۰۸ آذر ۱۴۰۱ ۰۷:۵۶
کد خبر: ۳۰۴۴۳۸

عطنا - برندا شیفر، نویسنده آمریکایی، تحلیلگر مسائل خاورمیانه و مشاور ارشد بخش انرژی بنیاد دفاع از دمکراسی‌ها که مادرخوانده دفاع از تجزیه طلبی و تحریک قومیت های منطقه قفقاز و شمال ایران محسوب می شود، در روزهای اخیر اظهارات متعدد و مداخله جویانه ای در مورد کشورهای منطقه داشته که نشان دهنده برنامه های خطرناک وی و دولت های آمریکا، رژیم صهیونیستی، ترکیه و ناتو برای محاصره و نابودی کشور ارمنستان و نیز به اضمحلال کشاندن گرجستان و تبدیل این کشور به یک اوکراین دیگر برای پیشبرد مطامع ضد روسی غرب است.

وی چند روز قبل در قالب یک برنامه پرسش و پاسخ با الهام علیف در همایش "راه میانی؛ ژئوپلتیک، امنیت و اقتصاد" از ایجاد فرودگاه ها و پایگاه های نظامی در منطقه خالی از سکنه زنگیلان و نیز مهاجرت افرادی خاص به این منطقه برای پیشبرد اهداف نظامی و اطلاعاتی ناتو، اسرائیل و ترکیه حمایت کرده بود. او همچنین کشورهایی مانند عربستان سعودی و ترکیه را به علت حمایت از اسلام سکولار الگوهای مناسبی برای جوامع اسلامی توصیف کرد و حتی مدعی شد توجه مسلمانان شیعه نیز به نجف است نه قم. 

چنین اظهاراتی که با تایید رئیس جمهور جمهوری آذربایجان همراه شد نشان می دهد کشورهای فوق الذکر در برنامه خود برای تبدیل باکو به پایگاهی برای جاسوسی از ایران و ضربه زدن به جمهوری اسلامی و نیز تکمیل دالان تورانی ناتو برای کنترل انحصاری ترانزیت کالا و انرژی از چین به اروپا و نیز صادرات تروریست تکفیری به منطقه و تسهیل حضور ناتو در قلب آسیای میانه و در همسایگی ایران و روسیه و چین کاملا جدی هستند.

اما برنامه های این ائتلاف برای پیشبرد اهداف فوق الذکر تنها از طریق تلاش برای نابودی مرز ایران و ارمنستان و شکل دادن به کریدور قلابی زنگزور و دالان تورانی ناتو پیگیری نمی شود. کریدور شمال به جنوب مورد حمایت ایران و روسیه و هند که قرار است از مسیر ایران به ارمنستان و سپس به گرجستان برسد پیش از این با گستاخی ها و دست اندازی های دیکتاتور متوهم باکو برای قطع مرز ایران و ارمنستان مواجه شده بود. اما با برگزاری مانورهای نظامی ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وی فهمید هیچ شانسی برای تحقق نیات شوم خود ندارد و مرز چندهزار ساله ایران و ارمنستان که همیشه مرز صلح و دوستی بوده تا ابد برقرار خواهد ماند.

این ناکامی که خشم علیف و یاوه گویی های وی و رسانه های تحت کنترل او در این کشور دیکتاتورزده را موجب شده، طرح توطئه دیگری را در ذهن وی و کارفرمایان انگلیسی، صهیونیست و ترکیه ای او روشن کرده است. برندا شیفر دیروز تصریح کرده که برقراری صلح در قفقاز مستلزم این است که ارمنستان باید نه تنها در قراباغ کوهستانی، بلکه باید در مرز با گرجستان نیز روستای های واقع در بخش نزدیک تر به گرجستان را به جمهوری آذربایجان تقدیم کند و حاکمیت جمهوری آذربایجان بر قراباغ به طور کامل باید برپا شود! برندا شیفر در ادامه سخنان خود گفت جمهوری آذربایجان احترام به تمامیت ارضی ارمنستان را اعلام کرده است و ارمنستان و روسیه و ایران و آمریکا نیز باید با این اصل موافقت کنند! وی همچنین ایران را به کارشکنی در مسیر توسعه فضاهای تجاری و استفاده از فرصت های راهبردی موجود متهم کرده و افزوده کشورهایی مانند آذربایجان و ترکیه اهمیت آن را درک کرده اند و اینجا هستند تا زیرساخت های حمل و نقل را توسعه دهند! این بدان معناست که نیروهای خارجی در تلاش هستند تا از صلح بین ارمنستان و آذربایجان جلوگیری کنند!

ظاهرا شیفر توقع دارد ایران به طور کامل از منافع خود در جهت راه اندازی کریدور شمال جنوب صرف نظر کند تا ترکیه، اسرائیل و باکو با ایجاد و تثبیت کریدور شرق به غرب، ضمن کسب سود سرشار اقتصادی، ایران را برای همیشه از مسیرهای ترانزیت کالا و انرژی حذف کنند و سپس از این مسیر برای حضور بی دغدغه ناتو و تروریست های تکفیری و تجزیه طلبان در همسایگی ایران و چین و روسیه بهره ببرند. این تحول ثبات سیاسی و تمامیت ارضی هر سه کشور را تهدید خواهد کرد و حتی در شرایطی که کریدورهای مدنظر ترکیه و رژیم صهیونیستی در منطقه هنوز شکل نگرفته شاهد ناآرامی و تنش های داخلی در چین هستیم که الگوهایی کاملا مشابه با اعتراضات و ناآرامی های ایران دارد و ترکیه نیز تعارف را در این زمینه کنار گذاشته و به بهانه دلسوزی برای ترک های منطقه ایغور چین خواستار توضیح مقامات پکن در مورد علت ناآرامی های مذکور و عدم برخورد با معترضان شده است!

نکته مهم تری که می توان از صحبت های شیفر برداشت کرد این است که نابودی مرز ارمنستان با گرجستان یا در بهترین حالت امنیتی کردن این مرز با هدف مختل کردن تبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور و نیز ایجاد اختلالی تازه برای تکمیل کریدور شمال جنوب نیز در دستور کار ترکیه و اسرائیل و ناتو قرار گرفته است. قطعا این کشورها به این جمع بندی رسیده اند که قادر به مقابله با ایران قدرتمند و هوشیار و جدا کردن استان سیونیک از ارمنستان نیستند و لذا برای خرابکاری بر منطقه قره باغ و مرز ارمنستان با گرجستان متمرکز شده اند تا محاصره ایروان در بین دشمنان و تضعیف امنیت و ثبات این کشور ریشه دار در منطقه را به شکلی دیگر رقم بزنند. 

در این بین شرایط خاص کشور گرجستان و برنامه ریزی راهبردی خطرناک امثال شیفر ایجاب می کند، جمهوری اسلامی ایران تحرک خود را در قبال گرجستان نیز به میزان چشمگیری ارتقا دهد. گرجستان کشوری است که علی رغم تلاش های فراوان برای پیوستن به ناتو و اتحادیه اروپا پاسخ درخوری از سوی این کشورها دریافت نکرد و با حمله دردناک روسیه مواجه شد و بخش هایی از خاک خود را نیز از دست داد. این کشور هم اکنون نیز با یک خلا راهبردی مواجه است و نتوانسته برنامه مشخصی برای تداوم ثبات و تمامیت ارضی خود را به شکلی متعادل پایه ریزی کند. 

از سوی دیگر ترکیه و باکو به نمایندگی از ناتو و رژیم صهیونیستی به طور مرتب در حال تحریک گرجستان برای فعال کردن این کشور علیه روسیه هستند، اما مقامات گرجستان بیم دارند در صورت گردن کشی در برابر روسیه، سناریوی اوکراین در این کشور نیز پیاده شود و این کشور مهم به باتلاقی تازه برای تسویه حساب آمریکا و اروپا با روسیه مبدل شود. در عین حال گرجستان بر خلاف اوکراین فاقد صنایع مهم و راهبردی است و با توجه به اینکه تکیه گاه مهمی ندارد در صورت دریافت پیشنهادهای وسوسه کننده از ترکیه و رژیم صهیونیستی ممکن است رویکردهایی علیه روسیه، ایران و ارمنستان در پیش بگیرد که تبلور آن ایجاد اختلال در مسیر ترانزیتی و کریدور شمال به جنوب خواهد بود. بنابراین این سه کشور در کنار هند و چین که سرانجام طعمه آشوب های خیابانی شده باید برای حفظ گرجستان در کنار خود و جلوگیری از پیوستن آن به ائتلاف ناتو، ترکیه، صهیونیست ها و باکو فعالیت های دیپلماتیک و ... خود را تشدید کنند.

نویسنده: احسان موحدیان

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار