عطنا -دکتر اسماعیل قادری استاد مدیریت گردشگری دانشگاه علامه طباطبائی معتقد است: «یکی از مهمترین فاکتورها که تاثیر زیادی در گردشگری دارد؛ توسعه مناسبات سیاسی و کاهش تنش هاست.»
دکتر اسماعیل قادری استاد مدیریت گردشگری دانشگاه علامه طباطبائی در رابطه با رمز موفقیت قطر در جذب گردشگر گفت: «قطر از اوایل سال ۲۰۰۰ یعنی بیست سال پیش مشاوری را به عنوان رئیس سازمان گردشگری به کشور خود آورد و تمام طرح ها و برنامه های قطر را در چهارچوب گردشگری طراحی و برنامه ریزی، کارشناسان نیروی انسانی را تربیت کردند و میتوان گفت در پشت اتفاقاتی که در این حوزه در قطر می افتد برنامه ای بیست ساله وجود دارد و قطر بر اساس همان برنامه افق بیست ساله به این نقطه رسید که توانسته مسابقات جام جهانی را به عنوان یکی از بخش های اصلی این برنامه برگذار کند و این برنامه بلند مدت معمولا چیزیست که ما در کشورمان نداریم و حتی در صورت مطالبه، اجرایی نشده است.»
او افزود: اکثر گردشگرهایی که برای مسابقات جام جهانی به کشور میزبان می روند از لحاظ ویژگی های فرهنگی، رفتاری، نوع امکانات تفریحی و سرگرمی، تقاضاهایی را دارند که در کشور ما پذیرفتنی نیست. یعنی ما توان ارائه خدمات به آنها را نداریم. البته یک بحث اساسی دیگر این است که علیرغم قول مسئولان برای آماده سازی کیش و انتقال مازاد گردشگران قطر به کیش؛ منطقی نیست که توقع داشته باشیم آماده سازی خطوط هوایی و هتل ها در عرض یک الی دو ماه تمام شود. از دید من ایران باید همزمان با قطر تغییرات و آماده سازی ها را شروع می کرد تا بتواند در این برهه بخشی از گردشگرهای حاضر در قطر را جذب کند.
وی تصریح کرد: با این حال ایران به دنبال جذب مسافرینی که وارد قطر میشوند بود و تلاش داشت تا از اشباع شدن هتلهای آنها برای جذب گردشگر استفاده کند، اما قطر کشتی های توریستی آورد و کمبودهای مربوط به اقامتگاه در قطر حل شد، به همین خاطر نیازی به بازوی کمکی نداشت که ایران وارد عمل شود. نکته دیگر در این رابطه شرایط خاص کشور ما در دو ماه اخیر، تشدید تحریم ها و ابزار قدرتی است که در دست کشورهای بزرگ هست. این به نوعی موجب قطع امید از قابلیت جام جهانی قطر برای جذب گردشگر در ایران شده، چرا که اگر مقصدی دچار چالش و بحران درونی باشد؛ مقصد خوبی برای گردشگران به حساب نمی آید، چون آنها به دنبال آرامش اند.
دکتر قادری گفت: «مسلمانی ایران بسیار متفاوت با قطر، امارات، کویت و حتی عراق است. در واقع نظام حکومتی ما اسلامی است اما در مورد سایر کشورهای اسلامی این طور نیست. جمهوری اسلامی به دنبال این است که تمام ابعاد و ویژگی های زندگی انسانی که در اسلام بیان شده را در جامعه پیاده کند. گردشگرانی که به قطر آمدند و اکثرا جوان هستند به دنبال پوشش، رفتار، تفریحات و سرگرمی هایی هستند که ما قصد ارائه دادنش به آنها را نداریم؛ در نتیجه شرکت هایی که این تورها را برگذار میکنند و مسافرین را می آورند و عمدتا هم غربی هستند ترجیح میدهند ایران را به عنوان اولویت برای اقامت انتخاب نکنند.»
وی افزود: آزادی پوشش و سرگرمی و برخی رفتارهای اجتماعی در کشور ما غیر قابل قبول است. رفتارگردشگران اروپایی که سالخورده هستند با گردشگرانی که جوان تر هستند بسیار متفاوت است. گردشگران جوان عمدتا با دوستانشان و به صورت مجردی مسافرت می کنند در نتیجه سازگاریای با فرهنگ و رفتار ما ندارند، پس بهترین راه این است که ما این نوع گردشگران را جذب نکنیم.
قادری ادامه داد: در برابر این چالش راه حلی که وجود دارد این است که به دلیل تفاوت جامعه ایران با سایر کشورها ما باید بر روی گردشگران دیگری سرمایه گذاری کنیم، مثلا گردشگری خانواده که البته در این بحث ما برای خدمات رفاهی به کودکان مشکل داریم یا گردشگری سالخوردگان یعنی افرادی که به سن بازنشستگی رسیدند هدف ما باشند. یکی از مهمترین فاکتور ها که تاثیر زیادی در گردشگری دارد؛ توسعه مناسبات سیاسی و کاهش تنش هاست اگر این اتفاق رخ ندهد حتی با فراهم کردن تمام شرایط؛ توسعه اتفاق نمی افتد و گردشگری جذب نمیشود.
وی در آخر گفت: «اعتقاد من این است که در بحث سیاست گذاری توسعه گردشگری نمیتوان ایران را با هیچ جای دنیا مقایسه کرد. سیاست های ایران خاص خودش است و به همین دلیل ظرفیت محدودی دارد و این ظرفیت در صورت نبود بحران ها و تحریم ها به ۱۴ الی ۱۵ میلیون نفر گردشگر در سال می رسد اما فراتر از این نمیرود.»
عطنا را در شبکههای اجتماعی دنبال کنید: