۰۷ آذر ۱۴۰۱ ۰۷:۱۶
کد خبر: ۳۰۴۴۳۲

عطنا -  نشست بررسی ابعاد بین المللی اعتراضات ۱۴۰۱ با همت معاونت پژوهشی دانشکده حقوق و علوم سیاسی و با حضور سخنرانان این نشست دکتر سید جلال دهقانی فیروزآبادی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر غلامعلی چگنی زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر مجید عباسی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر حسین سلیمی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و با حضور دبیر نشست، دکتر مجید رضا مومنی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی روز دوشنبه ۳۰ آبان در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

پس از سخنرانی دکتر دهقانی و دکتر غلامعلی چگنی زاده ، دکتر مجید عباسی با بیان این که در سه بخشِ مصادیق، پیامدها و راهکارها صحبت های خود را بازگو خواهد کرد، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در شرایطی تشکیل شد و جانشین نظام پهلوی شد که متحد آمریکا بود و بخشی از سیاست های غرب و آمریکا را در منطقه پیاده می کرد. طبیعی بود که نظام جدید پس از پیروزی، شعارهایی را می داد که خلاف سیاست ها و منافع دولت های غربی و شرقی بود و باعث شد تا دشمنان زیادی داشته باشد. شعار نه غربی و نه شرقی، باعث شد این کشورها تلاش کنند ایران تبدیل به الگویی برای کشورهای دیگر نشود. با مروری در ذهن متوجه می شویم این گونه نزاع ها از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و حتی در زمان جنگ تحمیلی و... رخ داده است. دولت هایی که مخالف ایران هستند برای مقابله با کشوری که بخواهد تبدیل به الگو شود و به بقیه کشورها نشان دهد که می‌توان وابسته نبود ولی پیشرفت کرد، سیاست هایی را اتخاد می کنند. زیرا اگر این الگو برای کشورهای دیگر قابل پذیرش باشد، دیگر نمی توان آن را کنترل کرد. از همان اوایل انقلاب نیز این‌گونه بود‌.

وی گفت: با مروری بر سیاست های ایالات متحده آمریکا، متوجه می شویم که این کشور رقیبی قدرتمند به نام شوروی داشت و کمیته ای را به نام کمیته خطر جاری تشکیل دادند که وظیفه داشت به نوعی از طریق جنگ نرم و دیپلماسی عمومی زمینه فروپاشی اتحاد شوروی از درون را فراهم کند. در سال ۱۹۹۰ این کمیته غيرفعال شد ولی پس از  ۱۱ سپتامبر این کمیته دوباره فعال شد‌. هدف اصلی این کمیته این بود تا کشورهایی که در مقابل سیاست های آمریکا و غرب می ایستند، از درون دچار مشکل شوند. زیرا با بعضی کشورها مانند ایران جنگ مستقیم امکان ناپذیر است و هزینه های بسیار زیادی دارد‌. پس باید جنگ ترکیبی را علیه این کشورها تدارک ببینند‌.

دکتر مجید عباسی: آمریکا جنگ ترکیبی ضدایرانی خود را به پیش می برد/ امید به احیای برجام کاهش پیدا کرده

آمریکا جنگ ترکیبی ضدایرانی خود را با قدرت بیشتری به پیش می برد

وی با تاکید بر این که سال ۲۰۰۶ را سال مهمی برای جمهوری اسلامی ایران می دانم، افزود: در این سال ایران در حوزه فناوری هسته ای پیشرفت بی سابقه ای داشت و در تابستان سال ۲۰۰۶ حزب الله موفق می شود اسرائیل را شکست دهد. به گونه ای بحث محور مقاومت با قوت شکل می گیرد. در نتیجه این موفقیت ها، آمریکا جنگ ترکیبی را که از عمد تدارک دیده است، این بار با قدرت و قوت بیشتری ضد ایران به پیش می برد. ایالت متحده آمریکا در چهار سطح علیه ما اقدام کرده است و الان همزمان هر چهار سطح درگیری را انجام می دهد. در سطح اول اندیشکده های آمریکایی تمام تلاش خود را (به خصوص بعد از فروپاشی شوروی که دشمن اصلی از بین رفت) برای تشدید ایران هراسی، تصویر سازی منفی از جمهوری اسلامی، راه های مقابله با آن، ایجاد تغییرات در داخل ایران، تغییر رژیم و امثال آن کردند. یعنی از یک طرف اندیشکده ها تلاش کردند که بر نمایندگان کنگره، بر دولتمردان، نخبگان و نهایتا از طریق رسانه ها بر افکار عمومی، تاثیر زیادی گذارند. پس اندیشکده ها و بخش نخبگی آمریکا پشت سیاست ضدایرانی این کشور قرار گرفت.

عباسی خاطرنشان کرد: درخصوص حوادث اخیر که اعتراض ها نهایتا به اغتشاش کشیده شد، تمرکز نهادهایی مانند بنیاد دموکراسی آمریکا بر بحث تداوم فشار اقتصادی و تداوم اغتشاشات در ایران است. در گزارش هایی که می نویسند و مواردی که تحلیل میکنند یا... تمرکزشان بر جوان ها است تا چگونه آن ها را به کف خیابان بیاورند. لذا اندیشکده های آمریکایی در این جنگ ترکیبی حضور داشته اند‌. قسمتی نیز سیاست های تحریمی و مالی آمریکا بوده است و تحریم به معنای فشار حداکثری برای آسیب زدن به دولت و مردم، توسعه فقر، توسعه ناامیدی و... است. کمک مالی به مخالفین جمهوری اسلامی گسترده بوده و اثر تحریم ها را هم همه حس می کنیم. بخش دیگری از جنگ ترکیبی، بحث تبلیغاتی و رسانه ای است که در سخنان اساتید عزیز هم بود. در زمینه استفاده از فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای موفق بودند. در این زمینه در جلسه دیگه ای هم مثال زدم که در موفقیت آمریکایی ها در تبلیغات و هجمه رسانه ای همین بس که در حرم شاهچراغ حمله تروریستی صورت می گیرد. عده ای از شهروندان جمهوری اسلامی ایران به شهادت می‌رسند. داعش فیلم را پخش می‌کند و اطلاعیه می دهد که من این عملیات را انجام دادم اما اینقدر هجمه رسانه ای زیاد است که برخی آقایان می گویند این کار جمهوری اسلامی است!

وی تصریح کرد: وقتی ایده های تبلیغات رسانه ای، تشدید تحریم و کمک مالی به مخالفین و غیره را مرور می کنیم متوجه می شویم که اندیشکده ها برای دولت آمریکا تولید فکر کردند که چه بايد کرد. زیرا این سوال پیش می آيد که تحریم ها از کجا آمد و سفت و سخت شد. از همین اندیشکده ها بیرون آمد و بعد گفتند چه کنیم تا با وجود این تحریم ها ایران در جای خود بنشیند. خب حالا اگر تحریم موفق نشد و تبلیغات رسانه ای تا حدی موفق شد که به نظرم بیش از حد هم موفق شده است، مرحله دیگر کمک تسلیحاتی است. شهدای این هفته های اخیر در ایران بر می گردد به کمک های تسلیحاتی که ایالت متحده آمریکا نه به طور مستقیم بلکه از طریق متحدان خود به دشمنان ایران انجام داده است. نمی توان صحبت جان بولتون را منکر شد که اعلام کردمخالفین جمهوری اسلامی را مسلح می‌کنیم. پس وارد یک جنگ ترکیبی شدیم اما این که بخواهیم بگوییم تمام این اعتراضات و مشکلات به ایالات متحده آمریکا و کشور هایی که در ادامه عرض می‌کنم بر می گردد، اشتباه است. بستری در داخل فراهم بوده و مشکلاتی در داخل داشتیم که همه این ها به کشور هایی که مخالف جمهوری اسلامی هستند کمک کرده است. کسانی روی موج سوار می‌شوند و دشمن تصور می کند الان بهترین  فرصت است تا بخواهیم ضربه لازم را بزنیم. مصادیق را اگر عرض کنم بی سابقه است. از بسیاری از کشورها در جریان اعتراضات و اغتشاشات دستگیری داشتیم و سفارت خانه های کشورهای دیگر فعال بودند؛ یعنی افراد دستگیر شده از ملیت های مختلف را در کشور مشاهده می کنید.

دکتر مجید عباسی: آمریکا جنگ ترکیبی ضدایرانی خود را به پیش می برد/ امید به احیای برجام کاهش پیدا کرده

این عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به این که حتی از کشور روسیه در اغتشاشات دستگیری داشته ایم، اظهار کرد: این یعنی دخالت سفارت خانه های خارجی و نقشی که سفارت خانه های خارجی می توانند در دمیدن به این اغتشاشات داشته باشند. رسانه هایی مانند بی بی سی  وایران اینترنشنال به شدت فعال بودند و جالب است که ۲۶۰ کانال ماهواره ای مسائل داخل ایران را با دید براندازی پوشش می‌دهند. در خارج از کشور جمهوری اسلامی ایران را با عراق اشتباه می گیرند یا می پرسند ایران کجای نقشه است و خیلی هم در مسائل سیاسی وارد نمی شوند. اما الان شرایط به جایی رسیده که خواننده آمریکایی هم درباره مسائل داخل ایران ابراز نگرانی می کند. این یعنی رسانه و ماهواره توانسته است در افکار بین المللی این افکار را حتی به غلط جا اندازد‌. این شرایط یادآور اظهارات دختری کویتی به نام نیره بر علیه عراق است. این دختر کویتی در زمان حمله عراق به کویت در سازمان ملل در مورد خشونت ها و فجایعی که ارتش عراق علیه این کشور انجام داد صحبت می‌کند و بعد رسانه ها در مورد آن مانور دادند و این دختر هم خیلی خوب فیلم بازی می‌کند و گریه می‌کند و همه را متاثر می کند.

وی افزود: همین مسئله یکی از مهم ترین دلایل دخالت آمریکا در بحث حمله عراق به کویت بود. البته که اجماع شورای امنیت هم پشت قضیه قرار دارد و هیچکس منکر خشونت ها و جنایت و فجایع صدام نیست. ولی وقتی به بیمارستانی می روند که این دختر مدعی خشونت سربازهای عراقی در آن بود و ادعا کرده بود دستگاه های پزشکی را از روی کودکان بر می داشتند تا انها زودتر از دنیا روند یا بیماران را تیر باران می‌کردند متوجه می شوند همه ادعاها دروغ بوده است. رسانه ها بعدها با پرستاران و پزشکان و با کسانی که در ین بیمارستان کار می کردند یا بیمار بودند، گفت و گو می‌کنند و آنها می‌گویند اصلا این اتفاق نیفتاده است. می خواهم بگویم رسانه چقدر مهم است. گاهی اوقات یک برنامه رسانه ای زمینه را برای اقدام جنگی هم می تواند فراهم کند‌. مثلا صدر اعظم آلمان راجع به مسائل داخلی ما صحبت می‌کند. همه درباره جمهوری اسلامی و مسائل داخلی ایران صحبت می‌کنند. ما اصلی به نام اصل عدم مداخله داریم و در مسائلی که داخل کشور اتفاق می افتد، بقیه کشورها نباید دخالت کنند. البته شرایطی دارد و تحت شرایطی امکان پذير است ولی این شرایط هنوز در جمهوری اسلامی اتفاق نیفتاده است و بلکه خیلی فاصله دارد.

به علت تلاش برای تضعیف ایران از داخل، امید به احیای برجام کاهش پیدا کرده است

عباسی خاطرنشان کرد: از ظرفیت سازمان های بین‌المللی هم بر علیه ایران استفاده شده است. حتی می‌توانیم واژه جنگ جهانی دیپلماتیک را علیه جمهوری اسلامی ایران به کار ببریم. در سازمان ملل متحد برگزاری نشست غیر رسمی شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی ایران توسط آمریکا انجام می شود. جالب است خانم نازنین بنیادی را به عنوان نماینده ایران دعوت می کنند. یا کانادا بانی یک قطعنامه ضد ایرانی در مجمع عمومی می شود. شرایط حقوق بشری کانادا و رفتار زننده آن با بومی ها مشخص است. داعش از آذربایجان وارد ایران شد و همه جمع شدند تا علیه جمهوری اسلامی ایران اقدامی انجام دهند و تمام توانشان را گذاشتند. فضای مجازی، توییتر، تلگرام،اینستگرام تا الان بیش از ۵۰ هزار دروغ درباره ایران در رسانه های معاند منتشر شده است. در حساب های کاربری اینستگرام آموزش ساخت کوکتل مولوتف، سلاح و ... را آموزش می دهند که بی سابقه است. در این شرایط سخت، تحریم های کشور های اروپایی هم اتفاق می افتد و موضعی سخت می گیرند. هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا قبلا دائم در تلاش بود تا مسئله برجام به سرانجام رسد. اما ناگهان می گوید ما یکسری تحریم ها را علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال می کنیم . ظاهرا به علت تضعیف ایران از داخل، امید به احیای برجام کاهش پیدا کرده است. ضعیف شدن و دچار مشکل شدن از داخل، یک پیام به دشمن است که می توانیم بدون توافق با ایران رژیم ایران را هم تغییر دهیم. تداوم این وضعیت باعث تداوم تضعیف جمهوری اسلامی می شود که تضعیف آن یعنی تضعیف تک تک ما که اینجا نشسته ایم. لذا باید در برابر این شرایط بایستیم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه در خصوص پیامدهای اغتشاشات گفت: یکی از این پیامدها به بن بست رسیدن برجام بود. زیرا ضعف داخلی ما را دیدند و قبل از آن آمریکایی ها آماده امضای برجام بودند. اما ناگهان نظرشان برگشت و تحریم ها و فشارها افزایش پیدا کرد زیرا ما از درون دچار مشکلات شدیم. تضعیف دولت یکی از پیامد های اغتشاش های اخیر است. دولتی که به هر حال در این یک سال تلاش کرد تا تمام ضعف های ۱۰ سال گذشته را جبران کند ولی هنوز فرصت کافی نداشته است. تضعیف دولت و تحرکات ضدایرانی حقوق بشری قطعا اتفاق خواهد افتاد. کاهش نفوذ منطقه ای ما، شکاف های قومیتی که همه ملاحظه می کنیم، بی اعتمادی بین دولت و ملت و این ها همه جز پیامد هایی است که به راحتی قابل جمع کردن نیست. عزم و اراده شدیدی نیاز است. معتقدم چند راهکار را می توانیم مد نظر قرار دهیم. این دخالت ها به عنوان نقض حاکمیت ملی و نقض اصل عدم مداخله در امور داخلی کشورها باید پیگیری شود. معتقدم وزارت امور خارجه و دستگاه های مسئول باید در مجامع بین‌المللی و نهاد های حقوقی بین‌المللی از ظرفیت خود استفاده بکنند و پیش از این که اجازه دهند کشور های دیگر علیه ما طرح دعوا یا اقامه داشته باشند، خود مسئولان مانع این قضیه شوند. نماینده ما در سازمان ملل باید مانع تصویب قطعنامه های ضدایرانی شود و دخالت ایالت متحده آمریکا و بقیه کشورها را محکوم کند. این حوادث محصول جنگ شناختی است. راهبرد مقابله با این جنگ شناختی ذهن و فکر و عقل همه ما را مورد نظر قرار داده است و این ما را ناامید می کند.

سفارت خانه های ایران فعال تر شوند و رایزنی را بیشتر کنند

دکتر عباسی در پایان گفت: راهبرد مناسب برای مقابله، تبیین دستاورد های انقلاب اسلامی ایران است. البته من منکر مشکلات و مسائل داخلی نیستم. همه کشورها این مشکلات را دارند. اگر منصفانه نگاه کنیم می‌بینم جمهوری اسلامی ایران دستاوردهای زیادی دارد و دوست و دشمن به آن اذعان دارند. در نبرد با رسانه های بین‌المللی و ماهواره ای توفیق نداشته ایم. باید در حوزه رسانه در داخل و خارج از کشور برنامه دقیق تری داشته باشیم. صدا و سیمای ما نیز باید در حوزه اخباری که در اختیار مردم قرار می‌دهد‌ و هم در حوزه بین‌الملل توجه بیشتری داشته باشد. در سفارت خانه های جمهوری اسلامی ایران این‌که سفیر صبح به اتاقش برود و بعد از ظهر به محل اقامتش برگردد، پذیرفته نیست‌. باید سفارت خانه ها فعال تر باشند و رایزنی را بیشتر کنند. واقعیات باید برای مردم تبیین شود تا در عین این که مشکلات داخلی داریم، تفرقه درون خانوادگی رخ ندهد و باید مشکلات را حل کنیم. دخالت های خارجی به هیچ عنوان اوضاع را بهتر نمی کند. خارجی ها هیچ کدام دلسوز من و شما نیستند. حضور آمریکا در عراق و افغانستان و هر جایی که بوده، به جز بدبختی و بیچارگی و عقب ماندگی هیچ چیز نداشته است. باید این را به مردم بگوییم و نه این که منکر مشکلات شویم. در دنیای آینده دولت هایی موفق خواهند بود که فضای مجازی را فراموش نکنند. باید حتما برای جنگ در فضای مجازی و رسانه ای و ماهواره ای، استراتژی مشخص داشته باشیم تا بتوانیم بحران فعلی را با موفقیت پشت سر بگذاریم.

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار