این سرزمین ها در صفحه روزگار باقی نمانده است. همچنین، بوده اند کشورهایی که با قدرت و اقتدار مقابل هرگونه آسیب ایستاده اند و هرگز اجازه نداده اند که بیگانگان، به هر نحوی، به کشورشان دست درازی کنند.

کشور مقتدر ما ایران، از جمله سرزمین هایی است که در طول تاریخ چندین هزارساله خود، با وجود دخالتهای پی درپی، ایستادگی کرده و اگرچه در موارد بسیاری در اثر وجود فساد در دولت ها، مشکلات عظیمی برای این خاک به وجود آمده، اما اتحاد میان مردم و اقوام این سرزمین هرگز قابل گسست نبوده است.

ایران در طول تاریخ خود حداقل با هشتاد حکومت تجزیه طلب خارجی مبارزه کرده و سپاهیان گوناگونی در طول حکومت های مختلف به وجود آورده است که متشکل از تمامی اقوام و گروه های ایرانی بوده و به قوم خاصی تعلق نداشته اند. از همان ابتدای حضور مادها در ایران، در زمان حکومت ساسانیان، در دوره اشکانی برای مقابله با یونانیان در زمان حکومت مهرداد یکم، یا هنگام دفاع دربرابر کراسوس و... . در تمامی این مسائل، سپاه متحد اقوام ایرانی، هرگز تجزیه نشد. و اگرچه در این اقوام، ممکن بود گروه های متفاوت با یکدیگر اختلافاتی داشته باشند اما اتحاد جمعی اقوام، در جهت دفاع از سرزمین و خاک مادری، هرگز ازبین نرفت.

اتحاد مردم ایران، فقط در هنگام جنگ های نظامی نبوده، بلکه درعرصه های فرهنگی، اجتماعی و دینی نیز این اتحاد قابل توجه بوده و هست. در بحث فرهنگ، اتحاد اقوام ایرانی و حمایت و توجه آنها به پوشش قومی و ملی، زبان، اندیشه و فلسفه ایرانی، و توجه مردم به این موضوعات، همواره زبانزد خاص و عام بوده است.

همچنین شهرت مردم ایرانی در غنای فرهنگی، بحثی غیرقابل انکار است که از چشم هیچکس پوشیده نیست.
نحوه برخورد اقوام مختلف ایرانی در برگزاری مراسمات آیینی، سنتی و مذهبی به گونهای است که هر فرد یا قوم، از جهت اهمیت شخصی و فردی، قومی و خانوادگی، در این امور مشارکت داشته و با حفظ این فرهنگ های دینی و برگزاری مراسمات مختلف مذهبی، تاثیر مهمی در زنده نگه داشتن اسام داشته است و همچنین فضایی را برای جمع شدن و گردهمایی مردم به مناسبت های مختلف به وجود آورده و این اتحاد و همراهی را حفظ می کردند.

همانطور که بیان شد، این اتحاد و یکی بودن میان مردم ایران مختص به قوم و زمان خاصی نبوده است. مردم ایران به همان میزان که در زمان پادشاهان مختلف و موقعیت های نظامی و غیرنظامی آن دوران حضور فعال و مستمری در کنار یکدیگر داشته اند، به همان میزان در زمان حکومت های صده های اخیر، حکومت طاغوت، انقلاب اسامی و همینطور در سالهای دفاع مقدس نیز حضور داشته و این اتحاد بین مردم بیشتر از هرچیز در صحنه ی تاریخ به چشم می آید. این امر نشان از فرهنگ غنی مردم ایران و وجود خصائص اخاق اجتماعی در آنها و قدرت برقراری ارتباط گسترده در ایرانیان دارد. نکته نهایی اینکه این اتحاد میان مردم ایران، با هیچ نیرنگی قابل گسست نخواهد بود و ایرانیان، با وجود هر اختلافی، در بزنگاه های مختلف دوباره یکی شده و مقابل بیگانه، می‌ایستند.

نویسنده: فاطمه مفتخر

منبع: نشریه حیفا شماره 32

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار