۱۲ مهر ۱۴۰۱ ۰۶:۱۱
کد خبر: ۳۰۴۲۴۴

عطنا - همایش بین المللی همبستگی نخبگان جهان با مردم یمن 29 دی ماه به همت دانشگاه شاهد برگزار می شود. 

دکتر شهره پیرانی دبیر علمی این همایش در این مورد گفت: بحران یمن صرفاً ناشی از نقش‌آفرینی بازیگران داخلی نیست؛ بلکه ناشی از ایفای نقش بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای همانند عربستان سعودی، شورای همکاری خلیج‌فارس، امریکا و رژیم صهیونیستی است که در روند شکل‌گیری بحران یمن و تشدید آن نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا کرده‌اند. در واقع بحران یمن هم زاییده ساختارهای ناکارآمد سیاسی و عدم توزیع عادلانه قدرت و منابع در سطح اجتماعی و هم دخالت قدرت‌های خارجی ازجمله عربستان سعودی و امریکاست.

وی افزود: مطالعات انجام‌شده از سوی کارشناسان در سال ۲۰۲۰ نشان داده است که مردم یمن بیشترین آسیب را از بی‌توجهی طرف‌های مقابلشان که هفت سال جنگ و ناامنی را بر آن‌ها تحمیل کرده‌اند نسبت به قوانین بین‌المللی درزمینه حقوق بشر و حقوق بشردوستانه متحمل شده‌اند به‌طوری‌که برای یمن، اصطلاح کشور «درگیر فراموش شده» را به کار می‌برند. این درگیری‌ها هزاران غیرنظامی را به کام مرگ برده و یمن را در آستانه قحطی فراگیر قرار داده است.

پیرانی ادامه داد: حملات مدام نیروهای ائتلاف علیه غیرنظامیان، تلفات بالای غیرنظامیان در حملات هوایی، تخریب منازل مسکونی، بازارها، مزارع و درنتیجه ایجاد ناامنی روانی و جسمی و قحطی، ایجاد آسیب به زیرساخت‌های حیاتی همانند تأسیسات بهداشتی، مین‌گذاری غیرقانونی که سبب کشته و زخمی شدن غیرنظامیان و به‌ویژه زنان و کودکان یمنی شده است و محروم شدن از حقوق اولیه انسانی همانند حق غذا، حق آموزش، حق سلامتی و ... شده است. بمباران مستمر شهرها و روستاهای یمن و ارتکاب انواع جنایت‌های جنگی علیه مردم این کشور و هزاران کودک و زن و مرد از شهروندان غیرنظامی یمن همراه با محاصره ظالمانه، مانع رسیدن دارو و غذا و کمک‌های بشردوستانه به یمن شده و در اثر آن میلیون‌ها زن و مرد و کودک مظلوم را در معرض گرسنگی و بیماری و فقر و نابودی قرار داده است. متأسفانه جامعه بین‌الملل در مقابل جنایت‌ها  علیه یمنی‌ها، به‌خصوص کودکان، سکوت کرده و بدون هیچ اقدامی، این جنایات را به نظاره نشسته است. مشکل اساسی این است که سازمان‌های حقوقی که ادعای حمایت از حقوق زنان، کودکان و به‌طورکلی ادعای حمایت از حقوق بشر را دارند، مقابل تمام تجاوزها علیه یمنی‌ها ساکت هستند. یمن و مقاومت مردم یمن  بی‌رحمانه در آتش خشم و کینه و بایکوت خبری می‌سوزد.

وی تصریح کرد: بر این مبنا همبستگی و حمایت از مقاومت مردم یمن نه یک مسئله داخلی، نه حتی منطقه‌ای که مسئله‌ای جهانی است و ازآنجایی‌که حمایت و کمک به مظلوم یک آرمان جهانی است که در سرتاسر جهان و بین گروه‌های مختلف طرفداران بسیاری دارد، برگزاری این همایش برای جلب‌توجه افکار عمومی جهان به جنایت علیه مردم یمن، وظیفه انسانی و آرمانی ماست. همبستگی با مقاومت مردم یمن با هدف حمایت از آن‌ها و در جهت استیفای حقوق ذاتی آنان  است.  ازاین‌رو استفاده از هر فرصتی در حوزه توجه دادن افکار عمومی به مقاومت مردم یمن مغتنم است و پیام این همایش برای مردم جهان  این است که افکار عمومی جهانی، جنایت‌های اتفاق افتاده علیه مردم یمن ازجمله قحطی، شیوع بیماری، ناامنی غذایی و ویرانی را دیده و  راه‌حل برون‌رفت از آن را جستجو کنیم.

آخرین مهلت ارسال خلاصه مقالات اول آبان ماه 1401 و آخرین مهلت ارسال مقالات کامل اول آذر ماه 1401 است. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با تلفن 66495234 تماس گرفته یا به این وب سایت مراجعه کنید. 

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار