۱۱ مهر ۱۴۰۱ ۰۷:۳۱
کد خبر: ۳۰۴۲۳۶

عطنا - مجتبی صمدی مدرس دانشگاه و دانش آموخته دکتری علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی در واکنش به اغتشاشات اخیر گفت: حادثه ای اتفاق افتاد و برون داد آن را در اعتراضات اجتماعی در سطح جامعه دیدیم و بخشی از مردم تحت تاثیر قرار گرفتند، حادثه ای بود که البته همه را تحت تاثیر قرار داد.

وی افزود: رسانه‌هایی همچون صدا و سیما و خبرگزاری های رسمی نسبت به این رویداد کوتاهی کردند،‌ در این نوع رویدادها بخشی از اثرات، پیامدها، اعتراضات و شبهه‌های به وجود آمده مردم به دلیل عملکرد رسانه‌هاست، رسانه‌ها باید اطلاعات درست را در اختیار مردم قرار دهند.

صمدی ادامه داد: در این رویداد روایتی که روایت رسانه ای شد عملا توسط رسانه های خارج از ایران ساخته شد و رسانه‌ها نتوانستند نسبت عقب ماندگی را جبران و فضای اجتماعی را تببین کنند، هنوز هم علت قطعی مرگ مهسا امینی را بیان نمی‌کنند.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: یک اصلاحی در فضای رسانه ای وجود دارد که تقریبا از سال ۲۰۱۶ خیلی پرتکرار به کار گرفته شد و آن فیک نیوز است این اخبار جعلی با حقیقت فاصله دارند و محوریت مردم قرار می‌گیرد، وقتی صحبت ار پسا حقیقت می‌کنیم منظورمان این است که کاملا حقیقت به مهار می‌رود و شما هیچ چیزی از حقیقت نمی‌بینید.

مردم به دنبال چیزی هستند که می‌خواهند شنیده شود

صمدی در ادامه افزود: مردم به دنبال حقیقت نیستند بلکه به دنبال چیزی‌ هستند که می خواهند شنیده شود و دوست دارند دیده شود و این مورد را در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دیدیم، ترامپ حرف هایی می‌زد که مردم دوست داشتند و رسانه ها به آن دامن زدند و این فضا در فضای اجتماعی هم آمد و شکل گرفت. جدا کردن این فضا از فضای حقیقت گونه و اطلاعات نادرست در کنار آن قرار دادن باعث می‌شود کاملا حقیقت از بین رود.

وی در ادامه افزود: شبکه های اجتماعی و رسانه های اجتماعی بیشترین منبع برای اطلاع از رویدادها هستند و فضایی را به وجود آوردند که اخبار و حقایق بدون اینکه از منابع مشخص منتشر شود، پخش شود. یعنی شما گفته های دوست و خانواده خود را می‌توانید به عنوان تحلیل شخصی بیاورید و این گفته‌ها پخش می‌شود.

صمدی گفت: در انتخاب ایالات متحده در زمان ترامپ صفحه‌های توییتر تعلیق شد، برای اینکه اخبار و اطلاعات منتشر نشود، ۸ تا از رسانه‌های اصلی ایالات متحده توافق کردند تا فقط اعلام نتایج انتخابات با آنها باشد و بقیه رسانه ها حق انتشار ندارند و باید با هماهنگی یکدیگر باشد و این شرایطی را به وجود می‌آورد که مدیریت خبر و رسانه ها اتفاق می‌افتد چیزی که الان داریم عدم کنترل رسانه و شبکه‌های اجتماعی و عدم حرفه گری در رسانه های اصلی است.

دانش آموخته دانشگاه علامه طباطبایی خاطر نشان کرد: در بحث سلبریتی‌ها شرایطی به وجود آمده است که همه آنها می‌خواهند دیده شوند و بر همین اساس هم درباره همه مباحث حرف می‌زنند، آنها عطش دیده شدن دارند.

راهبرد اصلی دشمنان، ایران هراسی است

صمدی با تاکید بر اینکه راهبرد اصلی دشمنان، ایران هراسی است، گفت: سلبریتی‌ها جایگاه تاثیر گذاری  بالایی در بین مردم دارند و می‌توانند اثرگذار باشند و برای تاثیرگذاری تلاش می‌کنند، سلبریتی‌های جامعه ما برای اینکه در جایگاه اجتماعی خود نقش‌آفرینی کنند، آماده نشده‌اند، اگر ما بگوییم که این افراد نباید در موضوعات مختلف جامعه اظهار نظر کنند شاید در فضای کنونی معقول به نظر نیاید ولی اگر آمادگی فکری و ذهنی برای این افراد ایجاد کنیم و آنها را آگاه کنیم، نحوه موضع گیری متفاوتی خواهند داشت.

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* :
* نظر:
هنر و فرهنگ1
کرونا؛ نادانی انسان در عصر علم و فناوری قرن بیست و یکم
کتاب چشم انداز‌های ارتباطی پاندمی منتشر شد:

کرونا؛ نادانی انسان در عصر علم و فناوری قرن بیست و یکم

کتاب«چشم انداز‌های ارتباطی پاندمی»جدیدترین اثر دکتر هادی خانیکی با گردآوری وتدوین حبیب راثی تهرانی، با نگاهی ارتباطی به بیماری کرونا، به‌تازگی ازسوی مرکز نشر دانشگاهی منتشر و راهی بازار نشر شده است.
فحش دادن بخشی از ابزار کار و سنت ماست!
حمایت بی‌شرمانه شاهین نجفی از فحاشی و توهین عناصر ضدانقلاب به مردم ایران:

فحش دادن بخشی از ابزار کار و سنت ماست!

شاهین نجفی خواننده هتاک، فحش دادن را بخشی از ابزار کار خود و از سنت‌های خود و عناصر ضد انقلاب دانست و خواست که مردم فحاشی کردن را به عنوان بخشی از فرهنگ و سنت‌های خود بپذیرند!!
هنر و فرهنگ2
دروازه‌بانی، تاثیر مستقیمی بر برداشت ما از واقعیت‌های اجتماعی دارد
معرفی کتاب: "دروازه بانی"، اثر پاملا شومیکر، ترجمه دکتر حسین افخمی:

دروازه‌بانی، تاثیر مستقیمی بر برداشت ما از واقعیت‌های اجتماعی دارد

بنابر نظر پاملا شومیکر، استعاره "دروازه‌بانی" را می‌توان برای هرموقعیت تصمیم گیری و با هرمیزان اطلاعات به کار برد؛ چه این انتقال از طریق کانال‌های جمعی و چه از طریق کانال های بین‌فردی باشد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار