۰۲ مهر ۱۴۰۱ ۱۳:۲۲
کد خبر: ۳۰۴۲۱۶

عطنا - اردشیر انتظاری، دانشیار رشته جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه در زمان دفاع مقدس در ضعیف‌ترین وضعیت ممکن به لحاظ عقلانی قرار داشتیم، گفت: در شرایطی خاصی مردم از ارزش‌ها و دین خود دفاع کردند که هنوز از لحاظ سیاسی به ثبات نرسیده بودیم، خیلی از نهادهای اقتصادی شکل نگرفته بودند، از نظر نظامی قدرت کافی نداشتیم و همچنین ارتباطات بین‌المللی نیز برقرار نشده بود.

ویژگی مهم دفاع مقدس در مردمی بودن آن است/ مردم نباید در جامعه تماشاچی تلقی شوند

وی با اشاره به اینکه جنگ فقط با عراق و صدام نبود بلکه قدرت‌های بزرگ پشتیبانی انجام می‌دادند، تصریح کرد: علت اصلی پیروزی در این جنگ مردمی شدن دفاع بود که شاهد فداکاری جوانان این مرزوبوم در راه دفاع از ارزش‌ها بودیم. رژیم بعث در این جنگ مورد حمایت قدرت‌های بزرگ جهانی شرق و غرب قرار داشت.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اوج مردمی بودن را در دفاع مقدس شاهد بودیم، عنوان کرد: در دوران دفاع مقدس شهدا فقط از کادر رسمی سپاه و ارتش نبودند بلکه عموم مردم نیز در نقاط مختلف به میدان آمدند که این خصیصه بسیار حائز اهمیت است.

انتظاری با اشاره به اینکه ویژگی مردمی بودن بعضاً در جامعه تضعیف می‌شود، گفت: برخی نهادها حضور مردمی را مزاحمت تلقی می‌کنند، در هر حوزه‌ای اگر بخواهیم شاهد موفقیت و پیشرفت باشیم باید از ظرفیت مردمی استفاده کنیم.

وی با تأکید بر اینکه اهمیت دفاع مقدس در مردمی بودن آن است، عنوان کرد: انقلاب اسلامی یک انقلاب مردمی بوده همان‌طور که یکی از اصلی‌ترین مفاهیم در دفاع مقدس مردمی بودن آن است که برای انتقال این موضوع به جوانان نیاز است از آنان در عرصه‌های مختلف بهره بگیریم.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه مردم نباید تماشاچی تلقی شوند، بیان کرد: مردمی شدن اقتصاد یعنی بخش عظیمی از اقتصاد تعاونی باشد درحالی‌که تنها 3 درصد تعاونی و 70 درصد دولتی است، این برخلاف ارزش‌های دفاع مقدس است.

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار