۲۵ آبان ۱۴۰۱ ۰۷:۴۹
کد خبر: ۳۰۴۳۹۶

عطنا - با گذشت چند روز از انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا در نهایت کنترل مجلس سنای کنگره این کشور باز هم در اختیار دموکرات‌ها قرار گرفت. حزب دموکرات آمریکا در دو سال گذشته در مجلس نمایندگان و همچنین در سنا اکثریت را در اختیار داشته که این موضوع به بایدن دموکرات در تصویب قوانینی که می‌خواسته کمک کرده است.

دموکرات‌های آمریکایی توانستند با کسب ۵۰ کرسی، جمهوری‌خواهان را با ۴۹ کرسی شکست دهند و کنترل این مجلس کنگره آمریکا را به دست بگیرند.

رابطه ایران با آمریکا فراحزبی است/ نتیجه انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا احیای برجام را سخت‌تر می‌کند

هنوز نتیجه انتخابات مجلس نمایندگان معلوم نشده اما تقریباً واضح است که جمهوری‌خواهان اکثریت مجلس نمایندگان را کسب خواهند کرد. در حال حاضر میزان آرای جمهوری خواهان در این مجلس بیشتر از آرای دموکرات‌ها است.

این انتخابات برای تعیین کرسی‌های کنگره در ایالت متحده آمریکا است که از دو بخش مجلس نمایندگان و سنا تشکیل شده است. انتخابات میان‌دوره‌ای هر دو سال یک‌بار برگزار می‌شود و به دلیل قرار گرفتن در میانه دوره چهارساله ریاست‌جمهوری آمریکا، به آن میان‌دوره‌ای می‌گویند.

با توجه به نتیجه انتخابات میان‌دوره‌ای این سؤال پیش می‌آید که آیا این انتخابات تأثیری بر سیاست ایالت متحده آمریکا در تعامل با ایران و احیای برجام خواهد گذاشت یا خیر؟

دراین‌باره علیرضا کوهکن، کارشناس و تحلیلگر روابط بین‌الملل و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه انتخابات اخیر ایالت متحده آمریکا تأثیر زیادی در تنش‌های این کشور با ایران ندارد، گفت: در نتیجه‌ی انتخابات تغییر قابل ملاحظه‌ای ایجاد نشده و رابطه ایران با این کشور در دولت امریکا تا حد زیادی فراحزبی است. ممکن است تاکتیک‌ها فرق کند ولی اصولاً سیاست کلان تغییر خاصی پیدا نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه نتایج این انتخابات باعث می‌شود تسلط حزب دموکرات بر هردو مجلس از بین برود، عنوان کرد: به نظر می‌رسد مجلس نمایندگان در اختیار جمهوری خواهان قرار می‌گیرد که همین موضوع باعث می‌شود توانمندی دولت در انجام کارهای حزبی و پرحاشیه با مشکل مواجه شود.

کوهکن با بیان اینکه یکی از کارهایی که ذیل همین موضوع با چالش روبه‌رو می‌شود مذاکرات رفع تحریم‌ها است، تصریح کرد: آمریکایی‌ها مدت‌ها است که اعلام کرده‌اند به خاطر امیدی که به اغتشاشگران داخلی دارند دیگر بنایی برای کاهش تحریم‌های مردم ایران ندارند اما به هر حال اگر قرار بود مذاکره‌ای هم صورت بگیرد با این انتخابات انجام آن سخت‌تر از همیشه می‌شود.

این کارشناس و تحلیلگر روابط بین‌الملل ادامه داد: وقتی هردو مجلس در اختیار یک حزب نباشد، دولت بایدن نمی‌تواند در موضوعاتی که دارای حساسیت حزبی است هیچ لایحه‌ای را به تصویب برساند.

وی با اشاره به اینکه این انتخابات بر رفتار همسایه‌های ایران تغییر زیادی ایجاد نمی‌کند، افزود: البته کشورهایی مثل سعودی و ترکیه به‌صورت سنتی روابط بهتری با جمهوری خواهان نسبت به دموکرات‌ها دارند و از تضعیف حزب دموکرات خوشحال می‌شوند اما به‌صورت کلی این انتخابات تغییر بنیادی در روابط کشورهای همسایه با ایران ایجاد نمی‌کند فقط احساس قدرت بیشتری به دولت ترکیه و سعودی می‌دهد.

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار