۲۸ آبان ۱۴۰۱ ۱۰:۱۹
کد خبر: ۳۰۴۴۰۲

عطنا - مراسم اختتامیه پنجمین دوره رویداد تخصصی کارآفرینی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی با نام "چکاوک پلاس 1401" در 25 آبان 1401 در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی برگذار شد.

در این مراسم هشت گروه به مدت 3 دقیقه ایده های کار آفرینی خود را مطرح کردند و در پایان مراسم از نفرات اول تا سوم تقدیر شد. داوران این مراسم آقایان دکتر مقدم، مهندس گودرزی و دکتر نقی زاده بودند. پس از داوری تمام طرح ها، تیم هومیک و روآپ با هم مقام سوم، تیم ضربان یاب مقام دوم و تیم نیترو تلنت مقام اول این مراسم را از آن خود کردند. ایده های کار آفرینی گروه های شرکت کننده به شرح زیر بود:

کامرانی نماینده گروه ضربان یاب به عنوان اولین تیم بیان کرد که گروه ضربان یاب به دنبال راحت تر و ارزان تر کردن ارتباط بین مدرسه، مراکز درمانی و والدین است. دانش آموزانی هستند که اختلال یادگیری دارند، بین 1 تا 3 درصد جمعیت مدارس را تشکیل می‌دهند و ما در شناسایی آنها مشکل داریم؛ راه حل این است که یک پلتفرم متفاوت ارائه شود. والدین یا معلمین از طریق لود کردن عکس و یا ویس های کودک با ضربان یاب ارتباط می گیرند و ضربان یاب از طریق هوش مصنوعی غربالگری اولیه را انجام و پس از شناسایی اختلال وارد پروسه درمان می شود. در این مرحله برای کودک پرونده الکترونیک تشکیل و گزارش دائم به پدر و مادر ها داده می شود.

وی گفت: «رقبای ضربان یاب در حال حاضر به صورت جزیره ای و سنتی در حال فعالیت هستند اما منتظر والدین می مانند. در پلتفرم ما؛ ما به سمت بچه ها می رویم. مزیت رقابتی ما این است که کیفیت آموزش مدارس تغییر می‌کند، نتایج بهتر می شود. مدل درآمدی ما به دو صورت مستقیم و خرید اشتراک و یا به صورت کمسیون با مدارس و مراکز درمانی در ارتباط هستیم.»

وی افزود: در 5 ماه گذشته در شهر سبزوار خانه کودک تاسیس شد و در حال فعالیت هستند. با والدین و بچه ها در ارتباط و نیاز های آنها را شناسایی میکنند و بر اساس تجربه و تخصص تیم معتقدند که می توانند برابری آموزش برای دانش آموزان فراهم کنند. سرمایه مورد نیاز برای آماده سازی 200 میلیون تومان است. این پلتفرم قرار است بر اساس وب و اپلیکیشن باشد در روند کار هوش مصنوعی هنوز به کار گرفته نشده ولی پس از پیشرفت این ویژگی اضافه خواهد شد و مشاوره ها به صورت آنلاین و حضوری انجام می‌شود.

فهیمه شجاعی از تیم گیمی فای در رابطه با طرخ خود گفت: « گیمی فیکیشن از روش های بازی و بازی وار سازی آموزش برای محتوای کتاب های درسی استفاده میکند. ما مشکلاتی را شناسایی کردیم و راه حل هایی ارائه داده ایم. ما باید بتوانیم اپلیکیشن یا بازی ای را طراحی کنیم که در آن سناریوی بازی از طریق یک الگوی مراحل طراحی آموزشی است، آموزش تدریجی در آن وجود داشته باشد، مبتنی بر داستان سرایی و دارای شخصیت و سفر ماجرا جویانه باشد؛ در کنار محتوای درسی بچه ها مهارت های زندگی را یاد می گیرند و می توانند از تیم استفاده کننده. جامعه هدف خانواده ها و در ابتدا مدارس غیر انتفاعی و پس از آن سایر مدارس هستند. ما رقبا را شناسایی کردیم و در داستان سرایی و مبتنی بر مطالب آموزشی بودنمان با انها تفاوت داریم. سرمایه مورد نیاز برای شروع 200 میلیون است و تا پایان سال سوم 50 هزار مشتری فعال و پایان سال پنجم به 3 میلیون مشتری فعال می رسیم. کودکان در حال حاضر نیز از فضای مجازی استفاده می کنند و این قابل پیش گیری نیست اما ما میتوانیم این استفاده را مدیریت و هدفمند کنیم.»

مشاهری از نیترو تلنت به معرفی تیم خود پرداخت و بیان کرد: «عنوان ایده ما شناسایی و مدیریت استعداد کودکان 7 تا 12 سال است. همه می دانیم استعداد یابی دغدغه اصلی امروزه پدر و مادرها است و آنها زمان و انرژی زیادی را صرف این کار می کنند اما سوال اینجاست که این انرژی و هزینه همیشه نتیجه مطلوبی به دنبال دارد؟ متاسفانه خیر. به دلیل تنوع زیادی که امروز در این زمینه وجود دارد پدر و مادرها در انتخاب درست دچار اشتباه می شوند آنها تلاش دارند تا گزینه های زیادی را در اختیار فرزندان قرار دهند اما تنها به مواردی توجه دارند که خودشان به آن علاقه مند هستند و کودکان را به تمام آن کلاس ها می فرستند و تصور می کنند تمام کاری که می توانستند را انجام دادند اما این نه تنها استعداد یابی نیست بلکه دیکتاتوری خیر خواهانه است. نیترو تلنت کمک می کند تا در این مجموعه با ابزارهای جامع و چند وجهی ای که طراحی کردیم استعداد فرزند را شناسایی و به علایق و ویژگی های شخصیتی آنها توجه می کنیم. یک گزارش جامع از ارزیابی های به عمل آمده به والدین می دهیم و راه حل روشن و مشخص را برای مسیر رشد و توسعه فرزندشان در اختیار آنها قرار می دهیم .»

وی افزود: « شاید این طور به نظر برسد که بسیاری از مراکز مشاوره و استعداد یابی این کار را انجام می دهند اما مزیت رقابتی ما این است که بر خلاف آنها شغل یابی نمی کنیم و پیش بینی نمی کنیم که کودک در چند سال آینده کجا و در چه شرایطی قرار دارد و یا چه شغل های جدیدی اضافه می شود. ما کودک را برای موفقیت‌، تصمیم گیری و انتخاب درست در تمام مراحل زندگی آماده می کنیم. هزینه ی صرف شده تا به امروز 500 میلیون تومان بوده و مدل در آمدی ما به صورت فروش مستقیم است و در ازای 2 میلیارد تومن سرمایه در خواستی ما حاضریم 30 درصد از سهام استارت آپ را آزاد کنیم و پیش بینی کردیم طی یک سال می توانیم نیم درصد از سهم بازار را به دست بیاوریم. این 500 میلیون صرف طراحی مجموعه ابزاری شده که مقداری را خودمان طراحی و مقداری را از سایر از کشور به دلار تهیه کردیم. بخشی از هزینه نیز صرف طراحی سایت شده و بازار یابی برای سایت انجام شده. ابزارهایی که تهیه کردیم را هنجار یابی کردیم و با محیط ایرانی تطبیق دادیم و هزینه متخصص را پرداختیم. و استعداد کودکان در پنج حوزه زیبا شناختی ، موسیقی، ورزشی، منطقی شناختی و کاوش گری شناسایی شده است.»

برندگان چکاوک پلاس 1401 انتخاب شدند
نجمه محمودی از گروه دایان گفت: « گروه دایان به دنبال بهبود سلامت روان سالمندان است چرا که جامعه ما رو به سالمندی می رود و سالمندان به علت باز نشستگی احساس نامفیدی، مشکلات خواب و اطرافیان را از دست دادند و دچار ناراحتی هستند. راه حل فعلی جامعه کلینیک های روانشناسی، سازمان های بهزیستی و خانه سالمندان است اما پیشنهاد ما استفاده از مشاوران و روان سنج هایی است که با آنها صحبت کنند، ارزیابی کنند و مشکلات روانی آنها را پایش کنند و با آنها هم صحبتی کنند تا روند بهبود انجام شود. ما گروه های درمانی ای را داریم و برای آنها دورهمی هایی را اجرا می کنیم همچنین یک پکیج ویژه داریم که هر چه سازمان به پیش رود خدمات پکیج بیشتر می شود و پس از هر مراجعه ارزیابی انجام می شود. مزیت رقابتی ما شناخت دقیق از تحولات سالمندی و بهره گیری از دانشجویان فارغ التحصیل علامه است. درآمد مستقیم ما از جلسات مشاوره ای که برگذار و درآمد غیر مستقیم ما حق کمیسیونی است که از معرفی روان شناسانی که به سالمندان معرفی می کنیم دریافت می کنیم است. رقبای ما خانه سالمندان و کلینیک های روان شناسی هستند اما خلع این ها فعالیت هایشان است که جامع و متمرکز نیست و ارزیابی جامع و کاملی برای عملکردشان ندارند. هزینه ها صرف دفتر، دستمزد نیروی انسانی، طراحی سایت، تجهیزات دفتر و ... است. هدف در این طرح بیشتر هم صحبتی با سالمند است تا خلع تنهایی آنها را پر کند.»
 
سیاوش دماری از گروه قطبینش گفت: «کار قطبینش هدایت هوشمند شغلی است. ما در جامعه مهندسانی را می بینیم که به دلیل هدایت نشدن به سمت مسافرکشی رفته اند. قطبینش یک پلتفرم هوشمند است  که وظیفه شناسایی استعداد افراد با استفاده از هوش مصنوعی را دارد تا مسیر توسعه مهارتی را طراحی کنیم. بسیاری از افراد شاغل از شغل خود راضی نیستند. مزیت رقابتی ما آزمون هوشمند است که بر خلاف سایر تست های روانشناسی برای همه یک سوال یک سان را نشان نمی دهد و با توجه به پاسخ به سوال قبلی؛ سوال بعد طرح می شود. ما به دو روش کسب درآمد داریم؛ روش اول مستقیم که می خواهیم مدل را بفروشیم و روش بعدی کار با شرکت های مختلف از جمله جابینا و جاب ویژن و... باشیم.

وی افزود: جامعه هدف ما افراد 19 تا29 سال، محصلین کشور و بیکارانی که قبلا شاغل بودند را در بر می گیرد. ما قرار است داده هایی را جمع آوری کنیم و حداقل 20 تست روانشناسی را به کار ببریم که دیتای بزرگی می شود و ما روی حمایت معنوی دانشگاه حساب می کنیم . یکی از مزیت های این مدل این است که ماشین قرار نیست خسته شود و به مرور زمان دیتای بیشتری دریافت می کند و پیش رفته تر می شود و تخمین ما این است که طی یک سال می توانیم مدل را به بهره برداری برسانیم. سرمایه درخواستی ما برای دیتای اولیه 20 تا 30 میلیون است اما برای خرید دیتا حدود 200 میلیون نیاز داریم و در این رابطه براورد دقیقی در دست نیست.»

نماینده گروه روآپ طرح خود را اینگونه مطرح کرد که داستان از آنجایی شروع شد که من عاشق مادر شدن بودم تا اینکه خواهر زاده من به دنیا آمد و فهمیدم سخت ترین کار دنیا همین مادر شدن است روآپ آمده تا یک اپلیکیشنی باشد برای مادران چون آنها قبل از مادر بودن انسان اند و حال خوب آنها حال خوب خانواده است. ما 20 تست از مادرها در مکان های متفاوت گرفتیم و فهمیدیم از قضتاوت آدم ها می ترسند، دچار روزمرگی هستند، توقع از آنها زیاد است، دائم در حال فداکاری هستند، درک نمی شوند و تصور می کنند جوانی آنها در حال گذر است. اپلیکیشن ما ارتباطی در قالب هوش مصنوعی با مادر برقرار، مشکل مادر را شناسایی و او را در یک کتگوری می برد و و به مادر خدمات رسانی میکند تا به نیاز خود برسد.

وی ادامه داد: «مزیت رقابتی ما زیاد است برای مثال پروفایل تخصصی ای که قرار می دهیم مانند گهواره و مادرشو نیست که بگوید زهرای عزیز خوش آمدی، ما کاربر را می شناسیم، شبکه اجتماعی تعاملی ما مانند نی نی سایت زرد نیست، آدمهایی که هم درد هستند در قالب گروه درمانی در تحت حمایت قرار می گیرند و متخصصین حواسشان به آنها است. ما پشتیبانی در مسیر داریم و نوتیفیکیشن می فرستیم تا مادر کار های خود را فراموش نکند. تنظیم تعامل با همدل داریم اما مانند ایمپوی نیستیم که تنها دوران قاعدگی برایمان مهم باشد و در تمام مراحل باید همراه باشد. کسانی که از سال 90 به بعد صاحب فرزند شدند گروه هدف ما هستند. رقبای ما گهواره، مادرشو، ایمپوی و... هستند.»

برندگان چکاوک پلاس 1401 انتخاب شدند

وی افزود: «هزینه های ما برای فضای اشتراکی، تبلیغات و دیجیتال مارکتینک صرف می شود و نقطه رسیدن به هدف دو سال و سه ماه است. ما محدودیت زمانی نداریم و می خواهیم مادر شنیده شود پس می پرسیم می خواهی ویس دهی یا تایپ کنی؟ نیازت را فهمیدی یا لازم داری من کمکت کنم؟ و پس از نیم الی یک ساعت مشاوره رایگان با هوش مصنوعی وارد یک کتگوری می شود تا با افراد هم درد خود تحت عنوان گروه درمانی با نیروی انسانی آموزش ببیند و کار نیروی انسانی ما بسیار حساس است باید از متخصصینی استفاده کنیم که در زمینه های مورد نیاز فعالیت می کنند در ابتدا کار را با یک گروه 100 نفره شروع می کنیم و بستگی دارد تا کجا پیشرفت کنیم.»

شیوا عابد از گروه هیرو گفت: «هیرو اپلیکیشنی است که ما برای مشکلات جامعه طراحی کردیم. نپرداختن جامعه و برنامه ریزان آموزشی به سواد حرکتی مشکلی بود که ریشه در بازتاب های نوزادان و تبدیل آن به قابلیت های بنیادی و سپس حرکت های تخصصی دارد. الفبای آن و بازتاب هایش در نوزادان 1 تا 3 سال شکل میگیرد که 80 درصد رشد مغر را در آن دوران داریم و در جامعه برنامه منسجمی برای آموزش آن نداریم. مادران از اهمیت و چگونگی آموزش به نوزاد آگاه نیستند، در یک جامعه هم در زمینه قهرمان پروری و حرکات تخصصی فشار و هزینه فرصت از دست رفته را به نوجوان می دهد که در فرصت 1 تا 3 سال و 3 تا 6 سال به آن می پرداخت و ما متاسفانه چنین چیزی نداریم و برای زنگ ورزش برنامه ریزی مناسبی وجود ندارد. اما راه حل ما این است که برنامه آموزشی منسجمی برای تقویت و هدایت بازتاب ها طراحی کردیم و اینکه چطور در 3 سال دوم آن را تبدیل به قابلیت های بنیادی کنیم و بعد چطور به قابلیت های تخصصی تبدیل شود خروجی هر یک از این 3 سال پرونده سواد حرکتی می شود که مبنای تصمیم گیری برای هدایت استعداد های ورزشی می شود. برای استفاده نوجوانان از سنجش ها در زمینه قهرمان پروری تا به حال چیزی وجود نداشت. مزیت رقابتی ما در قالب طراحی انجام شده است. برای کودکان 1 تا 3 سال نیازهای رشدی را در چهار دوره شش ماهه‌ی نیاز رشدی حرکتی، زبانی، هیجانی و شناختی تقسیم بندی کردیم و فعالیت ها طرح ریزی شده. پرسشنامه ها را مادران پر می کنند و بسته به نمره ای که به دست می آید یکسری فعالیت ها پیشنهاد می شود جامعه هدف ما آموزش و پروش در بلند مدت است اما در 6 ماه اول 26 هزار نفر هدف ما هستند و امیدواریم که جامعه به این باور برسد که هرکس می تواند قهرمان خودش باشد.»

پوریا سنجری از تیم هومیک بیان کرد: « ایده هومیک از یک نیاز شروع شد نیازی که کار فرما و یا هرکس زمانی که یک زمین برای ساخت خانه دارند احساس می کنند و سوال ایجاد می شود که آیا خانه ای که در آن زندگی می کنیم برای ما ساخته شده یا خیر؟ و یا آیا این خانه ها حال وهوای خوبی به ما می دهد یا خیر؟ پس مسئله ما از یک پرسش میدانی شروع شد و متوجه شدیم اکثر مردم از محل زندگی خود راضی نیستند. ما اطلاعات را دسته بندی کردیم و به یک نتیجه کلی رسیدیم که ما چند کار فرما داریم و هرکدام سلیقه خود را دارند و به تبع چند طراح داریم که هر کدام سبک طراحی خود را دارند. هومیک این ها را دسته بندی می کند و پس از دسته بندی های انجام شده و تحلیل های شناختی و تست شخصیتی آنها را به معمار های مورد نظر وصل می کند و در فاز بعدی این پروژه ما با اطلاعات به دست آمده و هوش مصنوعی خودمان خانه را متناسب با نیاز کار فرما طراحی می کنیم. مزیت های ما این است با نیاز روانشناسی و بررسی آن، خانه را باب میل کارفرما طراحی کنیم نه باب میل معمار و حق انتخاب کار فرما بیشتر شود. جامعه هدف ما کسانی هستند که پول دارند و قصد طراحی زمینی را دارند. ما هزینه ها را دسته بندی کردیم و در یک برنامه سه ماهه مرتب کردیم و به این نتیجه رسیدیم که ما در سال اول هزینه هایمان سر به سر خواهد شد و در آمدی که داریم به ازای هر بار استفاده از برنامه است. رقبای ما پلتفرم هایی است که دفاتر معماری از آنها برای تبلیغ استفاده می کنند. ایده اولیه این کار سال پیش داده شد و هومیک با یک تحقیقات گسترده از ترکیب تیم روانشناسی و معماری شروع به کار کرد. ایده اولیه با تست شخصیت شناسی نمو شروع و با دیتایی که به دست می آوریم، می بینیم کدام سبک ساختمانی مناسب کدام فرد است. ما رقیب مشابه نداریم اما سایت معرفی معمار داشتیم.»

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار