۰۵ آذر ۱۴۰۱ ۰۹:۳۳
کد خبر: ۳۰۴۴۲۵

عطنا - تاکتیک دروغگویی شبکه سعودی ایران اینترنشنال را می توان از این دروغ تا دروغ بعدی نامید، یعنی این قدر دروغ بگو تا طرف مقابل فرصت پاسخ نداشته باشد.

بررسی شیوه پخش اخبار در شبکه های تلویزیونی آمریکا به وضوح نشان می دهد که سیستم پخش خبر ایران‌اینترشنال کپی‌برداری شده از سیستم پخش خبر شبکه تندرو و دست راستی فاکس‌نیوز است.

هدف این سیستم که فرهنگ خشم (outrage culture) نامیده ‌می‌شود، ایجاد خشم به طور ممتد است. تلاش می‌شود روی هر موضوعی بیشتر از یک تا چند روز کار نشود و به سرعت روی موضوع تازه ای تمرکز شود. 

اما علت چیست؟ نام این تکنیک Gish Gallop است که توسط فردی به نام Gish در مناظره‌ها استفاده می‌شد. شیوه مورد استفاده در این تکنیک این است که در مدت زمان کوتاه آنقدر حرف بی پایه و اساس بگویید که طرف مقابل اصلا فرصت پاسخگویی نداشته باشد. سپس عدم پاسخگویی را به عنوان نشان حقانیت خود ارائه دهید.

لذا روی یک موضوع تا وقتی ایجاد خشم می‌کند مانور داده می‌شود، اما به محض اینکه احساسات جای خود را به منطق دهد، بلافاصله موضوع فراموش شده و موضوع جدیدی به عنوان سوژه خشم انتخاب می‌شود.

تکنیک دیگری که ایران‌اینترنشنال از فاکس‌نیوز کپی برداری کرده، شیوه اجراست. در شبکه‌های خبری حرفه‌ای، مجری صرفا خبر را به مخاطب منتقل می‌کند. این‌که «معنی» خبر برای مخاطب چیست، آیا این خبر خوب است یا بد؟ این به خود مخاطب واگذار می‌شود.

اما فاکس‌نیوز و ایران اینترنشنال علاوه بر اعلام خبر معنی و تبعات احساسی آن را نیز برای مخاطب تعیین می‌کنند. به عنوان مثال مجری ممکن است بگوید «این خیلی وحشتناکه!» یا در مواجه با یک خبر به وضوح غمگین یا شاد شود.

مزیت این کار برای شبکه ای تندرو همچون ایران اینترنشنال این است که مخاطب هنگام تماشا نیاز به فکر کردن و تحلیل ندارد. شما می‌توانید لم بدهید، مغز خود را خاموش کنید، و صرفا تماشا کنید. در نتیجه تماشای ایران‌اینترنشنال از تماشای بی‌بی‌سی کمتر «خسته‌کننده» است و همین باعث جذب مخاطب بیشتر می‌شود.

در این رسانه اخبار با این پیش‌فرض‌ها انتخاب می‌شوند، مجری‌ها با این پیش‌فرض‌ها اخبار را ارائه می‌دهند، مهمان‌ها و موضوع بحث با این پیش‌فرض‌ها انتخاب می‌شوند، و حتی در مناظره‌ها مجری به وضوح سوگیری می‌کند.نتیجه این‌ها خشم و بی‌فکری خواهد بود.

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار