۱۴ آبان ۱۴۰۱ ۰۹:۴۱
کد خبر: ۳۰۴۳۴۹

عطنا - سخنان هفته قبل رهبر انقلاب در حسینیه امام خمینی(ره) را می‌توان یکی از راهبردی‌ترین اسناد غیرمکتوبی‌ دانست که نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران، وقایع و پدیده‌های امروز جهان را از چه زاویه‌ای تحلیل می‌کند.

اگر وقت داشتید کل سخنان را بشنوید یا ببینید؛ ابداً اکتفا نکنید به خواندن خلاصه‌ یا آنچه که در سرخط رسانه‌های می‌شنوید. مهم‌ترین بخش این سخنان تاکید بر تغییر نظم فعلی حاکم بر کره خاکی بود و طرح این پرسش که در دنیایِ فردای جهان، جایگاه ایران کجاست؟ ذهن محدود اینها را در چارچوب تنگ سیاست‌های داخلی می‌بیند اما از سخنان ایشان اما پیداست که ایران برای دنیای فردا خیز برداشته و طالب سهمی از آن است.

از این زاویه، بسیاری از اقدامات اخیر ایران نه فقط از جایگاه ایدئولوژیک بلکه از موضع ژئوپلتیک منطقه‌ای و جهانی هم منطقی و قابل تحلیل است. از مداخلات غیررسمی در معرکه اوکراین برای شکستن کمر ناتو به‌عنوان بازوی نظامیِ حافظِ نظمِ فعلی جهان گرفته تا انتقال تدریجی مرکزیت سیاسی و اقتصادی دنیا از مغرب‌زمین به آسیا. آیت‌الله خامنه‌ای در سخنان امروز در مقام یک دیده‌بانِ بود ایستاده بر بلندایِ تاریخ معاصر که هم گذشته پردرد مردمش و دیگر مردم استعمارزده جهان را خوب می‌بیند و هم گرایِ امتیازگیری ایرانِ خیزگرفته برای دنیای آینده را می‌دهد.

او ابایی هم از آن ندارد که برای این کار در معرکه اوکراین در تصمیمی راهبردی، مقابل سلطه بایستد چنان که در اواخر دهه هشتاد و در معرکه سوریه هم با وجود بسیاری از مخالفت ها در تصمیمی راهبردی مقابل جهان سلطه ایستاد یا حتی در سال‌های گذشته و در روزگاری که یکی از غرب‌گراترین دولت‌های پس از انقلاب بر مسند بود بر ارسال محموله‌ و کارشناسان نفتی به امریکای لاتین اصرار ورزد تا چرخ صنایع نفتی ونزوئلا بچرخد و در زمانِ اعمال سنگین‌ترین تحریم‌های تاریخ بشر، دلار وارد ایران شود و میخ قدرت نرم و اقتصادی و حتی نظامی برای استفاده سال‌های بعد، چهارده هزار کیلومتر آن‌سوتر از مرزهای ایران در امریکای لاتین به زمین کوبیده شود؛ درست شبیه اتفاقی که طی سه دهه گذشته برای مقاومت اسلامی در لبنان و بیخ گوش‌ صهیونیست‌ها افتاده است.

این روزها برخی در خیابان‌های تهران و حتی محیط های دانشگاهی، سخنانی رکیک حواله ایشان می‎‌کنند. با همه اینها اما این رفتارهای کودکانه نافی دیدن این واقعیت نخواهد شد که سیدعلی حسینی خامنه‌ای یکی از ملی‌گراترین شخصیت‌های تاریخ دویست سال اخیر ایران در یک بزنگاه مهم تاریخی و با نگاهی استراتژیک، مجدانه در پی سهم مردم و کشورش از ساختار در حال تولد جدید جهان است و هموطنانش را هم به آن تحریص می‌کند که به مانند یک‌صد سال قبل عقب نمانند و در پی سهم ایران از فردایِ جهان باشند. با این نگاه و این خیز و این همت شاید تحلیل اتفاقاتی مانند آشوب‌های خیابانی اخیر هم خالی از لطف نباشد.

نویسنده: محمدصادق علیزاده

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار