۰۸ آبان ۱۴۰۱ ۰۶:۵۶
کد خبر: ۳۰۴۳۲۳

عطنا - انجمن فقه و حقوق خانواده ایران با همکاری پردیس خواهران دانشگاه امام صادق(ع) برای نخستین بار در موضوع جزای خانواده اقدام به برگزاری مسابقه ملی "موت کورت حقوق جزای خانواده" کرد.

در مرحله اول 20 گروه سه نفره از دانشگاه‌های مختلف ایران شرکت داشتند که 5 گروه به مرحله نهایی راه یافتند.

مرحله نهایی اولین دوره موت‌کورت ملی حقوق جزای خانواده با تاکید بر آسیب‌شناسی حفظ و استحکام کیان خانواده، توسط انجمن علمی فقه و حقوق خانواده ایران با همکاری دانشگاه امام صادق(ع) - پردیس خواهران و قضات دادگستری در روز چهارشنبه چهارم آبان 1401 در سالن شهید مطهری پردیس خواهران برگزار شد.

در این مرحله، 5 تیم از دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی(ره)، علوم قضائی، دانشگاه امام صادق - پردیس خواهران و دانشگاه علامه طباطبایی حضور یافتند و به رقابت با یکدیگر پرداختند.

سجاد صفری، رئیس شعبه 244 دادگاه خانواده تهران و عضو هیئت مدیره انجمن علمی فقه و حقوق خانواده ایران، خشایار اسفندیاری‌فر، رئیس شعبه چهارم بندر انزلی، عاطفه عباسی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) - پردیس خواهران و سیده مائده تقوی، جانشین دادستان عمومی انقلاب شهرستان لنگرود، قاضی اجرای احکام و ناظر زندان به عنوان داوران مرحله نهایی در این برنامه حضور یافتند و به بررسی لوایح و عملکرد گروه‌ها و امتیازدهی به آنان پرداختند.

در این دوره از رقابت‌ها، هر گروه به قرائت و بیان لوایح خود در باب پرونده قضائی مشخص شده مرتبط با قتل در خانواده مبادرت کردند و داوران حاضر در جلسه به بیان ایرادات شکلی و ماهوی لوایح قرائت شده از سوی گروه‌ها پرداختند و در ادامه هر گروه با پاسخ به سؤالات درصدد رفع ایرادات مطروحه برآمدند.

همچنین گروه‌های رقیب ایرادات و اشکالات تیم‌های مقابل را مطرح کرده و هر تیم درصدد رفع ابهامات و پاسخ به سوالات برآمد.

در پایان رأی هیئت داوران در اولین موت‌کورت ملی حقوق جزای خانواده اعلام شد که به این شرح است:

رتبه اول - برنده تندیس و مبلغ 25 میلیون ریال تعلق گرفت به: الهه شرافتی، فاطمه نوری و جعفرپور از دانشگاه امام صادق - پردیس خواهران

رتبه دوم - برنده تندیس و مبلغ 20 میلیون ریال تعلق گرفت به: شهاب نصیری، بابک نیکومنش، سیاوش ذکری‌اردهانی از دانشگاه علامه طباطبایی

رتبه سوم - برنده تندیس و مبلغ 15 میلیون ریال تعلق گرفت به: فاطمه امیری، زینب سادات میرجمالی، لیلا سهیلی تقی‌زاده از دانشگاه شهید بهشتی

موتر برتر - برنده تندیس و مبلغ 5 میلیون ریال تعلق گرفت به: الهه شرافتی

موت کورت چیست؟

موت کورت (Moot court)، دادگاه تمرینی یا شبیه‌سازی دادگاه، نوعی فعالیت است که در آن دانشجویان حقوق سعی می‌کنند فرایند یک دادگاه را از طریق نوشتن لایحه و دفاعیه و ارایه حضوری این یادداشت‌ها در برابر قضات یا هیئت داوران شبیه‌سازی کنند.

مسابقات شبیه‌سازی دادگاه تنها تکیه بر شواهد و سخنانی دارد که پیش از مسابقه در قالب یک متن مشترک به تمامی تیم‌ها ارایه می‌شود که این متن به سناریو، حقایق پرونده یا پرونده فرضی معروف بوده و در این مسابقات اثری از شهادت یا بازپرسی جریان وجود ندارد.

در حقیقت پایه این مسابقات بر سنجش توانایی طرفین برای ایجاد یک استدلال حقوقی با استفاده از اصول حقوقی است.

شبیه‌سازی دادگاه‌ها یکی از جذاب‌ترین و مهم‌ترین فعالیت‌های دانشکده‌های حقوق است که از سطح داخلی مانند قانون تجارت تا سطح بین‌الملل که شبیه‌سازی محاکم بین‌المللی است اجرا می‌شود. دانشگاه‌های ایران تاکنون در رشته‌های مختلف در عرصه ملی یا بین‌المللی شرکت داشته‌اند. از جمله موت‌های بین‌المللی که دانشگاه‌های ایران در آن شرکت داشتند می‌توان از موت کورت "هانری دونان" و "جساپ" نام برد.

امید است این موت کورت در سال‌های آینده در سطح دانشگاه‌های جهان اسلام برگزار شود.

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار