۰۶ آذر ۱۴۰۱ ۰۷:۳۰
کد خبر: ۳۰۴۴۲۷

عطنا - رهبر انقلاب در سخنرانی دیروز خود از حفظ آمادگی کشور برای غافلگیر نشدن سخن گفتند و سه مصداق کلی برای آن آوردند:

۱_ قفقاز
۲_ شرق کشور
۳_ غرب آسیا

علت تاکید بر قفقاز آن است که در این منطقه الهام علیف سعی خواهد کرد با ایجاد دالان زنگه‌زور و اتصال آن به خط لاجورد احیای جاده ابریشم را در قالب طرح امریکا و غرب مدیریت کند تا علاوه بر حذف ایران از این مسیر ، مدیریت و امنیت این جاده نیز در دستان امریکا و ناتو باشد و هر زمان اراده کنند مسیر آن را مسدود کنند.

مورد دوم نیز معطوف به حلقه‌ی مسجد مکی زاهدان به رهبری عبدالحمید اسماعیل زهی است که بعد از جمعه سیاه زاهدان در هر تریبون نماز جمعه در حال تحریک طایفه بلوچ و اهل سنت بلوچستان است که این خود بستر ناأمنی و نفوذ گروه های تروریستی همچون جیش العدل را در این مناطق به دنبال خواهد داشت.

اهمیت سیستان و بلوچستان نیز در کریدور شمال - جنوب و جنگ راه‌ها تحلیل می‌شود و سه زیرساخت حیاتی ایران یعنی بندر چابهار، پایگاه فضایی چابهار (در حال ساخت و توسعه) و پایانه نفتی گوره _ جاسک در آن قرار دارد.

با توضیحات بالا هدف از عدم غافلگیری در شرق و قفقاز مبرهن است. ناگفته نماند با شبکه‌ای که عبدالحمید در استان های مرزی که اکثریت اهل سنت در آنها ساکن هستند برای خود به وجود آورده است ما در تریبون نماز های جمعه این استان ها نیز شاهد تحریک مردم سنی مذهب توسط برخی ائمه جماعات اهل سنت هستیم.

مضاف بر اینکه بازنده اصلی پیاده سازی ایدئولوژی تکفیری و سلفیتی که هم‌اکنون عبدالحمید و ماموستاها در غرب کشور عهده دار آن شده‌اند مردم سنی مذهب آن مناطق خواهند بود چرا که علاوه بر اینکه نأامنی بیکاری و ریسک تجارت را بالا خواهد برد و باعث فقر و تورم می‌شود بودجه و پولی که قرار بوده است صرف آبادانی ، ساخت_ساز و رفاه بیشتر شهروندان این مناطق شود حالا در جهت برقراری امنیت و امنیتی شدن بیشتر آن استان ها هزینه خواهد شد.

اما مورد سوم غرب آسیا است که مقام معظم رهبری فرمودند آنجا نیز برای ما مهم است و نباید غافلگیر شویم این گزاره به کجا اشاره می‌کند؟!

برای تعمیق بیشتر در این بحث لازم است یادآوری شود که رهبری از نقشه امریکایی ها برای حمله و سرنگونی حکومت ها در لیبی _ سودان _ سومالی _ عراق _ سوریه _ لبنان قبل از حمله به ایران نیز در سخنرانی خود سخن گفتند. طبیعتا غرب آسیا به سه کشور آخر یعنی عراق _ سوریه _ لبنان اطلاق می‌شود جایی که به آن کشور های عضو هلال شیعی و عمق استراتژیک انقلاب اسلامی نیز گفته می‌شود.

در عراق بعد از حذف موقت مقتدی صدر از سیاست ائتلاف نوری المالکی نخست وزیر سابق عراق که شهروند ایران نیز می‌باشد توانست محمد الشیاع السودانی را به نخست وزیری برساند و مصطفی الکاظمی را کنار بزند ریاست السودانی بر دولت عراق پیروزی مقاومت در این کشور بود اما قبل از الکاظمی، نخست وزیر عادل عبدالمهدی نیز به دلیل سیاست گردش به شرق توسط کودتای سیاسی جوکر های کف خیابان استعفا داد و از قدرت کنار رفت حال السودانی نیز تمایلاتی به سمت مراوده و گردش به شرق از خود نشان داده است.

در سوریه نیز از بعد از شکست داعش و آزادسازی استان حلب و بزرگراه M5 اوضاع در این کشور آرام است و حکومت اسد مشغول به تامین امنیت بیشتر و بازسازی خود است.

رهبری در سخنرانی امروز خود از ایران به عنوان چهارراه جهانی و منطقه سوق الجیشی یاد کردند. اهمیت عراق و سوریه نیز در امتداد همین سخن ایشان است و جاده ابریشم هنگام عبور از ایران باید از طریق عراق و سوریه به مدیترانه برسد و در واقع تسلط فرمانده‌ی شهید بر دیرالزور سوریه و ایجاد پایگاه موشکی امام علی در شرق آن کشور نیز به دلیل جنگ راه‌ها و تامین امنیت این کریدور باید بررسی شود.

در لبنان نیز مهمترین پرونده‌ی بالقوه‌ای که می‌توانست حزب الله را با اسرائیل وارد جنگ کند در دوره نخست وزیری یائیر لاپید حل شده است و پرونده میدان گازی کاریش بسته شده است البته با روی کار آمدن دوباره نتانیاهو در اسرائیل عاقبت و سرانجام آن توافق نیز خوشبینانه بنظر نمی‌رسد.

اهمیت لبنان نیز به دلیل استراتژی شمشیر داموکلیس جمهوری اسلامی است که دو گروه حزب الله و جنبش أمل لبنان عامل و مجری آن بشمار می‌رود و هر گونه صدمه و تضعیف این دو گروه استراتژی تهاجمی نظام در مقابل رژیم اسرائیل را پرهزینه تر خواهد کرد.

پس روشن است که ممکن است در سه کشور عراق _ سوریه _ لبنان اتفاقاتی بیفتد که رهبری انقلاب از لزوم هوشیاری برای عدم غافلگیری در این منطقه سخن گفته‌اند.

در پایان سه منطقه قفقاز ، شرق ایران و غرب آسیا همگی مسیر های اقتصادی و تنفس های جمهوری اسلامی به شمار می‌روند و انسداد آنها انسداد تنفس ایران خواهد بود.

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار