۱۲ مهر ۱۴۰۱ ۰۷:۲۱
کد خبر: ۳۰۴۲۴۳

عطنا - «عبدالله معتمدی» رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درخصوص موضوع مسئولیت اجتماعی دانشگاه و برنامه ریزی برای محسوس شدن این نقش گفت: ما اخیرا نشستی با استادان جوان و استادانی که در پنج سال اخیر جذب دانشگاه شدند، داشتیم. یکی از محورهای نشست، مسئولیت اجتماعی اساتید بود. این موضوع در راستای برنامه راهبردی دانشگاه است. در برنامه راهبردی دانشگاه دنبال این هستیم که اثربخشی علوم انسانی را نشان دهیم یعنی ببینیم علوم انسانی کجا اثربخشی دارد.

او تصریح کرد: ما نشان می‌دهیم که رشته‌های مختلف علوم انسانی می‌توانند نقش آفرین باشند و می‌خواهیم از طریق این برنامه راهبردی، ارتباط استادان خودمان را با جامعه نشان بدهیم و ببنیم که استادان در جامعه چه نقشی می‌توانند داشته باشند. یکی از اقداماتی که به لحاظ ساختاری انجام شده است، ایجاد مراکز نوآوری و کارآفرینی در دانشکده هاست یعنی در هر دانشکده مرکز نوآوری و کارآفرینی طراحی و ایجاد شده و در تعدادی از دانشکده‌ها این کار تمام شده و در تعدادی دیگر همچنان ادامه دارد و در سال تحصیلی جاری پیگیر می‌شود. 

معتمدی اظهار کرد: این مراکز کارآفرینی و نوآوری به این معناست که شرکت‌های دانش بنیان یا شرکت‌هایی که توسط دانشجویانی که ایده خاصی دارند در این مراکز مستقر می‌شوند و در قالب پیش رشد، از آن‌ها حمایت می‌کنیم و اگر به بلوغی برسند و بتوانند خود را اداره کنند، به مراکز رشد و پارک علم و فناوری ما می‌روند و برای ارائه خدمات مستقل می‌شوند. 

او در ادامه با بیان اینکه برای دانشگاه علامه طباطبایی بحث مسئولیت اجتماعی مانند تولید یک فناوری در دانشگاه‌های صنعتی است، توضیح داد: همانطور که ما انتظار داریم دانشگاه‌های صنعتی، در صنعت ما افزوده‌ای داشته باشند یا بتوانند دستگاهی بسازند و اختراع کنند و… ما نیز در علوم انسانی بیشتر بحث خدماتی را مدنظر داریم که می‌توانیم به مردم ارائه کنیم و مسئولت اجتماعی که می‌توانیم برعهده بگیریم. 

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی درخصوص جایگاه فعلی علوم انسانی کشور و رقابت با سایر دانشگاه‌های دنیا عنوان کرد: ما تا نقطه‌ای که منزلت علوم انسانی در جامعه ما منزلتی مورد توجه باشد، فاصله داریم یعنی احساس می‌کنیم فهم اینکه نقش علوم انسانی چیست و چه اثری می‌تواند در جامعه داشته باشد، احتیاج به کار و تبیین دارد. رهبر انقلاب فرمودند که علوم انسانی روح دانش است یعنی نه تنها برخی از مسائل، جنسش از علوم انسانی‌ست و با این علوم قابل حل است، در مورد برخی دیگر از مسائل که به ظاهر جنسش از علوم انسانی نیست نیز پاسخش در علوم انسانی است. خیلی از مشکلاتی که ما امروز در صنعت داریم در علوم انسانی نهفته است مثلا آنچه در صنعت خودروسازی کشور وجود دارد بیش از آنکه مشکل فنی باشد مشکلات مدیریتی است و مشکلات مدیریتی از جنس علوم انسانی است.

او ادامه داد: بنابراین اگر بتوانیم منزلت علوم انسانی و جایگاهش را ارتقا بدهیم برای ما مهم است و از این طریق که نشان دهیم علوم انسانی موثر است و افراد این رشته می‌توانند مسئولیت اجتماعی داشته باشند در این مسیر کمک کننده است. یک اتفاق دیگری که در جامعه افتاده این است که به لحاظ توانمندی فارغ التحصیلان رشته‌های علوم انسانی رشد داشته‌ایم و خیلی از افرادی که لیسانس فنی مهندسی داشته‌اند، برای کارشناسی ارشد به سمت علوم انسانی می‌آیند .ما در هر کلاس کارشناسی ارشد حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد بچه‌های فنی و مهندسی داریم که از رشته‌های کامپیوتر، برق، مکانیک و… به رشته‌های روانشناسی یا ارتباطات و... آمده اند. 

معتمدی در مورد علت این اتفاق توضیح داد: آن‌ها حس می‌کنند با این رشته‌های علوم انسانی بهتر می‌توانند خدمت کنند و زمینه شغلی نیز وجود دارد. بالاخره علوم انسانی اینطور نیست که فارغ التحصیلش بیکار باشد بلکه نقش آفرین هستند. امروز گرایش استعدادهای برتر جامعه به سمت علوم انسانی بیشتر شده است. به نظرم این مسئله جنبه مثبت دارد اما باز هم باید برای ارتقای جایگاه علوم انسانی تلاش کنیم. 

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در مورد تامین بودجه دانشگاه از طریق پردیس‌ها و دوره‌های آزاد و حفظ هویتی دانشگاه دولتی با این رویکرد اظهار کرد: وقتی می‌گوییم دانشگاه‌ها تامین منابع مالی متفاوتی داشته باشند لزوما به این معنا نیست که دانشجوی شهریه دار پذیرش کنند. بخشی از منابع مالی دانشگاه‌ها ممکن است از طریق جذب دانشجویان شهریه‌پرداز تامین شود، اما می‌توان منابع مالی متفاوتی را متصور شد که دانشگاه می‌توانند از طریق پژوهش‌های مختلف با دستگاه‌ها، از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری که قانون اجازه تامین مالی به آن‌ها می‌دهد، از طریق جلب نظر خیرین و… تامین بودجه کنند. بنابراین تامین نظام پایدار بودجه برای دانشگاه‌ها از طرق مختلف متصور است و یک بخش آن دانشجوی شهریه‌پرداز است. 

معتمدی در خصوص چالش‌های این دانشگاه در سال تحصیلی جدید بیان کرد: یکی از چالش‌های ما نداشتن خوابگاه متاهلی است. متاسفانه ما خوابگاه متاهلی نداریم و از این بابت مشکلاتی وجود دارد همچنین مانند سایر دانشگاه‌ها مشکلات مالی وجود دارد و امیدواریم زودتر برطرف شود. 

او در مورد پرداخت بدهی به هیات علمی دانشگاه نیز یادآور شد: ما متاسفانه از قبل بدهی داریم؛ بدهی‌های حق التدریس نیز از سالهای قبل باقی‌مانده است. بخشی از بدهی‌های پژوهشی را پرداخت کرده‌ایم ولی همچنان بخشی از بدهی‌های پژوهشی نسبت به اعضای هیات علمی باقی مانده و امیدواریم در سال جاری این بدهی‌ها پرداخت شود.

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* :
* نظر:
هنر و فرهنگ1
کرونا؛ نادانی انسان در عصر علم و فناوری قرن بیست و یکم
کتاب چشم انداز‌های ارتباطی پاندمی منتشر شد:

کرونا؛ نادانی انسان در عصر علم و فناوری قرن بیست و یکم

کتاب«چشم انداز‌های ارتباطی پاندمی»جدیدترین اثر دکتر هادی خانیکی با گردآوری وتدوین حبیب راثی تهرانی، با نگاهی ارتباطی به بیماری کرونا، به‌تازگی ازسوی مرکز نشر دانشگاهی منتشر و راهی بازار نشر شده است.
فحش دادن بخشی از ابزار کار و سنت ماست!
حمایت بی‌شرمانه شاهین نجفی از فحاشی و توهین عناصر ضدانقلاب به مردم ایران:

فحش دادن بخشی از ابزار کار و سنت ماست!

شاهین نجفی خواننده هتاک، فحش دادن را بخشی از ابزار کار خود و از سنت‌های خود و عناصر ضد انقلاب دانست و خواست که مردم فحاشی کردن را به عنوان بخشی از فرهنگ و سنت‌های خود بپذیرند!!
هنر و فرهنگ2
دروازه‌بانی، تاثیر مستقیمی بر برداشت ما از واقعیت‌های اجتماعی دارد
معرفی کتاب: "دروازه بانی"، اثر پاملا شومیکر، ترجمه دکتر حسین افخمی:

دروازه‌بانی، تاثیر مستقیمی بر برداشت ما از واقعیت‌های اجتماعی دارد

بنابر نظر پاملا شومیکر، استعاره "دروازه‌بانی" را می‌توان برای هرموقعیت تصمیم گیری و با هرمیزان اطلاعات به کار برد؛ چه این انتقال از طریق کانال‌های جمعی و چه از طریق کانال های بین‌فردی باشد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار