۲۳ مهر ۱۴۰۱ ۰۷:۲۶
کد خبر: ۳۰۴۲۷۱

عطنا - ایده ایجاد منطقه آزاد مشترک تجاری با همکاری ایران، در دولت سیزدهم مطرح شده است و از سوی مقامات عالی دولت از جمله خود رئیس جمهور، مشاور ایشان، دکتر سعید محمد و معاون اول رئیس جمهور در اجلاس کشورهای حاشیه دریای کاسپین، مطرح شد.

دراین‌باره مهدی خورسند، کارشناس مسائل اوراسیا اظهار کرد: نکته مهمی که باید به آن توجه شود این است که مکمل اقتصادی بودن کشورهای منطقه، وجود فرصت همسایگی و همچنین وجود قرابت های فرهنگی با این کشورها، می تواند زمینه ساز فرصت بسیار بی نظیری برای دسترسی بیشتر به بازار این کشورها را فراهم کند. در طول سال های گذشته به خصوص یک دهه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی‌، سال به سال بازار کشورهای همسایه خود را از دست دادیم. امروزه دولت سیزدهم در تلاش است که بتوانیم سطح روابط خود را حداقل به سطح یک دهه گذشته برگردانیم.

این کارشناس ادامه داد: یکی از ابتکاراتی که می تواند ما را به بازار کشورهای همسایه و حوزه تمدنی و باستانی خود برگرداند، ایده ایجاد منطقه آزاد مشترک تجاری با همکاری ایران است. اقدامی که شاید با وجود پیشنهاد دادن این قضیه از طرف معاون اول رییس جمهور، از سوی شورای عالی مناطق آزاد تجاری کشور نیز، دنبال می‌شود. در آن فضا، مناطق آزاد تجاری متناظر و فرامرزی در حال دنبال شدن است تا بتوانیم بازارهای بیشتری را در اختیار تاجران و بخش خصوصی خود قرار دهیم تا بتوانند همکاری های اقتصادی بیشتری داشته باشند. از مزایای دیگر این مناطق می‌توان به حمایت های حاکمیتی از تاجران و بخش خصوصی اشاره کرد. فضایی که شاید ما در طول سال های گذشته نداشتیم و تاجران ما به صورت انفرادی، بدون دانستن قوانین و محدودیت های بازار کشور های همسایه به آن ها ورود پیدا می کردند و متاسفانه ضررهای بسیاری را متحمل می شدند. همین قضیه باعث شده بود که تاجران نیز علاقه مند به حضور در بازار کشورهای آسیا مرکزی و قفقاز نباشند.

وی در پایان گفت: اما با تغییر رویکرد در دولت سیزدهم، این فضا با فکر هدفمندتری در حال دنبال شدن و دستیابی مجدد به این بازارها است که دورنمای خوبی را در اختیار ما قرار می دهد. در این بین وزارت اقتصاد، وزارت سمت، سازمان توسعه تجارت و حتی شوارای عالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی کشور موظف هستند که بازار و فرصتی که در حال ایجاد آن هستند را برای تاجران تشریح کنند. در حال حاضر بازرگانان ما گمراه و شاید متحیر از این سرعت تحولات تجاری با کشورهای همسایه هستند و ورود بی مهابای آن ها به این بازارها، باعث ایجاد آسیب های زیادی به آن ها شود‌. باید به تاجران خود این پشتوانه را دهیم که نگاه ها نسبت به این فضا تغییر کرده است و همچنین شاید حمایت و حاکمیت و هماهنگی های کلانی بین دولت های منطقه وجود دارد که اقتصاد بین کشورها رونق گیرد.

او افزود: ما شاهد ایجاد نهادهای منطقه ای هستیم و همین فضاها باعث جذاب تر شدن همکاری های منطقه ای شده است. زیرا علاوه بر هم‌پوشانی و مکمل بودن اقتصادی، از لحاظ امنیتی نیز می تواند دستاوردهای مهمی را برای کشورهای همسایه داشته باشد. به خصوص برای جمهوری اسلامی ایران که در طول دو دهه گذشته، از کشورهای حوزه تمدنی خود جدا افتاده و این جدا افتادگی سبب ایجاد سوتفاهم های بسیار زیادی بین ایران و همسایگان خود شده است. معتقدم این پیشنهاد یکی از بهترین زمینه های رفع تفاهمات و گسترش روابط سیاسی، امنیتی و فرهنگی است.

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار